کد خبر 549865
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۲

بایدن گفت: «رئیس ستاد مشترک نیروهای دفاعی اسرائیل توانمندی هسته « اخیرا اذعان کرد توافق هسته ای ایران تهدید فوری ایران را برای اسرائیل کم می کند زیرا توانمندی هسته ای ایران را عقب می برد و توانایی نظارت را عمیقتر می کند. این ارزیابی اوست نه ما.این ارزیابی ارتش اسرائیل است.»

گروه بین‌الملل مشرق - جو بایدن، یکشنبه گذشته با سخنرانی در حضور بیش از 18 هزار نفر از فعالان حامی رژیم اسرائیل ضمن دفاع از توافق هسته ای سال گذشته با ایران گفت، واشنگتن مثل «شاهین» فعالیت‌های هسته‌ای ایران را زیر نظر دارد. در ادامه، مشروح سخنرانی بایدن در اجلاس سالانه ایپک آمده است:

در کنفرانس سال گذشته فقط یک موضوع در ذهن همه بود و آن این بود که آیا امکان توافق هسته ای با ایران وجود دارد. این مسئله برای آمریکا و شرکایش بسیار مهم و به موجودیت اسرائیل مربوط می شود. پیش بینی ها درباره اینکه اگر به توافق برسیم چه خواهد شد یا اینکه نتوانیم به توافق برسیم، بسیار زیاد بود. اما امسال دیگر صحبت مبتنی بر فرضیات نیست زیرا توافقی واقعی وجود دارد. اکنون دوست دارم درباره دستاوردهایمان در این خصوص صحبت کنم. تا به امروز بیش از دو سوم از سانتریفوژهای ایران برچیده شده است. بیش از نود و هشت درصد از ذخیره اورانیوم غنی شده ایران که برای ساخت شش بمب اتمی کافی بود، از این کشور به خارج منتقل شده است. هسته راکتور پولوتونیوم اراک برداشته و با سیمان پر شده است تا دیگر قابل استفاده برای ساخت بمب پولوتونیوم نباشد. همچنین بازرسی‌های بی‌سابقه ای در همه تاسیسات هسته ای ایران برقرار شده است که شفافیت بی‌سابقه‌ای را در برنامه هسته‌ای ایران ایجاد می کند که تا کنون وجود نداشته است.

مشروح سخنان جو بایدن در کنفرانس سالانه ایپک

خیلی ساده بگویم، ایران در مقایسه با یک سال پیش بسیار و بسیار از دستیابی به سلاح اتمی دیگری، (ببخشید) از دستیابی به سلاح اتمی دورتر شده است. هر احساسی که یک سال پیش درباره این توافقنامه داشتید، امیدوارم که اکنون راضی و خوشحال باشید، همانطور که من راضی و خوشحالم، که آنها بیشتر و بیشتر از امکان دستیابی به سلاح اتمی فاصله گرفته اند. حذف خطر ایران مجهز به سلاح اتمی از طریق مسالمت آمیز و دیپلماسی پیشرفتی بسیار مهم در منطقه است در غیر این صورت ما با بی ثباتی بسیار زیاد و فرصت بسیار اندکی روبرو می شدیم.

رئیس ستاد مشترک نیروهای دفاعی اسرائیل توانمندی هسته « اخیرا اذعان کرد توافق هسته ای ایران تهدید فوری ایران را برای اسرائیل کم می کند زیرا توانمندی هسته ای ایران را عقب می برد و توانایی نظارت را عمیقتر می کند. این ارزیابی اوست نه ما.این ارزیابی ارتش اسرائیل است. او همچنین گفته است که باور دارد ایران تلاش زیادی خواهد کرد تا تعهدات خود به توافقنامه را عملی کند و من هم با او موافقم زیرا مشوقها برای ایران برای عمل به تعهدات خودش بر اساس توافقنامه زیاد است.


ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که آنها به تعهدات خود عمل می کنند. ما مثل شاهین ایران را زیر نظر داریم. بر اساس این توافقنامه ایران هرگز، هرگز و هرگز اجازه نخواهد یافت دنبال سلاح اتمی برود. بگذارید به شما اطمینان دهم هر آنچه در همه این مدت گفته ایم همچنان پا برجاست. اگر ایران توافقنامه را نقض کند، آمریکا اقدام خواهد کرد. تعهدات ما کاملا شفاف است و برای رئیس جمهور بعدی نیز امکان ندارد آن را نقض کند و به آن وف ادار نباشد در عین حال ما هیچ مسامحه ای درباره تهدیدات غیر هسته ای ایران نمی کنیم که آنها همچنان به آن ادامه می دهند. حمایت آنها از تروریسم و ایادی خشونت طلب خود، نقض حقوق بشر و فعالیتهای آنها در زمینه موشکهای بالستیک مسائلی است که ما درباره آنها مسامحه نمی کنیم و کوتاه نمی آییم. تحریمهای مرتبط با این فعالیتها همچنان برقرار می ماند و با قاطعیت اجرا می شود. در واقع روزی که توافق هسته ای در ماه ژانویه اجرایی شد، ما یازده تحریم جدید را بر یازده فرد و نهاد که در برنامه موشکهای بالستیک ایران دخیل هستند، وضع کردیم.

ما تحریمهای شدیدی علیه حزب الله داریم و بیش از یکصد فرد حقیقی و حقوقی را که هزینه های توانمندیهای تروریستی و نظامی حزب الله را تامین می کنند، تحریم کرده ایم که از جمله آنها پول شویان و نهادهای مالی هستند. همچنین سنا لازم است تا بالاخره صلاحیت آدام زوبین را به عنوان معاون وزیر خارجه در امور تروریسم و اطلاعات مالی تایید کند. او بهترین فردی است که تا کنون داشته ایم تا بتوانیم از تجربیات او برای نظارت بر تحریمهای شدیدمان علیه ایران استفاده کنیم. ما اختیارات لازم را داریم تا با فعالیتهای بی ثبات کننده ایران مقابله کنیم و اصلا از استفاده از این اختیارات باکی نداریم. ما با شرکای منطقه ای خود برای مقابله با نفوذ ایران همکاری می کنیم و این همکاری فقط با اسرائیل نیست. این موضوع اصلی در سفر اخیرم به خاورمیانه بود که به امارات عربی متحده، اسرائیل، اردن سفر کردم. من بسیار درباره نیاز به وحدت و همکاری برای حصول اطمینان از اینکه فعالیتهای ایران خنثی می شود، صحبت کردم. بایدن درباره روند به اصطلاح صلح هم گفت دورنما و شرایط فعلی برای صلح اصلا امیدوار کننده نیست. هم اکنون هیچ اراده سیاسی چه در میان اسرائیلیها و چه در میان فلسطینیان برای پیشبرد مذاکرات جدی برای صلح وجود ندارد و این بسیار ناامید کننده است زیرا تنها راه برای تضمین آینده و امنیت اسرائیل به عنوان کشوری یهودی و دموکراتیک، با راه حل تشکیل دو کشور است. همچنین این تنها راه تضمین عزت و حق تعیین سرنوشت است که ملت فلسطین نیز مستحق آن هستند.

بایدن درباره همسویی اسرائیل و برخی کشورهای عرب منطقه گفت در یک سال گذشته من شاهد اتفاق نظر قابل توجهی میان اسرائیلیها و بسیاری از همسایگان عربش درباره سه مسئله کلیدی بوده ام که می تواند زمینه ساز تغییر معادلات در منطقه شود. برای اولین بار در چهل و چند سال فعالیتم درباره اسرائیل من این اتفاق نظر را بی سابقه می بینم. به نظر من این اتفاق نظر فرصتی را برای تغییر شرایط منطقه فراهم می کند. اول از همه اینکه اتفاق نظر گسترده ای در میان همه طرفها وجود دارد که فعالیتهای بی ثبات کننده ایران نگران ی همه منطقه است، هم برای اسرائیل و هم برای کشورهای عرب منطقه عامل نگرانی است.

این اتفاق نظر حتی تا سه سال پیش نیز وجود نداشت. ما درباره این مسئله دهه های متمادی است با اسرائیل صحبت می کنیم اما امروز این نگرانی در دستور کار بسیاری از همسایگان عرب اسرائیل هم وجود دارد. من تضمین می کنم که این یکی از موضوعات مهم در دیدار ماه آینده رئیس جمهور اوباما با سران کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) در عربستان سعودی خواهد بود. ما گامهای مهمی برای تقویت همکاریهای امنیتی خود با شرکای خود در خلیج (فارس) برداشته ایم تا آنها بتوانند از موضع قدرت گفتگوی دیپلماتیک با ایران داشته باشند. همه در منطقه قبول دارند که رفتار ایران همچنان مشکل ساز است با وجود این، چنین مسئله ای خودش به یک فرصت برای همکاری میان اسرائیل و کشورهای عرب تبدیل شده است. آنها دیدگاه مشترکی درباره خطرات ایران دارند.

مسئله دوم اینکه اسرائیل و همسایگان عربش نگرانی مشترک زیادی درباره خطر بنیادگرایی برای امنیت خودشان دارند. کشورهای عرب به تدریج متوجه شده اند که داعش دنبال ایجاد خلافت نه در اسرائیل بلکه در سرزمینهای عربی است. آنها متوجه شده اند که داعش تهدیدی برای موجو دیت خودشان است. از مصر تا ترکیه و از اسرائیل تا عربستان گرفته، دغدغه همه کشورها جلوگیری از سرایت داعش و القاعده و دیگر گروههای افراطی خشونت طلب به داخل کشورهایشان و آلوده کردن مردم کشورشان و در نهایت سرنگون کردن حکومتهایشان است.

مقابله با این گروههای افراط ی نیز همکاری میان عربها و اسرائیل را عمیقتر می کند. در سفرم به یکی از کشورهای عربی، رهبران نظامی آن کشور به من گفتند ما هیچ متحد نظامی نزدیکتر از اسرائیل نداریم. بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که از این فرصت برای تعمیق این همکاریها استفاده نشود. سوم اینکه، تغییرات میدانی می تواند عاملی باشد که کشورها انرژی کافی برای تامین نیازمهای مردم خود ذخیره و فراهم کنند. این خود فرصت عظیم دیگری را برای اسرائیل فراهم می آورد. همانطور که منابع جدید گازی، ایالات متحده و آمریکای شمالی را به کانون جدید انرژی برای کل جهان تبدیل می کند، اسرائیل نیز به عنوان چهارراه و کانونی پویا در شرق مدیترانه ظاهر می شود. اسرائیل هم منابع و هم ظرفیت تامین نیازهای کشورهای مثل مصر و ترکیه و اردن را برای انرژی دارد. بنابراین ما می بینیم پتانسیلهایی در منطقه وجود دارد که به نفع همه است و می تواند روابط اقتصادی میان اسرائیل و همسایگانش را عمیقتر کند، همسایگانی که زمانی دشمنان اسرائیل بوده اند. البته حداکثر ظرفیت این همکاریها و این سه تغییر اساسی در منطقه زمانی ظاهر می شود که پیشرفت معنادار سیاسی میان اسرائیلیها و فلسطینیان فراهم شود. این تحولات چه اتفاق بیفتد چه نیفتد یک مسئله ثابت است و آن اینکه آمریکا همیشه پشتیبان اسرائیل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس