فرانسه 1984 مملو از ستاره بود اما در راس این ستاره‌ها، میشل پلاتینی بسیار خوش می‌درخشید. او در این جام 9 گل به ثمر رساند که 6 مورد آن در دو هت تریک خلاصه شد و این یک رکورد تا آن زمان محسوب می‌گردید.

ویژه‌نامه یورو 2016 مشرق - پانزدهمین دوره رقابت های فوتبال جام ملت های اروپا (یورو 2016) از 21 خرداد ماه در فرانسه آغاز خواهد شد. مسابقاتی سراسر هیجان که 10 استادیوم در شهرهای مختلف فرانسه میزبان آن خواهند بود. این جام بعد از جام جهانی مهیج ترین رقابت فوتبالی جهان در رده ملی محسوب می شود.

این مسابقات برای نخستین بار با 24 تیم برگزار می شود و تیم های حاضر در 6 گروه به رقابت خواهند پرداخت و در پایان مرحله گروهی دو تیم برتر از هر گروه و 4 تیم برتر سوم گروههای ششگانه به مرحله حذفی راه خواهند یافت.

سرویس ورزشی مشرق در ویژه نامه ای به بررسی تاریخچه 14 دوره گذشته جام ملتهای اروپا به صورت مجزا خواهد پرداخت تا علاقه مندان به فوتبال از ناگفته های ادوار این جام آگاه شوند.


دوره هفتم؛ 1984 - فرانسه

مرحله نهایی این دوره از مسابقات یورو در سال 1984 به میزبانی فرانسه برگزار گردید و پس از برگزاری دیدارهای مقدماتی، 7 تیم (فرانسه، دانمارک، بلژیک، یوگسلاوی، اسپانیا، پرتغال، آلمان غربی و رومانی) به علاوه فرانسه میزبان مجوز حضور در مرحله نهایی مسابقات را کسب کردند.

در این مرحله 7 تیم نخست گروه‌های 7 گانه مرحله مقدماتی به علاوه فرانسه میزبان مسابقات به 2 گروه 4 تیمی تقسیم شدند. تیم‌های حاضر در هر گروه با یکدیگر بازی کرده و پس از آن تیم‌های نخست و دوم هر گروه به صورت ضربدری با تیم‌های دوم و اول گروه دیگر بازی کرده و پس از آن برنده‌ها به دیدار فینال راه یافتند. از این دوره دیگر دیدار رده‌بندی برگزار نشد.

تعداد تیم ها: 32 تیم در مرحله مقدماتی و 8 تیم در مرحله نهایی

میزبان مرحله نهایی: فرانسه

قهرمان: فرانسه

فینال: فرانسه 2 اسپانیا صفر

*** دیدار رده‌بندی: از این دوره حذف شد

ستاره جام: میشل پلاتینی از فرانسه

آقاى گل مرحله مقدماتی: کارل هاینتز رومنیگه از آلمان با 7 گل

آقای گل مرحله نهایی: میشل پلاتینی از فرانسه با 9 گل

تعداد بازی: 131 بازی (116 بازی مقدماتی و 15 بازی نهایی)

تعداد گل زده کل مسابقات: 382 گل ( میانگین 2 و 91 صدم گل در هر بازی)

تعداد گل زده مرحله نهایی: 41 گل (میانگین 2 و 73 صدم گل در هر بازی)

زننده اولین گل جام: فلوری ویتوس از رومانی (دقیقه 16) بازی با قبرس

زننده اولین گل جام در مرحله نهایی: میشل پلاتینی از فرانسه (دقیقه 78) بازی با دانمارک در مرحله گروهی مسابقات نهایی

زننده آخرین گل جام: برونو بلونه از فرانسه (دقیقه 90) دیدار مقابل اسپانیا در فینال

بهترین خط حمله: اسپانیا (27 گل زده)

بهترین خط دفاع: شوروی (2 گل خورده) در مرحله مقدماتی حذف شد

آیا می‌دانستید:

شکست یک بر صفر آلمان غربی در مقابل ایرلند شمالی، اولین شکست آنها در خانه پس از 29 بازی بود. زننده گل ایرلند، «نورمن وایتساید» بود.



مرحله مقدماتی:

مرحله مقدماتی هفتمین دوره مسابقات یورو 1984 با حضور 31 تیم (در هفت گروه 4 و 5 تیمی) برگزار شد که در نهایت پس از جدال درگروه‌های هفتگانه تیم‌های نخست هر گروه (فرانسه، دانمارک، بلژیک، یوگسلاوی، اسپانیا، پرتغال، آلمان غربی و رومانی) توانستند جواز حضور در مرحله نهایی به میزبانی فرانسه را کسب کنند.

مرحله نهایی:

تیم‌های راه‌یافته به مرحله نهایی (هفت تیم نخست گروه‌های هفتگانه مرحله مقدماتی به علاوه فرانسه میزبان) به دو گروه چهار تیمی تقسیم شدند که گروه‌ها به شکل زیر بود:

گروه اول: فرانسه، دانمارک، بلژیک و یوگسلاوی

گروه دوم: اسپانیا، پرتغال، آلمان غربی و رومانی

در گروه نخست فرانسه میزبان با 3 پیروزی 6 امتیاز کامل این مرحله را کسب کرد و به عنوان تیم اول به نیمه نهایی مسابقات راه یافت و دانمارک با 2 پیروزی و یک شکست با 4 امتیاز دوم شد.

در آن سو و در گروه دوم اسپانیا و پرتغال هر کدام با یک پیروزی و دو تساوی 4 امتیازی شدند اما اسپانیا به لطف گل زده بیشتر در این گروه اول شد و پرتغال به عنوان تیم دوم به نیمه نهایی صعود کرد.

در مرحله نیمه نهایی تیم‌های اول 2 گروه به مصاف تیم‌های دوم گروه دیگر رفتند. در این مرحله فرانسه 3 بر 2 پرتغال را برد و به فینال راه یافت و اسپانیا و دانمارک در پایان وقت‌های قانونی به تساوی یک بر یک رضایت دادند تا اسپانیا در پنالتی و با نتیجه 5 بر 4 به فینال رسیده و حریف میزبان مسابقات شود.

دیدار فینال این مسابقات در تاریخ 27 ژوئن 1984 (6 تیر 1363) در حضور 47368 نفر در استادیوم پارک دو پرنس شهر پاریس، مابین دو تیم فرانسه و اسپانیا به قضاوت وویتک کریستوف از چکسلواکی برگزار شد. فرانسه موفق شد با دو گل میشل پلاتینی و برونو بلونه پیروز میدان شود و اولین قهرمانی خود در تاریخ یورو را جشن بگیرد.

1984

بدون شک میشل پلاتینی نقش بسزایی در قهرمانی تیمش ایفا کرد، بازیکنی که در تمامی پنج بازی تیمش گلزنی نمود. جهان فوتبال کمتر شاهد چنین درخششی از یک بازیکن در یک تورنمنت ملی بوده است. او معنای کامل یک بازیکن شماره 10 بود که یک تنه رقبای فرانسه را کنار زد و در فینال پاریس نیز سند قهرمانی تیمش را امضا کرد. به جرات می توان گفت، میشل پلاتینی بهترین بازیکنی بود که این مسابقات تا بحال به خود دیده است، ضمن آنکه او بهترین گلزن تاریخ مسابقات است.


تیم منتخب یورو 1984

هارولد شوماخر (آلمان غربی)

ژائو پینتو (پرتغال)

کارل هاینتس فورستر (آلمان غربی)

مورتن اولسن (دانمارک)

آندریاس برمه (آلمان غربی)

آلن ژیرس (فرانسه)

ژان تیاگانا (فرانسه)

فرانک آرنسن (دانمارک)

میشل پلاتینی (فرانسه)

رودی فولر (آلمان غربی)


رویدادهای بزرگی که در سال برگزاری یورو 1984 در دنیا اتفاق افتاد:

1. لیورپول با شکست 4 بر 2 رم در ضربات پنالتی، قهرمان اروپا شد

2. «میشل پلاتینی» بهترین بازیکن سال اروپا شد

3. کفش طلای اروپا به «ایان راش» تعلق یافت.

4. جایزه نوبل صلح به «دزموند توتو» فعال مبارزه با رژیم اپارتاید آفریقای جنوبی رسید.

5. «کارل لویس» از امریکا با 9.99 ثانیه برنده دوی صد متر المپیک شد

6. «نیکی لادا» از استرالیا قهرمان مسابقات جهانی فرمول یک شد.

7. جایزه اسکار بهترین فیلم به «امادئوس» رسید.

8. در روز 8 می، شوروی اعلام کرد که در مسابقات المپیک در لس انجلس امریکا شرکت نمی‌کند.

9. در روز 31 امتبر، ایندیرا گاندی نخست وزیر هند در دهلی نو ترور شد.

چهره برجسته:

فرانسه 1984 مملو از ستاره بود اما در راس این ستاره‌ها، میشل پلاتینی بسیار خوش می‌درخشید. او در این جام 9 گل به ثمر رساند که 6 مورد آن در دو هت تریک خلاصه شد و این یک رکورد تا آن زمان محسوب می‌گردید. تیم 1984 فرانسه را شاید بتوان بهترین تیم تاریخ فرانسه دانست. «میشل هیدالگو» مربی خوش‌فکر تیم ملی فرانسه، ترکیبی از بهترین بازکینان را در کنار هم قرار داده بود.

1984

وی که از سال 1976 مربی این تیم بود، با یاد و خاطره تلخ حذف در مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی 1982 در مقابل آلمان و با کوله‌باری از تجربه، به سیستمی دست یافته بود که بی نظیر بود. او 4 هافبک طلایی را در مرکز زمین قرار داد که به راستی قلب تپنده فرانسه بودند. میشل پلاتینی به عنوان ستاره تیم آنقدر خوش درخشید که به شهرت جهانی دست یافت. فرانسو‌ی‌ها در بازی فینال و در ورزشگاه خانگی پارک دو پرنس تیم اسپانیا را با نتیجه 2 بر صفر در هم کوبیدند و قهرمان یورو 1984 شدند.


فوتبالیست‌های بزرگی که در سال برگزاری جام ملتهای اروپای 1984 به دنیا آمدند:

دانیل آگر

دارن بنت

دارن فلچر

فیلیپ هولوشکو

آندرس اینیستا

آرین روبن

باستین شوآین اشتایگر

مارتین اسکرتل

وستلی اسنایدر

فرناندو تورس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس