کد خبر 559193
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴

علیرضا مختارپور در مراسم رونمایی از دفتر شعر غلامعلی حداد عادل، وی را از زمره مسئولانی توصیف کرد که آخرین مطالعه کتاب خود را به ۵ سال پیش منسوب نمی کند.

به گزارش مشرق، مراسم رونمایی از دفتر شعر «هنوز هم» سروده غلامعلی حداد عادل عصر یکشنبه ۲۹ فروردین در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم محسن مومنی رئیس حوزه هنری در سخنانی با اشاره به پنهان نبودن وجوه شاعرانه دکتر حداد عادل در سالهای گذشته گفت: ایشان در کنار کارهای بزرگ سیاسی و مدیریت همواره به شعر اهتمام داشته و بسیاری از اشعارش را نیز در محضر رهبر انقلاب قرائت کرده است. در تاریخ کمتر نمونه هایی داریم از افرادی که از حوزه فرهنگ به سیاست وارد شوند و در آن مسئولیت از زبان فرهنگ یاد کنند اما در مورد دکتر حداد به یاد نداریم که در هنگام فعالیت سیاسی شان، وجوه فرهنگی  را رعایت نکرده باشد.

وی افزود: در خدمت آقای دکتر حداد تعصب به زبان فارسی را می شود دید. ایشان نمی پذیرند که به این زبان توهین شود و متاسفیم که امروزه شاهدیم که دیوارهای شعر و رسانه هایمان از حیث زبانی آلوده اند و بی احترامی و جفای زیادی به فارسی در آنجا شاهدیم. امیدواریم که به خود بیاییم. به خاطر ندارم که در هیچ کشوری اصیل مانند ما چنین بی اعتنایی به زبان فارسی شده باشد و باید برای آن فکری کرد.

شعرهای حداد شرح شیدایی است

در ادامه این مراسم فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری نیز در سخنانی با بیان آنکه آنچه از این مجموعه شعر می گوید شرح شیدایی و گزارش تماشا است، اظهار کرد: مجموعه شعر آقای حداد از اتفاقات خوب روزگار ما است. این کتاب به طور حقیقی مجموعه ای از گونه های شعری است که این روزها کمتر می توان از آنها سراغ گرفت.

وی گفت: من از حیث زبانی از این دفتر شعر بسیار لذت بردم. در این کتاب با شعرهایی روبرو هستیم که در ادامه شعر قدیم سروده شده است. آبی زلال که از سرچشمه کهن می آید شعر ایشان از حیث توجه به زبان فارسی بی مایه نیست و بسیار پیراسته و بدون تکلف و عاری از آرایه های اضافی است.

این شاعر همچنین گفت: مجموعه شعرآقای حداد از نظر موضوعی ما را واقعا غافلگیر می کند و افق دیگری پیش رویمان باز می کند استفاده نو ایشان از مضامین کهن را اگر از ویژگی های شعر بعد از انقلاب بدانیم در این دفتر به خوبی می توان از آنها سراغ گرفت. در این اشعار با موتیف هایی روبرو هستیم که در شعر شاعرانه گذشته وجود دارد منتهی شاعر به بهانه آنکه دیگران از آنها استفاده کرده اند، خود را از آنها منع نکرده بلکه سعی کرده نگاهی نو به این مضامین داشته باشد. هنر آقای حداد در بیان هنرمندانه از این مضامین است و به باور من او روایت دولت ورزی و عشق را در این اشعار بیان کرده است که به حس زیستی ایشان باز می گردد و حس می کنم که ما از آن دور افتاده ایم.

روایتی از جدایی حماسه از شعر انقلاب

علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری نیز در این مراسم در سخنانی گفت: ما روزگاری در دهه ۶۰ ادبیات انقلاب را خلق کرده ایم سبک شعری تازه ای بوجود آوردیم که تثبیت شد بعد از آن با ظهور شعر عرفانی حضرت امام شاهد بودیم که مردم بار دیگر با شعر آشتی کردند و هوای ادبیات ما نیز عوض شد اما کم کم پس از آن دیدیم ترانه و برخی از اشعار جدید به جان شعر انقلاب افتادند و پدرش را در آوردند تا جایی که دیگر امروز شعر ما از حماسه فاصله گرفته و عمدتا سانتی مانتال شده است. شاعران جوانی رشد کرده اند که یک دفتر شعرشان در مقابل یکی از غزل های این مجموعه رنگ می بازد و کتابهایی چاپ شدند که از هر ۱۰۰ عنوان ۹۰ جلدش را باید کنار گذاشت.

قزوه ادامه داد: شعرهای آقای حداد در این کتاب برای ما درس است اما اگر بگوییم در این روزگار تنها ایشان و چند نفر دیگر شاعران خوبی هستند دروغ گفته ایم. با این حال اگر از ۱۰۰ غزل روزگارمان بخواهیم انتخابی داشته باشیم از این کتاب هم غزلی بر می گزینیم که به نظر من چیز کمی نیست و بسیار مبارک است.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در ادامه گفت: از یک دفتر شعر که نزدیک به ۱۰۰ شعر دارد اگر سه یا چهار کار موفق باشد آن کتاب هم موفق است اما این دفتر شعر ۵ کار موفق دارد؛ دست کم ۴ غزل و یک قصیده.

وی در ادامه گریزی هم به سیاست زد و افزود: روزگار ما در عرصه سیاست به گونه ای شده که انگار تیم ملی ما حذف شده و به جای آن می گویند تیم ملی زرگنده به میدان برود. من نمی دانم ما چطور راضی شده ایم تا امثال دکتر حداد و آقای توکلی را در عرصه سیاست را از دست بدهیم و کسانی که یک تجربه هم ندارند را می خواهیم ۴ سال در امور سیاسی دخالت دهیم و اختیارمان را بدهیم دست آنها. با این حال باید آقای حداد را غنیمت شمرد که با چنین کمبود وقتی، برای شعر هم وقت گذاشته است و از این حیث به نظر من، او شق القمر کرده است.

صبر ۴۰ ساله حداد ستودنی است

بهاءالدین خرمشاهی حافظ پژوه و شاعر نیز در این مراسم در سخنانی عنوان داشت: حسن سلیقه و صبر ۴۰ ساله آقای حداد را در منتشر نکردن این اشعار که منجر به نقش کردن چنین دفتر زلال و ظریفی شد تبریک می گویم. این کتاب، دفتری است دیوان وار، خواندنی و ماندنی و من در مقابل آن احساس احترام و مسئولیتی بالا را حس می کنم.

خرمشاهی در ادامه توجه آقای حداد به انتخاب اسمی نو و تازه برای کتابش توجه فراوان به ردیف در شعر و آسانی بیان، پرداخت به معنا بیش از مضمون، ملاحت هندی وا داشتن در شعر و طنز از ویژگی های این دفتر نامید.

شعرهایی در اوج سلامت زبان

محمدرضا ترکی عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: همه ما خوشحالیم به اینکه زبانمان فارسی و فرهنگمان ایرانی است سایه حافظ و سعدی و مولانا بر سرمان است و مفتخریم به پیروزی از اهل بیت. پرسش دنیای امروز این است که چرا داعش که تمام پیرامون ایران را فراگرفته در کشور ما نفوذ نکرده است، پاسخش به نظر من باور ما به مکتب اهل بیت(ع) و آغشته بودن فرهنگمان با حافظ و سعدی است اما متاسفم که باید بگویم قدر این نعمت را نمی دانیم و متاسفانه تکنوکرات های حاکم بر کشورمان هم قدر فرهنگ و ادب  شعر فارسی را هم درک نمی کنند و نمی دانند اگر اینها نبود چه سرنوشت تلخی داشتیم.

ترکی در ادامه با اشاره به دفتر شعر حداد عادل گفت: زبان روان و شیوه سهل بکار بردن واژه ها به اشعار این دفتر همچون یک جویبار زلالی داده است. تمامی این اشعار در اوج سلامت زبان سروده شده است. آقای حداد در کوره ذوقشان واژه ها را ذوب کرده و در نهایت اعتدال، غزلی ناب سروده اند که گاهی نیز با چاشنی طنز آمیخته شده است.

به باور ترکی اگر فردی بخواهد حداد عادل را بدون تعارف ببیند باید به این اشعار مراجعه کند.

وی همچنین با ذکر خاطره ای از حداد عادل گفت: در اوج ایام انتخابات و یا بحران های سیاسی وقتی از ایشان سئوال می کنیم که چه می کنی می گوید فلان مقاله را می نویسم. یک شعری را نشانمان می دهد که مشغول سرایش آن است.

ایشان به ضرورت و با وظیفه وارد پوست شیر سیاست شده است و مطمئنیم که اگر خواست خودشان بود ترجیح می داد تنها به فلسفه و ادبیات بپردازد.

دیگر سخنران این مراسم علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابهای عمومی کشور بود.

وی در سخنان خود عنوان کرد: آقای حداد بسیار مقاومند که خلاق اخلاق در دوران آشوب های سیاسی به وجودشان وارد نمی شود و اجازه نمی دهند کژی به فارسی وارد شود. ایشان از جمله مسئولی نیست که عاشق ملت و کشورمان هستند و هرگز علم و فلسفه و تاریخ را فراموش نمی کنند. ایشان از مسئولیتی نیستند که وقتی در نمایشگاه کتاب از آنها سئوال می کنند آخرین اثری که خواندنی چه بود بگوید ۵ سال است کتاب نخوانده ام.

مختارپور ادامه داد: یک بار در برنامه ای در صدا و سیما از من پرسیدند که چرا در اوایل انقلاب، مردم بیشتر از امروز کتاب می خواندند. من برای این سئوال ۷-۸ عامل برشمردم از جمله اینکه وقتی مردم در آن سالها می بینند همه مقامات کشور از رهبری و رئیس جمهور گرفته تا سیاسیون اهل کتاب هستند به خواندن تشویق می شدند اما الان شاهد مسئولان هستند که قسم می خورند ۱۰ سال است مطالعه نداشته اند. هرچند امروزه هم داریم مسئولانی که اهل کتابند و مانند دکتر حداد کتاب هیچگاه از دستشان نمی افتد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس