کد خبر 582560
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه در ازمیر در پاسخ به اظهارات رئیس جمهوری روسیه، گفت: ترکیه به هیچ وجه خواهان خدشه دار شدن مناسبات با روسیه نیست و می خواهد که این روابط ترمیم و حتی توسعه یابد.

به گزارش مشرق، اردوغان این مطلب را در فرودگاه ازمیر پیش از حرکت به سفر دوره ای خود به کشورهای اوگاندا، کنیا و سومالی عنوان کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه روز شنبه گذشته اعلام کرد که شرایط ما برای بهبودی روابط و عادی سازی همکاری ها با ترکیه تغییری نکرده است و تا زمانی که آنکارا شرایط پیشنهاد شده مسکو و نخست عذرخواهی را نپذیرد، مناسبات مانند قبل نخواهد شد.

خبرنگاری با یادآوری اظهارات پوتین از اردوغان پرسید، آیا تحول جدیدی در راستای بهبود مناسبات بین دو طرف وجود دارد؟

اردوغان با ادعای این که ترکیه کشوری نیست که در صندلی متهم نشسته باشد، گفت: ما به طور قطع کشوری نیستیم که بخواهیم روابط با روسیه را برهم بزنیم. بر عکس ترکیه می خواهد که مناسباتش با روسیه بیش از پیش توسعه یابد.

اردوغان که سخنان وی به طور زنده از شبکه های خبری منتشر می شد، افزود: روابط شخصی من با پوتین واقعا در سطح متفاوتی بود. واقعا قابل تامل است که وقتی ما دارای چنین روابطی بودیم، ترکیه فدای خطا و اشتباه یک خلبان شود. ما به طور قطع باید تلاش کنیم که روابط با روسیه ترمیم شود و حتی به وضعیت بسیار متفاوتی برسد.

اردوغان توضیح بیشتری در خصوص این اظهارات خود نداد و منظور خود از خطای خلبان را روشن نکرد.

اما نعمان کورتولموش معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت آنکارا روز گذشته از شرط ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه برای آشتی با ترکیه استقبالی محتاطانه کرده و اعلام کرد، آنکارا خواهان حل سریع این مساله می باشد.

در همین حال مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز در واکنش به اظهارات پوتین، خواستار تشکیل کارگروهی برای بررسی و حل مساله بین دو طرف شد که این پیشنهاد بلافاصله از سوی روسیه رد شد.

روابط ترکیه و روسیه به دنبال سرنگونی یک جنگنده روسی توسط ترکیه در مرز سوریه در 24 نوامبر سال گذشته، بحرانی شده است.

مقامات ترکیه تاکنون گفته اند که، آنکارا هیچگاه دانسته اقدام به سرنگونی جنگنده روسی نکرده و این اقدام عمدی نبوده است. ترکیه هواپیمای ناشناس را که وارد حریم هوایی خود شده و به رغم هشدارها حریم هوایی این کشور را ترک نکرده، هدف گرفته است.

کارشناسان روابط بین الملل معتقدند، پذیرش مستقیم سرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه می تواند تبعات حقوقی جدی برای آنکارا داشته باشد، لذا مقامات این کشور بیشتر بر روی ادعای اولیه خود مبنی بر این که، نیروی هوایی ترکیه، جنگنده ناشناسی را بعد از چند بار هشدار برای ترک حریم هوایی این کشور، سرنگون کرده است، می خواهد دعوی خود را پیگیری کند.

ولادیمیر پوتین شنبه گذشته در گفت و گو با خبرنگاران روسی در منطقه کوهستانی آفونیا در یونان با بیان اینکه تا پیش از ساقط شدن بمب افکن روسی توسط جنگنده ترکیه بر فراز سوریه، روابط مسکو و آنکارا به سطح عالی و بی سابقه رسیده بود، اظهار کرد: معلوم نیست چرا ترکیه با اقدام خود در سرنگونی هواپیمای سوخو-24 در حریم هوایی سوریه، روابط با روسیه را تخریب و تیره کرد.

تنش در روابط روسیه و ترکیه پس از سرنگونی هواپیمای روسی شرکت کننده در عملیات ضد تروریستی در سوریه بشدت افزایش یافته است. هواپیمای بمب افکن سوخو 24 روسیه 24 نوامبر 2015 توسط دو جنگنده اف-16 ترکیه بر فراز سوریه هدف قرار گرفت و در چهار کیلومتری مرز ترکیه سرنگون و یک خلبان آن نیز با شلیک تروریست ها هنگام فرود کشته شد.

پوتین گفته است: مسکو روابط را تیره نکرده و آنکارا مسئول این تیرگی است. سران ترکیه بارها در باره بهبودی روابط سخن گفته اند، اما هیچگاه از روسیه عذرخواهی نکرده و خسارات وارده بر اثر سرنگونی هواپیمای روسی و قتل خلبان آن را جبران نکرده اند.

وی افزود که موضع روسیه این است که از سرگیری همکاری ها با ترکیه مشروط به عذرخواهی، پرداخت غرامت بابت هواپیمای سرنگون شده و تعهد سپردن به تکرار نکردن چنین حوادثی در آینده از سوی این کشور می باشد.

ترکیه تاکنون حاضر به پذیرش این درخواست ها نشده است. روسیه پس از سرنگونی هواپیمای نظامی خود، افزون بر لغو دیدار سران و همچنین نشست راهبردی با حضور وزیران خارجه دو کشور برای رساندن ارزش روابط اقتصادی از 30 میلیار دلار در سال 2014 به 100 میلیارد دلار تا سال 2025، تحریم هایی سخت از جمله لغو نظام سفر اتباع دو کشور بدون روادید، تحریم های گسترده محصولات غذایی، کشاورزی و باغی را علیه ترکیه اعمال کرده است که انتظار می رود ارزش روابط اقتصادی دوجانبه را به کمتر از 15 میلیارد دلار برساند.

روسیه بزرگترین تامین کننده گاز ترکیه است و در حال ساخت اولین نیروگاه هسته ای این کشور می باشد که با بحرانی شدن روابط، سرنوشت این طرح 20 میلیارد دلاری نیز در حاله ای از ابهام فرو رفته است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    اردوغان به غلط كردن افتاده است
  • محمد ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    هفته قبل پوتین همین حرف تو یونان زد
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    اردوغان میخواد با دوستی با روسیه،ائتلاف ایران و روسیه را بهم بزنه تا کارش توی سوریه راحت بشه و النصره تقویت بشه و در ادامه ایران را تضعیف کنه
  • Sohail ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    خفه شو عوضی ____________________ اگه واقعا میخای رابطه داشته باشی عذر خاهی کن به جا عر عر کردن _ تا شاید روسیه کوتاه بیاد ، بله هدف این صفیانی تیره کردن روابط ایران و شوروی میباشد که هیچ غلطی در نهایت نخاهد کرد این عصمانی کرد کش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس