یک نشریه آمریکایی می‌گوید پوتین غرب را فریب داده و برخلاف تصور، روس‌ها کشور سوریه را ترک نکرده‌اند.

به گزارش مشرق، فارین‌پالیسی در تحلیلی نوشت؛ روسیه برخلاف اعلام عقب‌نشینی، با استفاده از آتش‌بس سوریه در حال تقویت پیشروی‌های ارتش بشار اسد در این کشور است.

فارین پالیسی می‌نویسد: چهار روز پیش از آن که پوتین کاهش چشمگیر نیروهای روسی از سوریه را به دلیل «دست یافتن به هدف‌های از پیش تعیین شده» اعلام کند نشریه آتلانتیک مقاله‌ای در تحلیل «دکترین اوباما» منتشر کرد که در آن اوباما در مصاحبه با گلدبرگ گفته بود روسیه در حال تحمل آسیب سنگینی از تحرکات نظامی در حال گسترش خود بوده و پوتین مرتکب اشتباه بزرگی شده است. به عقیده اوباما روسیه سیاست‌هایی را دنبال کرده که کشورش را ضعیف‌تر ساخته است.

اما پوتین با افتخار خلاف این را ادعا می‌کند. بنا به گفته او، روسیه می‌تواند به مأموریتش در سوریه پایان دهد زیرا به اهدافش دست پیدا کرده است. کاخ سفید و مجموعه امنیتی آمریکا از این اعلام عقب‌نشینی کاملاً بهت‌زده شدند. بار دیگر پوتین برخلاف انتظارات آمریکایی‌ها عمل کرد و به نظر پیروز از میدان بیرون آمد.

فارین‌پالیسی می‌افزاید: روسیه سخنانش با واقعیت همراه بود یعنی واقعاً به اهدافش دست یافته است در طول دو ماه گذشته، ائتلافی از مبارزانی از کشورهای مختلف، شامل حزب‌الله لبنان، نیروهای ویژه ایران و شبه نظامیان عراقی- به ارتش شکست خورده اسد جان تازه‌ای دادند. با حمایت هوایی و بمباران شدید روسیه، مجموعه نیروهای زمینی توانستند شورشیان مخالف اسد را با شکست سختی مواجه کرده و آنها را از مناطق کلیدی که دولت اسد را تهدید می‌کرد عقب برانند. گروه‌های تروریستی که قبلاً پیشروی‌های سریعی داشتند، مجبور به عقب‌نشینی کامل شدند. خطوط نبرد تروریست‌ها که برای سال‌ها حفظ شده بودند، خرد شده، از هم پاشیده و یا محاصره شده‌اند.

اسد همچنین توانست در استان درعا که هم مرز اردن است به پیروزی‌های زمینی دست یابد. برخلاف پیش‌بینی اوباما، روسیه در حال تحمل آسیب سنگینی در سوریه نبود. پوتین دقیقاً به هدفی که داشت رسید و بعد رفت. یا شاید هم نرفت؟ از زمان اعلام ناگهانی خروج روسیه از میدان نبرد سوریه، بار دیگر روشن شده که مسکو برخلاف انتظارات عمل می‌کند. هدف اول پوتین- شکست گروه‌های شورشی تحت حمایت غرب- تا حد زیادی عملی شد، اما کار مسکو در سوریه هنوز تمام نشده. آنها تنها به سمت تحقق هدف بعدی حرکت کرده‌اند.

مرحله اول مأموریت روسیه در سوریه که مرحله نظامی آن از سپتامبر گذشته و مرحله دیپلماتیکش در سال 2011 آغاز شد، اطمینان از آن بود که دولت مرکزی متحد ایران تقویت شود. به نظر می‌رسد مرحله بعدی بیشتر بر تنها حفظ اسد متمرکز نبوده، بلکه احیای قدرت دولت مرکزی سوریه را در نظر داشته باشد.

اکنون نشانه‌هایی از ورود تسلیحات جدید روسیه به لاذقیه وجود دارد، که در آن مسکو دارای یک پایگاه بزرگ عملیات سریع است که اخیراً تجدید قوا شده است. وزارت دفاع روسیه اخیراً تصاویری از برخاستن این جنگنده‌ها از پایگاه هوایی حمیمیم، در 10 مایلی جنوب شرقی لاذقیه منتشر کرده، که تحلیل‌گران متخصص دو نمونه از هلیکوپترهای جنگنده را مشاهده کردند که در گذشته در این پایگاه هوایی روسیه دیده نشده بود. میگ 28 «هاوک» هلیکوپتر تهاجمی قدرتمندی دارای توانایی حمل انواع موشک، بمب و توپ مسلسل 30 میلی‌متری شیپوفوف ضد زره است. دومین هلیکوپتر وارد شده کاموف کا 52 «هکوم» نمونه به روزرسانی شده میگ 28 است.

با وجود گذشتن دو هفته از اعلام خروج نظامیان روسیه از سوریه توسط پوتین، شواهد بیشتری وجود دارد که حضور روسیه در سوریه کاهش قابل توجهی نداشته است. در تحلیل انجام شده توسط رویترز نشان داده شده که پوتین از زمان اعلام دستیابی به اهداف خود تجهیزات بیشتری به سوریه ارسال داشته است.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    ای جانم پوتین دوست دارم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس