«دلبری» فیلمی است که وقتی تماشاگر آن را می‌بیند در واقع قسمتی از تاریخ را دیده است. دوستانی که می‌توانستند به فیلم کمک کنند تکانی به خودشان ندادند. فیلمی ساختیم که بنیاد جانبازان هم از آن خبر ندارد.

گروه فرهنگ و هنر مشرق- سیدجلال دهقانی اشکذری فیلمساز جوانی است که همواره سعی کرده در آثارش به نوعی دغدغه‌های خود را در عرصه انقلاب و دفاع مقدس به تصویر بکشد. هر چند که وی معتقد است بستر جنگ یا دفاع مقدس و یا خانواده شهدا و جانبازان برایش از ارزش و اولویت بالایی برخوردار است. آخرین ساخته دهقانی اشکذری با عنوان «دلبری» در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و هم اکنون در سینماهای کشور در حال اکران است. به همین بهانه با وی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه از نظر می‌گذرد:


ی


* چطور به سوژه دلبری رسیدید؟

اشکذری: سوژه دلبری چند سالی همراهم بود. من چند سال پیش یک فیلم کوتاهی با موضوع جانبازان ساخته بودم و در این فضا هم کتاب خوانده بودم و هم فکر کردم. بعد از ساخت خانه‌ای کنار ابرها فیلمنامه دیگری داشتم که اتفاقاتی باعث شد تا «دلبری» به اولویت من تبدیل شود.

* برای ساخت این فیلم چقدر تحقیق کردید؟

اشکذری: برای این فیلم به سراغ خانواده‌های جانبازان رفتم و مطالعه کردم البته از نمونه شخص جانبازی که در دلبری وجود دارد در حال حاضر نیز در کشور وجود دارند یعنی دو مورد قبل از فیلم ما به شهادت رسیدند و یک نفر هم بعد از ساخت فیلم ما به شهادت رسیدند.

*برای ساخت «دلبری» با چند تهیه کننده صحبت کردید و استقبال از فیلمنامه چطور بود؟

اشکذری: واقعیت کسی پای این کار نبود. تهیه کنندگانی که من می‌شناختم می‌دانستم که خیلی با این فضا ارتباطی ندارند و به واسطه‌ای که با آقای رضوی صحبت کردیم ایشان از فیلمنامه خیلی خوششان آمد. وقتی 70 80 درصد فیلمنامه تمام شده بود آقای رضوی فیلمنامه را خوانده بودند و قرار گذاشتیم که تعامل داشته باشیم و من خیلی از این تعامل راضی‌ام.

*فیلم در جشنواره ریتم کندی داشت، این کند بودن ریتم فیلم تعمدی بود ؟

اشکذری: در حال حاضر 7 دقیقه از فیلم کوتاه شده است و فیلم را باید الان دید. من وقتی فیلم را همراه تماشاگران در سینما آزادی و دیگر سینماها دیدم، مخاطبان فیلم را دوست داشتند و مخاطبان ارتباط خوبی با «دلبری» برقرار کردند. فضای جشنواره فضایی شلوغ و عجیب غریب است و طبیعی است که نظرات در آن زمان متفاوت باشد. تماشاگری که با طوبی همزاد پنداری کند یعنی با فیلم همراه شده است.

فضای جشنواره عجیب و غریب است/ خانواده شهدا و جانبازان فیلم را دوست دارند/ می‌توانستند به فیلم کمک کنند اما به خود تکان ندادند/ سعی کردم به واقعیت‌ها وفادار باشم/ دغدغه «مدافعان حرم» را دارم

*این فیلم با فیلم قبلی شما بسیار متفاوت بود...

اشکذری: «دلبری» برای من خیلی جذاب بود. من سعی کرده بودم در این فیلم به واقعیت‌های موجود وفادار باشم شاید می‌توانستم یکسری آدم‌ها را وارد داستان کنم و کار را شلوغ کنم شایدم هم جذابت کاذب صورت میگرفت اما به نظرم اتفاق خاصی برای فیلم رخ نمی‌داد.

*انتخاب بازیگرانتان به چه شکل بود؟

اشکذری: خانم قاضیانی انتخاب اول من بود چون فضای فیلم محدود است و شخصیت محور است، شاید اگر خانم قاضیانی این نقش را انتخاب نمی‌کردند فیلم را نمی‌ساختیم. با عباس غزالی هم من قبلا کار کرده بودم و از او آگاهی قبلی داشتم. آقای پسیانی هم از قبل با آقای رضوی کار کرده بودند و به این شکل تعاملاتی بین ما اتفاق افتاد.

*شما تا کنون دو فیلم دفاع مقدسی ساختید، آیا سومین فیلم شما هم دفاع مقدسی خواهد بود؟

اشکذری: ذهن من پر از ایده‌هایی است که حتی بعضی از آن‌ها را خوانده‌ام و در حال حاضر از خاطرم رفته است. برای من خیلی مهم است که امکانات و ظرفیت برای یک فیلم دفاع مقدسی خوب فراهم شود. من فضای بستر دفاع مقدس و آدم‌هایی که درباره آن‌ها کمتر صحبت شده است را بیشتر دوست دارم.


ی


*اواسط دهه 60 و اوایل دهه 70 فیلم‌های جنگی بسیاری داشتیم، شما به این فضا نیز علاقه دارید؟

اشکذری: یک فیلمی را تا نیمه رفتم که از همین فضا برخوردار بود اما احتمال دادم که ساخت این فیلم خیلی سخت باشد ولی فضای اعتماد و دادن امکانات نسبت به گذشته کم‌تر شده است و اگر وارد فضای چنین فیلمی شوی و نتوانی فیلم را بسازی هم به سوژه هم به کارنامه کاری کارگردان لطمه وارد می‌کند.

*برای نمایش شخصیت میثم که در فیلم به عنوان جانباز دیده می شود و طبیعی جلوه کردن آن از چه ترفندی استفاده کردید؟

اشکذری: با صحبت‌هایی که با خانم قاضیانی داشتیم ایشان برای خودشان شخصیت میثم را ساخته بودند و حضور میثم را درک کرده بودند و ما برای شخصیت میثم از دوربین استفاده کرده بودیم.

* روایت و پیام اصلی فیلم از منظر شما چیست؟

اشکذری: شخصیت محوری ما شخصیت طوبی است، قصه حول محور میثم اتفاق می‌افتد ولی تنهایی‌های طوبی ایثار این خانواده‌ها را روایت می‌کند. شخصیت زن این خانواده فضای خانه را زنده نگه داشته است. من در این خانواد‌ه‌ها وارد شده‌ام و زندگی آن‌ها را از نزدیک دیده‌ام.

*شرایط اکران تا کنون راضی‌کننده بود؟ با توجه به سوژه فیلم، آیا مورد حمایت هم قرار گرفتید؟

اشکذری: تا حالا اتفاق خاصی نیفتاده است. «دلبری» فیلمی است که وقتی تماشاگر آن را می‌بیند در واقع قسمتی از تاریخ را دیده و دوستانی که می‌توانستند به فیلم کمک کنند اما تکانی به خودشان ندادند. ما فیلمی ساختیم که حتی بنیاد جانبازان هم از ساخته شدن آن خبر ندارد.

*از  خانواده‌های شهدا و جانبازان چه بازخوردی دریافت کردید؟

اشکذری: این فیلم از آن دست فیلم‍‌هایی است که به گذر زمان احتیاج دارد. ما هم به حد توان و فضایی که داشتیم کار کردیم. همین که خانواده شهدا و جانبازان به ما پیامک زدند و تشکر کردند خیلی خوب است و وقتی با چشم گریان از سالن سینما خارج می شوند این یعنی با فیلم ارتباط برقرار کردند و فیلم کارکرد خود را داشته است.

*مدافعان حرم هم امروز یکی از موضوعات داغ است. آیا علاقه‌ای به ساخت فیلم در حول موضوع مدافعان حرم دارید؟

اشکذری: بله دغدغه من است. حتی جلو هم رفتم که بسازم اما ترسیدم بدلیل اینکه سوژه حساس است و نمی‌توان به آن ظاهری نگاه کرد. همیشه بحث مدافعان حرم جز دغدغه‌های من است و چه وقت بتوانم فیلم بسازم الله اعلم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس