در بخش فرهنگ سازی برای نسل تازه فوتبال اسپانیا چه کاری صورت گرفته است؟ آیا مقامات فوتبال اسپانیا گمان کرده اند که فرهنگ سازی یک بار برای همیشه در زمان پسا فرانکو، کفایت می کند؟

اصل عدم خشونت در فوتبال اسپانیا

گروه ورزشی مشرق - فدراسیون فوتبال اسپانیا در تازه ترین نشریه داخلی و تخصصی خود در بخش لالیگا به انتشار نتایج یک تحقیق 7 ماهه پرداخته که نشان از افزایش نگران کننده ضریب خشونت در فوتبال این کشور اشاره دارد.

سانتاکارن نویسنده قدیمی و البته گوشه نشین فوتبال اسپانیا که سالهای سال است به عنوان مشاور رسانه ای به مقامات فدراسیون فوتبال اسپانیا خدمت می کند، مقاله ای تکمیلی بر این تحقیق ارزشمند نوشته که آن را از نظر می گذرانید:

همیشه تصور می کردم که بین ناداوری یا قضاوت اشتباه و هدفدار با ضریب خشونت در فوتبال ارتباطی برقرار است و این اتفاقا یکی از معدود تصوراتی بوده که درست از آب درآمده و امروز بیش از پیش بر این اعتقاد پافشاری می کنم که نبض اخلاق در فوتبال یک کشور اگر به طور کامل نگوییم، لااقل بخشی از ان در دست کمیته داوران فدراسیون فوتبال است. وقتی داوران یک لیگ، حرفه ای و عادل و بی طرف باشند چنان تاثیرگذار خواهند بود که می توانند از یک فوتبال سراسر خشونت و ضداخلاق یک فوتبال سالم و پاک و زیبا بسازند.

در تحقیقی که به تازگی منتشر شده آمده است که میزان خشونت و اعتراض شدید بازیکنان به داور مسابقات لالیگا نسبت به سال گذشته 14 درصد افزایش داشته است، این گزارش خبری از چند قسمت مهم تشکیل شده و برای من مهمترین قسمت همان بخشی است که به داور و نقش او در فوتبال اشاره می شود.

اصل عدم خشونت در فوتبال اسپانیا

اعتراض شدید به داور تا چه حد بی دلیل و از روی بی اخلاقی و بی فرهنگی بازیکنان در لالیگا بوده است؟ آیا همه اعرتاضات بیهوده و اشتباه و سرشار از بی انصافی بوده؟ آیا داوران در لالیگای امسال هیچ اشتباهی مرتکب نشده اند؟ هنوز داوری عجیب در ال کلاسیکوی اخیر زیر ذره بین است، هنوز هم تیم هایی چون رئال مادرید، بارسلونا و والنسیا درباره نحوه قضاوت برخی داوران به شدت معترض هستند. در بازی بارسلونا برابر اسپورتینگ خیخون چه اتفاقاتی رخ داد؟

در حالی که خیخون نمی خواهد سقوط کند و آمده به یک معجزه برسد، گل آفساید بارسلونا سالم تشخیص داده می شود، چند ثانیه قبل از آن توپ روی خط دروازه بارسلونا به دست پیکه برخورد می کند و داور فقط سری تکان داده و سکوت می کند، در نیمه دوم همین بازی یک پنالتی کاملا واضح به سود بارسلونا گرفته نمی شود، چندین خطای عجیب هم توسط بازیکنان بارسلونا صورت می گیرد و داور باز هم به سکوت پناه می برد.

اصل عدم خشونت در فوتبال اسپانیا

به بازی رئال مادرید و رایووایکانو برسیم، جایی که حداقل 15 خطای مسلم بازیکنان رئال مادرید از سوی داور بازی گرفته نمی شود، یک پنالتی مسلم برای رئال مادرید گرفته نمی شود و رایو در صحنه ای که به اشتباه اعلام آفساید می شود، از به ثمر رساندن گل تساوی بخش در این بازی محروم می شود، چگونه قرار است یک لیگ تحت تاثیر اشتباه داوران قرار بگیرد؟ چگونه قرار است یک فوتبال معتبر، نابود شود؟ آیا همین کارها کافی نیست؟

در بخش فرهنگ سازی برای نسل تازه فوتبال اسپانیا چه کاری صورت گرفته است؟ آیا مقامات فوتبال اسپانیا گمان کرده اند که فرهنگ سازی یک بار برای همیشه در زمان پسا فرانکو، کفایت می کند؟ آیا نباید به نسل تازه فوتبال اروپا به خصوص ستارگان غیر بومی که راهی لالیگا می شوند بیاموزیم که اخلاق در فوتبال یک شعر نمایشی نیست، بلکه یک اصل مهم برای زنده نگاه داشتن فوتبال است، فوتبال عاری از اخلاق و سرشار از خشونت و نژادپرستی، همین چیزی است که این روزها در لیگ قهرمانان اروپا، یورو لیگ، لیگ معتبری چون کالچو و لالیگا مشاهده می کنیم.

اصل عدم خشونت در فوتبال اسپانیا

باشگاهی مثل رئال مادرید برای فرهنگ چه قدمی برداشته است؟ آیا فلورنتینو پرس از افزایش 14 درصدی خشونت در لالیگا نگران نیست و تنها به افزایش سهام باشگاهش در بورس نیویورک و ارزش متراژی برجها و زمینهای مرکزی مادرید فکر می کند؟

باشگاه بارسلونا دقیقا مشغول چه کاری است؟ برده داری نوین از فیلیپین به کاتالونیا با صبحانه کامل نوجوانانی که با وعده غذای گرم و سر پناه از والدین خود جدا شده اند؟ این نوجوانان که اکثرا خوش تکنیک و فوق العاده باهوش خواهند بود، با فرهنگ و اخلاق در فوتبال آشنا هستند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سمیرا ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    ایییش مشرق اینقدر به خودمون سرکوفت نزن تماشاچیهای ما بافرهنگ و مودب هستند
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    امیدوارم صدات به گوش مسئولین اسپانیا برسه مشرق!
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    باید یه دوره آموزشی بیان ایران از ما یاد بگیرن
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    خخخخخخخخخ
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    دمت گرم خوب بود مشرق
  • طرفدار ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    گزارش عالی بود اگر میشه برای لیگ خودمون هم تحیلیل کنید بسیار مهم تو بحث الگو سازی برای نسل جوان
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    بنده خدا تحلیل میکنه دیگه مگه چیه خوب بجاش تشویشق باید کرد و گفت برای لیگ خلیج فارس هم تحلیل کن که الگو جوان ها شدن بازیکنان ما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس