استاد فلسفه و عرفان دانشگاه اهل بیت(ع) گفت: مسجد نباید تنها به نماز نمازگزاردن اکتفا کند، باید مکانی برای تأمین نیازهای روحی و روانی و اخلاقی انسان‌ها باشد.

به گزارش مشرق، اسماعیل منصوری لاریجانی، مجری ـ ‌کارشناس برنامه معرفت شبکه چهارم سیما ضمن قرائت بیت «مرا به کوی تو خواهم که خانه‌ای باشد / برای آمدن آنجا بهانه‌ای باشد» از عبدالرحمن جامی به خبرنگار ... گفت: بهترین جای زمین مساجد هستند، انسانی که معشوقی چون خدا دارد، باید خانه‌ای چون مسجد داشته باشد و وظیفه‌اش در برابر این خانه مشخص است.

وی در ادامه افزود: مساجد همیشه مرکز پالایش نفس انسان بوده‌اند و انسان را از تیرگی‌ها، غبارهای روحی و فشارهای روانی دور کرده‌اند، هر فردی که می‌خواهد بار سنگین ناملایمات را کنار بگذارد باید به مساجد برود و بدانجا اهمیت بدهد، در واقع مقیم مسجد شود و مسجد نیز باید خود را از انحصار مدیریت‌های غلط بیرون بیاورد.

منصوری لاریجانی یادآور شد: بنابراین تنها مکانی که همیشه دربش به روی انسان باز است، مساجد است. همانطور که هر وقت اراده کنیم خداوند را می‌توانیم بخوانیم، خانه خدا نیز همینطور است بنابراین مسجد به اعتقاد من امروز مرجعی است، برای رفع همه گرفتاری‌های ما، گرفتاری‌هایی که برای خود در دنیای خاکی ایجاد کرده‌ایم.

وی درباره آسیب‌های مدیریتی مساجد توضیح داد: مسجد نباید تنها به نماز نمازگزاردن اکتفا کند، باید مکانی برای تأمین نیازهای روحی و روانی و اخلاقی انسان‌ها باشد و تعریفش نیز چنین است. خداوند می‌فرماید: «اقم الصلاه» در واقع قوام نماز الزاماتی دارد که باید اینها برای مردم تأمین شود، متأسفانه کمتر این روزها شاهد چنین مواردی در مساجد هستیم و بیشتر به همان کارکرد نمازخوانی مساجد می‌پردازند. البته این مشمول همه مساجد نمی‌شود بلکه مساجدی هم داریم که کارکردهای خود را به خوبی ایفا می‌کنند.

وی اظهار داشت: متأسفانه بعضاً جاذبه‌های لازم برای جوانان دیده نمی‌شود والا جوانان ترغیب به حضور می‌شدند یا حتی گاهی که صدای اذان را می‌شنویم و در خیابان جایی برای پارک ماشین پیدا نمی‌کنیم، چرا نباید جلوی مساجد ما فضایی باشد تا رانندگان عبوری برای نماز اول وقت توقف کنند؟ جلوی مساجد نباید سوپرمارکت و ساندویجی و چنین مواردی باشد!

وی با تأکید بر اینکه مسجد باید تأمین‌گر حوائج معنوی و پاسخگوی نیازهای مردم باشد، گفت:‌ شغل نخست ائمه جماعات ما باید در مساجد باشد، تا آنها بتوانند اولویت اول و مفید را به مساجد بدهند، ساعت‌هایی برای پرسش و پاسخ مذهبی،‌ اجتماعی و اخلاقی مردم داشته باشند تا گرفتاری‌های آنها را پیگیری کنند. امروز فضای جامعه ما طوری شده که اگر کسی آشنایی نداشته باشد دستش از همه جا کوتاه است، این کارها باید با نظام روحانیت و مساجد حل و فصل شود.

منصوری لاریجانی در پایان گفت: وجود مساجد در همه محلات ضروری است رسول خدا(ص) فرمود: شما شب ها ستاره‌ها را در آسمان می‌بینید و فرشته ها مساجد و مؤمنین در آنها را در زمین می‌بینند. حتی تابلوی یک مسجد می‌تواند در اصلاح اخلاق و طهارت جسم و روح مردم اثرگذار باشد. بنابراین مسجد هر جا باشد منشأ خیر و برکت است، متأسفانه در همین تهران مناطق جدید اندکی را می‌بینیم که در آنها مسجدی جدید تعبیه شده باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس