کد خبر 568090
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱

اولین ویژگی های مثبتی که بعد از شروع بحث در مورد اندروید خالص بین کاربران اندرویدی بیان می‌شود، سادگی و روان بودن این رابط کاربری دستکاری نشده است و به واقع هم اندروید خالص بسیار سبک و به عبارتی بدون دنگ و فنگ است.

 به گزارش مشرق، اندروید خالص نزد کاربران اندرویدی به خصوص کاربران گوشی های نکسوس گوگل از جایگاهی ویژه برخوردار است و تجربه ی استفاده از اندروید خالص را تجربه ای لذت بخش خطاب میکنند. اما حقیقت این است که به خاطر این نقاط قوت نمیتوان آن را به هر کاربری پیشنهاد کرد. انتخاب اندروید خالص به معنی از دست دادن ویژگی های بسیار خوبی است که توسط سازندگان و توسعه دهندگان به اندروید اضافه شده اند.
 
به لطف متن باز بودن سیستم عامل اندروید، سازندگان گوشی های هوشمند می‌توانند هرگونه ویژگی را که از دید آنها ضروری و کاربردی به نظر میرسد به این سیستم عامل اضافه کنند. این مسئله نه تنها برای به چالش کشیدن نوآوری های سازندگان بسیار عالی است بلکه گوگل نیز میتواند با نگاهی به این ویژگی ها، درس هایی یاد بگیرد و آنها را به رابط کاربری خود اضافه کند. برخی از این ویژگی ها چندان مهم نیستند و بیشتر جنبه ی سرگرمی برای کاربران دارند اما برخی دیگر را به عنوان قابلیت های پایه میتوان لحاظ کرد که به نظر ما باید مدت ها پیش شاهد این ویژگی ها در اندروید خالص گوگل میبودیم.
 
عدم وجود گزینه ریستارت

این مورد کمی مضحک و خنده دار به نظر میرسد. رابط خام گوگل که بر روی گوشی های نکسوس فعلی نصب شده اند هیچ گزینه ای برای ریستارت کردن گوشی ندارند. در واقع این گزینه وجود دارد اما به هیچ وجه گزینه ی جلوی چشمی نیست و اکثر دارندگان گوشی های نکسوس به این گزینه نمیرسند مگر اینکه کمی در اینترنت در این مورد جستجو کنند. همان طور که مطمئنا شما هم تجربه کرده اید، میتوان گفت تمامی گوشی های اندرویدی که رابط کاربری سازندگان را همراه خود دارند در زیر گزینه ی خاموش کردن گوشی هنگام نگه داشتن کلید پاور، گزینه ای با نام ریستارت یا ریبوت نیز دارند و این چیزیست که اندروید خالص گوگل از آن بی بهره است.
 
اگر شما میخواهید نکسوس 6P یا 5X یا هر گوشی دیگری که بر روی اندروید خام نصب شده است را ریستارت کنید، میبایست دکمه ی پاور را فشار دهید و چیزی حدود 8 ثانیه یا بیشتر آن را نگه دارید. مطمئنا برای گوشی های امروزی که سنگین ترین پردازش ها را در زمانی کمتر از این پردازش میکنند، این مقدار زمان برای ریستارت کردن گوشی کمی ملال آور است و گوگل باید در جریان باشد که کاربران رابط کاربری خالص اندروید به این گزینه نیاز دارند.
 
نمایش در صد میزان باطری در نوار وضعیت

بدون شک این یک ویژگی پایه و ساده است. اکثر سازندگان یک گزینه ی کاملا در دسترس و آسان دارند که کاربر میتواند با فعال کردن آن میزان در صد باطری گوشی خود را در سمت راست نوار وضعیت مشاهده کند. اندروید خالص نیز از چنین ویژگی بهره میبرد اما مشکل اینجاست برای فعال کردن این ویژگی باید وارد چندین مرحله شوید. برای فعال کردن چنین ویژگی ساده و مقدماتی شما میبایست برنامه ی System UI Tuner گوشی خود را فعال کنید. به واقع زندگی برای همه راحت میشود اگر که گوگل این ویژگی را به طور پیش فرض فعال کند!
 
شخصی سازی عمیق تر

در سرزمین اندرویدی ها نگرانی برای ظاهر و شکل و شمایل منو و رابط کاربری گوشی جایی ندارد. کاربران اندرویدی میتوانند به سلیقه ی خود ظاهر رابط کاربری گوشی خود را بسازند اما انجام این کار نیاز به یک لانچر را میطلبد تا توسط آن تقریبا هر کاری را برای رابط کاربری گوشی اندرویدی بتوان انجام داد. اما حرف ما این نیست که گوگل باید اجازه دهد این شخصی سازی ها و تغییرات توسط رابط کاربری خود صورت بگیرد زیرا که همان گونه که گفته شد یکی از ویژگی های بارز اندروید خالص سادگی آن است. اما به نظر ما اگر گوگل اجازه دهد رابط خالص اندروید از ویژگی هایی مانند پشتیبانی از آیکون های مختلف را داشته باشد گزینه ی بدی به نظر نمیرسد. مطمئنا برخی کاربران دوست دارند که ظاهر آیکون های پیش فرض را عوض کنند یا کمی در ابعاد آنها دست ببرند و این چیزیست که در حال حاضر اندروید خالص از آن بی بهره است.
 
حذف برنامه ها به صورت گروهی

چه ویژگی‌هایی در گوشی‌های گوگل نکسوس غایب‌اند؟ +عکس

حذف برنامه ها به صورت تکی به سادگی در حال حاضر در رابط کاربری گوگل امکان پذیر است اما این کار برای کسانی که دوست دارند که با یک حرکت چندین برنامه را از گوشی هوشمند خود حذف کنند نیاز به کمی پیشرفت و بهبود دارد. در حال حاضر برای حذف برنامه ها باید به تنظیمات مراجعه کرد و به صورت دستی این عمل را انجام داد یا اینکه باید به صورت تکی برنامه ای را درگ کرد و روی گزینه ی Uninstall آن را رها کرد که کمی وقت گیر است.
 
حرکت مثبتی از سوی گوگل است اگر گزینه ای را ایجاد کند که توسط آن کاربر بتواند به صورت گروهی برنامه های مورد نظر را حذف کند. هر چند هنوز در رابط های کاربری دیگر نیز این گزینه وجود دارد اما در رابط کاربری سونی چنین ویژگی مشابهی وجود دارد که به کاربر اجازه میداد پس از روشن کردن یک گزینه برای حذف برنامه ها، تمامی برنامه های مورد نظر را انتخاب کند و با یک لمس ساده بر روی آن ها، به سرعت آنها را حذف کند.
 
مالتی تسکینگ حقیقی

چه ویژگی‌هایی در گوشی‌های گوگل نکسوس غایب‌اند؟

اندروید را میتوان پادشاه مالتی تسکینگ در دنیای گوشی های هوشمند دانست اما این قابلیت مهم اندروید را فقط در رابط های کاربری غیر خالص این سیستم عامل به صورت واقعی میتوانید ببینید. اما در این میان کاربران اندروید خالص چه چیزی را از دست میدهند؟ سامسونگ ویژگی Multi Window را در رابط کاربری خود مدتیست اضافه کرده است که با تقسیم صفحه نمایش میتوانید از چند اپلیکیشن در عین حال استفاده کنید. ال جی نیز قابلیت مشابهی به نام Qslide را در رابط کاربری خود دارد که میتوانید توسط آن برنامه ها را مانند ویندوز کامپیوتر ها به نمایش بگذارید. حتی آیپد های اپل نیز از این ویژگی بهره مند هستند.
 
ویژگی Multi Window در نسخه ی بعدی اندروید یعنی اندروید N اضافه خواهد شد اما تا آن زمان چندین ماه هنوز باقی مانده است تا نسخه ی نهایی این قابلیت را ببینیم و این قابلیت به گوشی های فعلی راه پیدا کنند. در حقیقت در حال حاضر نیز روشی برای انجام این کار و دستیابی به این ویژگی وجود دارد اما همان طور که میتوانید تصور کنید، انجام این کار هم چندان آسان نیست.
 
ژست های حرکتی

چه ویژگی‌هایی در گوشی‌های گوگل نکسوس غایب‌اند؟

رقابت این روز ها در صنعت فناوری بسیار داغ و نفس گیر است و هر سازنده ای سعی میکند تا با معرفی نوآوری و محصولات منحصر به فرد ، خود را در این رقابت بی رحمانه حفظ کند. به طور مثال هواوی در نمایشگاه CES 2016 با معرفی فبلت Mate 8 یکی از جالب ترین ویژگی ها را استفاده از ژست های حرکتی پیاده سازی کرده بود.

این فبلت به نوعی میتواند درک کند که شما چه زمانی انگشتتان را بر روی آن لمس میکنید یا چه زمانی توسط انگشت به صفحه ضربه می‌زنید و زمانی که ژست های حرکتی این گوشی فعال باشند گوشی در میابد که شما چه دستوری را توسط انگشت ارسال میکنید. شما توسط این ژست ها میتوانید از صفحه ی گوشی عکس تهیه کنید، فیلم بگیرید، صفحه نمایش را تقسیم کنید و کارهایی دیگر. حتی شما میتوانید حروفی را برای هر اپلیکیشن تائید کنید تا با کشیدن آن حروف، برنامه ی تعیین شده اجرا شود.
 
حقیقت این است که همه چیز در حال پیشرفت است و دیگر بحث این نیست که یک تلفن چه کارهایی میتواند انجام دهد و اکنون تمرکز بر این است که چیز های جدیدی را توسط این گجت ها تجربه کنیم. ژست های حرکتی جذاب هستند و میتوانند ویژگی های کاربردی جالبی را ارائه دهند.
 
فلش های جهت نما در کیبورد اندروید خام

چه ویژگی‌هایی در گوشی‌های گوگل نکسوس غایب‌اند؟ +عکس

حقیقت ماجرا این است که سعی برای قرار دادن مکان نما بین دو حرف در کیبورد با انگشتان در صفحه ی نسبتا کوچک گوشی های هوشمند کمی زجر آور است و کاربران اندروید خالص مطمئنا زیاد با این مشکل دست و پنجه نرم کرده اند به خصوص وقتی این گروه بخواهند فیلد های خاصی را پر کنند یا متنی را ویرایش کنند این کمبود بیش از هر وقت دیگری حس میشود و به ناچار کاربران اندروید خالص روی به کیبورد های دیگری میبرند که دارای فلش های جهت نما هستند. این هم یکی دیگر از ویژگی های ساده ای بود که انتظار میرود به زودی گوگل آن را به کیبورد پیش فرض اندروید خالص اضافه کند.
 
جمع بندی

با توجه به اینکه سادگی یکی از مزایای اندروید خالص گوگل به حساب میآید، در نظر گرفتن تمامی ویژگی های بالا کمی کاربر را در دو راهی قرار میدهد و ممکن است اضافه شدن برخی از این ویژگی ها سادگی این رابط کاربری را به پیچیدگی تبدیل کند. اما برخی از ویژگی ها مانند گزینه ی ریستارت نیز کاملا طبیعی و ضروری به نظر میآیند.
 
منبع: مجله سخت‌افزار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس