کد خبر 552518
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸

دادستانی پاناما موارد مطرح شده علیه مسی، پوتین، زامورانو را فراتر از حد اتهام توصیف کرده و نام‌بردگان را مجرم قطعی می‌داند.

به گزارش مشرق، فساد مالی و اخلاقی در فیفا تمام نشده و هنوز هم اخباری از فساد حتی در قلب کمیته اخلاقی به گوش می‌رسد. روزی نیست که یکی از رسانه‌های اروپایی دل به دریا نزند و افشاگری نکند، در همین حال ستارگان دنیای فوتبال هم داستان با سیاست‌مداران دست به فرار مالیاتی، پول‌شویی و حتی نشر اکاذیب و تهمت در رسانه‌های وابسته به دولت‌های مختلف زده و از لو رفتن ردپای کثیف خود در رفتارهای غیر اخلاقی در اقتصاد و سیاست و ورزش شرم نمی‌کنند.

اسناد یک شرکت بین المللی در پاناما از سوی رسانه‌های این کشور فاش شده و نشان از همدستی پلاتینی، زامورانو، لیونل مسی، مقامات بارسلونا، شهردار چند شهر مهم در اسپانیا، ایتالیا و فرانسه همچنین پوتین، پادشاه عربستان، مقاماتی از قطر، حاکم ابوظبی امارات و «احمد عثمان» رئیس جمهور سابق سودان دارد.

ماجرای که دامن‌گیرمسی، پوتین و پلاتینی شد

شرکت حقوقی «موساک فونسکا» در پاناما یکی از مهمترین شرکت‌ها در زمینه مدیریت شرکت‌های برون مرزی (Offshore) در بیش از 35 کشور جهان است. این شرکت‌ها معمولا پوششی برای فرار مالیاتی هستند و صاحبان واقعی آنها هم مشخص نیستند. در میان بخش عظیمی از این اطلاعات اسامی افراد مشهوری اعم از سیاستمداران، ورزشکاران، دلالان اسلحه، جاسوسان و حتی ورزشکاران به چشم می‌خورد.

بر این اساس بیش از 200 هزار شرکت تاسیس شده‌اند که افراد مشهور برای فعالیت‌های مالی خود از آنها استفاده می‌کردند.برخی از دوستان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه،‌«لیونل مسی» ستاره فوتبال، «سرگئی رولدوگین» نوازنده مشهور ویولون، «زیگموندور گونلاگسون» نخست وزیر ایسلند، «سلمان» پادشاه عربستان، «تمیم بن حمد» پادشاه سابق قطر، «جاسم بن حمد» نخست وزیر سابق قطر، «خلیفه بن زاید آل نهیان» حاکم ابوظبی امارات، «احمد عثمان» رئیس جمهور سابق سودان از جمله این افراد هستند.

ماجرای که دامن‌گیرمسی، پوتین و پلاتینی شد

این گزارش در پی تحقیقات یک ساله کنسرسیوم جهانی روزنامه‌نگاران محقق (ICIJ)‌ و خبرنگاران روزنامه زوددویچه بر روی 11.5 میلیون سند افشا شده، گردآوری شده است. این اطلاعات مربوط به سال 1975 تا پایان سال گذشته است و از آن با عنوان تحقیقی یاد شده که هرگز در این ابعاد بر روی شرکت‌های خارجی صورت نگرفته است.

حدود 400 خبرنگار از 80 کشور جهان همزمان انتشار اسناد این شبکه پولشویی را با عنوان "اوراق پاناما" در صدها رسانه‌‌ جهان آغاز کردند. اطلاعات آنها نشان می‌د‌هد دستکم 140 سیاستمدار و مقام مسئول از کشورهای مختلف جهان مشتری شرکت حقوقی "موساک فونکسا" هستند.

ماجرای که دامن‌گیرمسی، پوتین و پلاتینی شد

جاسوسان شناخته شده و روسای باندهای قاچاق مواد مخدر هم مشتری این شرکت هستند و شماری از نهادهای مالی بین‌المللی از جمله برخی بانک‌های آلمانی در این شبکه پولشویی دست دارند.

میشل پلاتینی یکی از افراد تاثیرگذار در روند پول‌شویی بوده و به بسیاری از سیاسیون اجازه داده تا به نام کمک به فوتبال یا حضور در مراسم خیریه پول خود را وارد چرخه پول‌شویی کنند. اما ردپای این تحرکات مالی اکنون کاملا کشف و مشخص شده است.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس