کد خبر 546835
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰

روزنامه 'رای الیوم' اظهارات رییس جمهور آمریکا که عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را به تندروی و حمایت از تروریسم متهم کرد مورد تحلیل قرار داد.

به گزارش مشرق، 'عبد الباری عطوان ' نویسنده رای الیوم افزود: وقتی باراک اوباما درمصاحبه با مجله "آتلانتیک” می گوید جنگ ها وهرج ومرج در خاورمیانه بدون همزیستی مسالمت آمیز ایران وعربستان پایان نمی یابد به این معناست که این جنگ ها نه تنها منطقه را ویران می کند بلکه به نفع رژیم صهیونیستی هم هست.

در گذشته مسئولان عربی وغربی روی این جمله مانور می دادند که ثبات در خاورمیانه تنها در صورت حل وفصل درگیری عربی اسرائیلی محقق می شود اما اکنون درگیری عربی- ایرانی جایگزین این جمله شده است.

در سخنرانی اوباما حقایقی بیان شده است که برای شناخت سیاستهای امریکا در منطقه باید به آنها توجه کرد:

اول اینکه گفت درگیری ایران وعربستان موجب براه افتادن جنگ در سوریه عراق ویمن شده است .اوباما در این جمله دخالتهای نظامی کشورش در این درگیری رانادیده گرفت وایران وعربستان را مسئول هرج ومرج در منطقه دانست.

دوم اینکه رییس جمهور امریکا ایران را به طور مستقیم از گسترش ترویسم در منطقه وجهان مبرا کرد وعربستان را متهم نمود و در این مورد به چگونگی استفاده از اموال سعودی وخلیجی در تغییر هویت اسلام معتدل در اندونزی اشاره کرد. وی در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید نمود که حملات یازده سپتامبر توسط ایرانی ها اجرا نشده است.

سوم اینکه اوباما به شدت به رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه حمله کرد و وی را دیکتاتور شکست خورده توصیف کرد. وهمینطور گفت که عربستان با ظلم به زنان این کشور نمی تواند هیچ پیشرفتی داشته باشد و عربستان ومصر باید با فساد مبارزه کنند واز سرکوب مخالفان خود دست بردارند تا به ثبات واستقرار برسند.

چهارم اینکه اوباما برخی کشورهای هم پیمان خود را متهم کرد که می خواهند امریکا را درگیر جنگ های طایفه ای نمایند که منفعتی در آن نیست اما امریکا خود را درگیر این جنگ ها نخواهد کرد ودر منطقه ای که نه فقط نفت بلکه تروریسم صادر می کند دخالت نظامی نمی کند وبه جای آن بر روی آسیا ، آفریقا وامریکای لاتین متمرکز خواهد شد.

پنجم اینکه اعدام سه امریکایی در سوریه توسط داعش در سال 2014 موجب تغییر سیاست این کشور در سوریه واولویت دادن به مقابله با این خطر بود؛ به این معنا که اوباما برای ورود به جنگ برای سرنگونی دولت سوریه که نوعی خودکشی است تردید دارد.

این در حالیست که خود آمریکا مسئول درگیری های طایفه ای در منطقه است زیرا پس از اشغال عراق سهمیه بندی طایفه ای را در منطقه مطرح کرد واز این برگ برنده طایفه ای برای لشکر کشی به منطقه با بهانه مقابله با جاه طلبی های هسته ای ایران استفاده کرد اما وقتی با ایران به توافق هسته ای دست یافت با نیروها وتسلیحات جنگی خود از منطقه خارج شد؛ اما هم پیمانان فریب خورده آمریکا نتوانستند از سیاستهای طایفه ای که بر ضد ایران اعمال می کردند عقب نشینی کنند واکنون اوباما عربستان را پند می دهد که با ایران به جنگ سرد بسنده کند.

بارها نسبت به خطرات هرج ومرج خونین در لیبی که در نتیجه دخالت نظامی ناتو روی داد هشدار داده بودیم. با وجود همه نکات منفی این هرج ومرج تنها نکته مثبت آن این است که اوباما به صراحت نسبت به دخالت نظامی در لیبی ابراز پشیمانی نمود وبه شدت به انگلیس وفرانسه در این مورد حمله کرد وآنها را به شکست در این جنگ متهم نمود.

امیدواریم رهبران عرب متن مصاحبه 36 صفحه ای اوباما را بخوانند تا از آن عبرت گیرند و بفهمند که اغلبشان تنها ابزارهایی در دست آمریکا برای تجزیه کشورهایشان وبه هدر دادن ثروتها وغرق کردن آن در درگیری طایفه ای بودند و وقتی امریکا به این اهداف رسید از منطقه عقب نشینی کرد و آنها را تنها گذاشت.

هر چند گمان نداریم این رهبران از اشتباهاتشان درس بگیرند زیرا اصرار دارند که همان اشتباهات وبزرگتر ازآن را تکرار کنند و به جای امریکا با 'اسرائیل' علیه ایران هم پیمان شوند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن از اصفهان ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    الاغ هرچه کتاب بارش باشد باز هم الاغ است. این در مورد سران کشورهای عربی همپیمان و بهتر بگویم نوکران آمریکا در منطقه صدق می کند. اگر به جای 36 صفحه، 3600 صفحه هم از سخنان اوباما با تمام جزئیات نقشه های آنها را بخوانند باز هیچ تفاوتی در حال و روز آنها نخواهد داشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس