کد خبر 567722
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸

مقامات نظامی اعلام كردند هند و امریكا برای مقابله با نفوذ چین در اقیانوس هند ،فعالیت زیردریایی های چین در منطقه را زیر نظر می گیرند.

رصد زیردریایی های چینی توسط هند و آمریکابه گزارش مشرق، هند از افزایش تعداد و قدرت زیردریایی های چین بویژه زیردریایی هسته ای این كشور و جولان آنها در آب های منطقه و به خصوص اقیانوس هند به عنوان حیات خلوت این كشور نگران است .

نیروی دریایی هند مصمم است كه امنیت منطقه اقیانوس هند را به عنوان سومین اقیانوس بزرگ جهان را در كنترل داشته باشد.

این منطقه به دلیل عبور دو سوم نفت و نیمی از محموله های باری جهان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .

كلید تسلط بر این منطقه وسیع در زیر سطح آب ،یعنی وجود زیردریایی هایی است كه می توانند بدون اینكه دیده شوند، منطقه را كنترل كنند.

هند ماه گذشته با تغییر سیاست خود در برابر امریكا و با هدف مقابله با نفوذ چین،توافق لجستیكی با امریكا امضا كرد و به این ترتیب گامی برای دستیابی به تكنولوژی ساخت سلاح امریكایی برداشت .

«اشتون كارتر» وزیر دفاع امریكا بعد از امضای این توافق لجستیكی گفته بود كه دو طرف قصد دارند از افزایش نفوذ دریایی چین در منطقه جلوگیری كنند.

ارتش امریكا نیز خواستار همكاری بیشتر با هند برای مقابله با چین شده است.

دهلی نو و واشنگتن درنظر دارند در مرحله جدید برای مقابله با زیردریایی های چینی همكاری های خود را افزایش دهند.

یك مقام آمریكایی نزدیك به مذاكرات نظامی هند و امریكا گفت: این تعامل های پایه ای، چارچوب های اصلی برای یك همكاری طولانی مدت میان نیروهای دریایی دو كشور خواهد بود .

مقامات نیروی دریایی هند اعلام كردند كه زیردریایی های چین بطور متوسط در هر سه ماه چهار بار در منطقه اقیانوس هند دیده شده اند.

این منطقه در نزدیكی خلیج «مالاكا» و دروازه دریای جنوبی چین است كه بیش از 80 درصد از محموله های این كشور از این منطقه عبور می كند.

به گفته مقامات دفاعی ،هند و امریكا از هواپیما های پی 8 برای اشتراك آسان اطلاعات بسیار حساس فعالیت های زیردریایی چین استفاده می كنند.

سخنگوی نیروی دریایی هند تاكنون در خصوص گفت وگوهای این كشور با امریكا برای زیر نظر گرفتن حركت زیردریایی های چینی سخنی نگفته است .

پایگاه اطلاع رسانی تایمز او ایندیا روز دوشنبه در گزارشی نوشت زیردریایی های ژاپنی هم اكنون حركت زیردریایی های چین در منطقه را زیرنظر دارند.

كارشناسان نظامی و امنیتی اعلام كردند كه گشتزنی فعال زیردریایی های هسته ای چین باعث نظارت دقیق بر فعالیت زیردریایی های این كشور در نزدیكی جزیره «هاینان» شده است .

هند برای مقابله با نفوذ چین در اقیانوس هند در حال تجهیز نخستین زیردریایی بومی این كشور به موشك های هسته ای است.

انتظار می رود همانگونه كه امریكا و هند فعالیت زیردریایی های چین را در اقیانوس هند زیر نظر گرفته اند ، پكن نیز اقدام به افزایش حضور خود در منطقه كند.

«كولین» كارشناس زیردریایی های جنگی در سنگاپور گفت: فعالیت های نظارتی و گشتزنی های زیردریایی های آمریكایی در منطقه اقیانوس هند افزایش یافته است.

گفته می شود با پایان مذاكرات هند و امریكا،واشنگتن با كمك به افزایش توانایی های دریایی هند ،مسئولیت نظارت بر بخشی از اقیانوس هند را نیز به عهده بگیرد.

چین نیز تلاش می كند تا مسیرهای انتقال انرژی و بازرگانی خود را از طریق ساخت بنادر در كشورهایی مانند سریلانكا افزایش دهد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس