آثاری مثل «هنگامه»، در واقع مشق‌هایی است که نوشته می‌شود برای شکل‌گیری یک ژانر یا مکتب، اگر روزی ساخت برخی فیلم‌ها منجر به شکل‌گیری ژانر «سینمای دفاع مقدس» شد، مشق‌هایی مثل «هنگامه» می‌توانند به شکل‌گیری ژانر «سینمای مقاومت» در جهان اسلام شوند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، محمدحسین نیرومند مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس درباره فیلم «هنگامه» که از چندی پیش اکران سراسری آن آغاز شده، گفت: «هنگامه» کار شریفی است و کارگردان آن، توانسته فضای حسی لازم را در موضوع اعزام مدافعان حرم به خوبی به مخاطب منتقل کند. من «هنگامه» را یکی از بهترین فیلم‌های نیمه‌بلند سال‌های اخیر می‌دانم.

وی درباره سطح این اثر اظهار داشت: در ارزیابی یک فیلم باید همه جوانب تولید آن درنظر گرفته شود، من اثر قبلی کارگردان این فیلم را هم دیده بودم. وقتی این اثر کارگردان از اثر قبلی چند پله جلوتر است، بیانگر این است که ما با یک استعداد روبرو هستیم.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه متاسفانه سیستم فرهنگی کشور هنوز متوجه اهمیت موضوع «مدافعان حرم» نشده است، تصریح کرد: از مهمترین ویژگی‌های هنر این است که علاوه بر عقل، احساس را هم درگیر می‌کند و یک فیلم سینمایی هوشمند باید این ویژگی را داشته باشد.

وی در همین باره ادامه داد: اینکه فیلم از چه زاویه‌ای به موضوع بپردازد که هم عقل و هم احساس را درگیر کند کار بسیار دشواری است و از هر زاویه‌ای هم ورود کند، باز هم کم است.

نیرومند با بیان اینکه شرایط امروز ما، همان شرایط سالهای ابتدایی جنگ است، خاطرنشان کرد: آثاری مثل «هنگامه»، در واقع مشق‌هایی است که نوشته می‌شود برای شکل‌گیری یک ژانر یا مکتب، اگر روزی ساخت برخی فیلم‌ها منجر به شکل‌گیری ژانر «سینمای دفاع مقدس» شد، مشق‌هایی مثل «هنگامه» می‌توانند به شکل‌گیری ژانر «سینمای مقاومت» در جهان اسلام شوند.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در همین باره افزود: لازمه شکل‌گیری چنین سینمایی، پرورش و تربیت نیروی انسانی است.

وی ادامه داد: تا زمانی که نیروی انسانی ما دغدغه این موضوعات را نداشته باشد، نمی‌توان از او انتظار داشت که با این موضوعات فیلم بسازد.

نیرومند که داوری بخش داستانی ششمین جشنواره عمار را هم برعهده داشته است، تصریح کرد: شاید مهم‌ترین کار جشنواره عمار در مرحله اول «شناسایی» و در مرحله دوم با تخصیص امکانات، تربیت نسلی است که می‌تواند این موضوعات را به درستی بیان کند که مثال بارز آن همین فیلم «هنگامه» است که نشان می‌دهد این نسل تمایل دارد در این فضا کار فرهنگی کند اما تا زمانی که نیرو نداشته باشیم نمی شود به این آرمان ها جامه عمل پوشاند.

نیرومند درباره اکران‌های سراسری  «هنگامه» به صورت بلیتی بیان کرد: من با دیدن آگهی اکران «هنگامه» در تلویزیون شگفت زده شدم چون در تاریخ فیلم کوتاه و فیلم نیمه بلند اولین بار بود که ما شاهد تیزر تبلیغاتی بودیم.

وی ادامه داد: اگر جشنواره عمار» بتواند در «هنگامه» به عنوان یک طرح پایلوت و نمونه، درآمدی کسب کند که بتواند هزینه‌های ساخت فیلم را پوشش بدهد یکی از آرزوهای سینمای ایران را عملیاتی کرده است.
این کارشناس فرهنگی در همین راستا افزود: معمولا در فیلم‌های نیمه‌بلند برای فیلم هزینه قابل توجهی می‌شود ولی فیلم، فقط چند بار اکران می‌شود و سپس کنار گذاشته می‌شود.

وی بیان کرد: این موضوع که جشنواره عمار شما توانسته است فیلم نیمه‌بلند را اقتصادی کند در سینمای ایران یک شاهکار است و این شیوه می‌تواند باب جدیدی در سینمای ما باز کند.

نیرومند در همین راستا ادامه داد: نکته دیگر این است که ما در ایران بیش از 1000 شهر داریم که فقط حدود 30-40 شهر از آنها دارای سینما هستند و مسئولان ما کمتر به این فکر کرده‌اند که عدالت فرهنگی حکم می‌کند که سینما را در سطح کشور گسترش دهند.

وی افزود: جشنواره عمار باعث شده است که کالای فرهنگی به دست مخاطب روستایی و شهرستانی هم برسد که این تلاش ستودنی است و مسئولان سینمایی کشور باید قدر این جریان را بدانند.

نیرومند در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فروش 18 میلیونی فیلم داستانی «هنگامه» از آغاز اکران‌های مردمی، اظهار داشت: بد نیست این آمار را با فیلم‌هایی که الان در شبکه رسمی سینمایی کشور اکران می‌شوند، مقایسه کنیم که بعضا آمار فروش برخی از آنها به 5 میلیون تومان هم نمی‌رسد.

وی تصریح کرد: مهمترین مزیت شیوه اکران در جشنواره عمار، احیاء فیلم نیمه‌بلند است. فیلمی که هزینه نسبتا بالایی برای ساختش می‌شود ولی بدلیل اقتصادی نبودن، اکران نمی‌شود.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ادامه داد: در این شیوه علاوه بر اینکه مفاهیم مورد نظر شما منتشر می‌شود و کالای فرهنگی به دست مخاطبان می‌رسد، توجیه اقتصادی باعث می‌شود افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این عرصه هم نسبت به بازگشت بخشی از سرمایه‌شان آسوده باشند که این دستاورد بسیار بزرگی است.

نیرومند خاطرنشان کرد: اگر این شیوه، یعنی اقتصادی کردن فیلم‌های نیمه بلند، به درستی پیگیری شود، می‌تواند به یکی از مهم‌ترین خدمات جشنواره عمار به سینمای ایران تبدیل شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس