بررسی رویکرد روسای جمهوری آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد هیچ‌یک از آنها در طول تاریخ به اندازه رئیس‌جمهور فعلی حامی این رژیم نبوده‌اند.

به گزارش مشرق، یک روزنامه آمریکایی روز دوشنبه در گزارشی با ارائه مستنداتی استدلال کرد باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا بر خلاف آنچه برخی از منتقدانش می‌گویند، اسرائیل‌دوست‌ترین رئیس دولت آمریکا در طول تاریخ بوده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز پس از ذکر اظهارات پاره‌ای از منتقدان اوباما که او را به عدم انجام اقدامات لازم برای محافظت از اسرائیل در برابر «فشارهای بی‌مورد سازمان‌های جهانی» متهم می‌کنند، می‌نویسد این استدلال‌ها در واقع بی‌پایه بوده و با حقیقت در تضادند.

این روزنامه سپس با مقایسه عملکرد اوباما با روسای جمهور قبلی در این زمینه تصریح می‌کند: «طی هفت سال گذشته، آقای اوباما اجازه تصویب هیچ قطعنامه شورای امنیت که منتقد اسرائیل باشد را نداده است. اما بررسی دقیق سوابق تاریخی نشان می‌دهد که از سال 1967، تک تک روسای جمهور آمریکا، اجازه تصویب قطعنامه‌هایی را داده - و یا حتی از طرف آمریکا به آن رأی مثبت داده- که اسرائیل را به انجام اقدامات و سیاست‌هایی در طرفداری از فلسطینی‌ها یا سایر همسایه‌های عرب، موظف می‌کنند.»

نیویورک‌تایمز در ادامه می‌نویسد در زمان ریاست‌جمهوری «لیندون جانسون» شورای امنیت دست‌کم 7 قطعنامه‌، از آنگونه که ذکر آن رفت، صادر کرد؛ در دولت ریچارد نیکسون، این رقم به 15، در دولت جرالد فورد، به 2 و در دولت جیمی کارتر این رقم به 14 رسید.

بیشترین تعداد وضع چنین قطعنامه‌هایی در دولت رونالد ریگان با 21 مورد اتفاق افتاد و این این دولت در سال 1981 رسماً به قطعنامه‌ای که اسرائیل را به خاطر حمله به رآکتور اراک محکوم می‌کرد، رأی مثبت داد.  

سرانجام در دوران یاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش پدر، تعداد قطعنامه‌های منتقد رژیم صهیونیستی که آمریکا اجازه تصویب آن را داد به 9 عدد رسید. در دوران بیل کلینتون، این رقم تنها به 3 و در دولت جورج دبلیو بوش پسر به 6 رسید.

باراک اوباما، بر خلاف روسای جمهوری پیشین، اسرائیل را از چنین قطعنامه‌هایی محافظت کرده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس