محورهای مناظره میامی، مربوط به بحث‌های مهاجرت، نجات اقتصادی، و مواضع سیاسی دو نامزد انتخاباتی بود. در این مناظره، کلینتون که خیلی سعی داشت ظاهر محکم خود را حفظ کند، چندین بار به چالش کشیده شد و به اشتباهات خود و محبوبیت نه چندان زیادش اعتراف کرد.

گروه بین‌الملل مشرق - هشتمین مناظره دموکرات‌ها در حالی توسط شبکه CNN برگزار شد که عملا بیش از 2 مناظره دیگر تا پایان رقابت‌های درون حزبی باقی نمانده است. مناظره میامی را می‌توان یکی از تندترین مناظرات بین «هیلاری کلینتون» و «برنی سندرز» برشمرد. این مناظره که به نجات صنعت خودروسازی، رویکرد سیاست خارجی گذشته هر دو نامزد و اصلاحات مربوط به مهاجرت اختصاص یافته بود، مقدمه‌ای بود بر مناظره هفته آینده که می‌تواند تقریبا تکلیف را مشخص نموده و نامزد نهایی دموکرات‌ها را معرفی کند.


هیلاری کلینتون پیروز میامی شد


در آغاز مناظره، کلینتون دوباره بحث نجات صنعت خودرو که در مناظره قبلی به آن پرداخته بود را به عنوان پاشنه آشیل سندرز پیش کشید. وی به همکاری خود با سندرز در جریان «دیترویت» در مقابل جمهوریخواهان و تصویب لایحه مربوطه اشاره کرد اما عدم همکاری سندرز پیش از نشستن اوباما بر کرسی ریاست جمهوری را بی‌انصافی وی دانست. او معتقد بود که قصور سندرز و همفکرانش موجب شد که بودجه نجات صنعت خودرو به نفع جمهوریخواهان، صرف شرکت‌های بزرگ تجاری شود: «سناتور سندرز حق دارد که هر زمان بخواهد رای‌اش را برگرداند و یا برخلاف یک لایحه رای بدهد اما باید توجه داشت که رای او که دموکرات هم بود مانع از نجات اقتصادی صنعت خودرو شد».

هیلاری کلینتون پیروز میامی شد


کلینتون که در مناظره میشیگان هم موضوع نجات اقتصادی صنعت خودرو را پیش کشید اما پس از آن مناظره در حالی که به نظر می‌رفت سندرز پیروز باشد، عرصه را باخت. اما باز دوباره در مناظره میامی از همین تکنیک استفاده کرد و این بار هم با اینکه نهایتا پیروز مناظره بود اما در این مورد بازخورد مثبتی گرفت. حقیقت اینست که طرفداران دموکرات‌ها، سندرز را در زمینه اقتصاد و تجارت بهتر از هیلاری می‌دانند. به همین جهت، مشخص نیست که این استراتژی هیلاری بتواند در هفته آینده در ایالت‌های میانی و غربی کشور مثل اوهایو و ایلی‌نویز اثرگذار باشد.

هیلاری کلینتون پیروز میامی شد

سندرز هم دوباره بر موضوع وال‌استریت متمرکز شد و ضایعه بزرگ اقتصادی کشور را حاصل بی‌درایتی، بی‌مسئولیتی و اقدامات غیرقانونی کلینتون و همپالگی‌هایش در قضیه نجات اقتصادی وال‌استریت دانست. کلینتون هم به هیچ وجه شکست میشیگان را به روی خود نیاورد و اظهار داشت: «اختلاف ما در میشیگان چندان زیاد نبود. در سه شنبه بزرگ هم در می‌سی‌سی‌پی با 100 هزار رای، آرای من خیلی بیشتر از سناتور سندرز بود و نهایتا هیات‌های انتخاباتی خیلی بیشتری را جذب کرده‌ام. وقتی از خورخه راموس -از مجریان مناظره نامزدها- خطاب به کلینتون به موضوع استفاده از سرور شخصی ایمیل در زمانی که وزیر خارجه بود اشاره کرد و از وی پرسید که چرا با آنکه تخلف کرده و قاعدتا باید تحت پیگرد باشد، اما نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است، کلینتون خشمگین شد: «اوه محض رضای خدا دیگر این سوال را از من نپرسید چون جواب نمی‌دهم». اما وقتی «کارن تیومالتی» -یکی دیگر از مجریان برنامه- از او در مورد عدم مورد اعتماد بودنش از حیث سیاسی در بین مردم (طبق نظرسنجی‌ اخیر) آمریکا سوال کرد، پاسخ داد: «راستش، قبول دارم که صادقانه و ارزشمند برخورد نکردم و صدمات زیادی هم از این جهت دیدم. من یک سیاستمدار طبیعی و فی‌الذات کاریزماتیک، مثل همسرم و پرزیدنت اوباما نیستم (صدای تعجب حاضران). من دیدگاه‌هایی دارم که از غایت جان برای عملی شدن آنها سعی و اراده دارم. می‌خواهم زندگی مردم کشورم را متحول کنم و امید دارم که ببیند که به خاطر آنها مبارزه می‌کنم». وقتی در جایی از برنامه از کلینتون سوال شد که چرا مانند اوباما قابل اعتماد و محبوب نیست، پاسخ داد: «خب، خیلی ناراحت‌کننده است و من سعی دارم که به محبوبیت خودم کمک کنم.


{$sepehr_media_1431124_400_300}
دانلود
مناظره میامی دموکرات‌ها

سندرز با اشاره به مناظره میشیگان و شکست هیلاری در آن گفت: «من در مناظره‌ای پیروز شدم که به گفته خود مردم یکی از بزرگترین شکست‌های یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری (اشاره به کلینتون) در تاریخ معاصر آمریکا بود». 

در بحث مهاجرت، کلینتون، سندرز را متهم به مخالفت با لایحه اصلاحات مهاجرتی در دوره بوش پسر کرد. سندرز پاسخ داد که وی به از هدف کلی لایحه حمایت کرد اما با بندهای مربوط به کارگر خارجی که موجب کاهش دستمزد کارگر داخلی و بومی و بوجود آمدن وضعیت تنبیهی برای کارگر خارجی می‌شد، مخالفت نمود. هر دو نامزد، اذعان کردند که مهاجران غیرقانونی را دیپورت نخواهند کرد بالاخص کودکان را که چندان تقصیری ندارند.  و وقتی یک زن گواتمالایی حاضر در سالن از دوری سه ساله فرزندانش از پدر دیپورت‌شده‌اش سخن گفت، هر دو نامزد انتخاباتی تاثر خود را نشان داده و اطمینان دادند که در صورت راه‌یابی به کاخ سفید هرگز کودکان مهاجر را دیپورت نکنند. سپس هر دو، به شدت به دانلد ترامپ -رقیب سرسخت جمهوریخواه- تاختند و سیاست‌های او مبنی بر ساخت دیوار مرزی با مکزیک و اخراج 11 میلیون مهاجر غیرقانونی از آمریکا را قویا محکوم کردند. هیلاری، این جمله ترامپ که گفت «زیباترین دیوار بلند جهان را بین آمریکا و مکزیک خواهم ساخت؛ دیواری بهتر از دیوار بزرگ چین» را مسخره و دیوانه‌وار دانست. سندرز هم ترامپ را صاحب ایده‌های پوچ و مبتذل در مورد مهاجران غیرقانونی دانست. کلینتون ادامه داد: «من، خود طرفدار ایجاد دیوار مرزی با مکزیک هستم اما نه به شکلی که ترامپ می‌گوید. اتفاقا با همین سناتور سندرز بود که به ایجاد یک حصار بین آمریکا و مکزیک جهت تامین امنیت کشور رای دادیم».

هیلاری کلینتون پیروز میامی شد


سندرز به قضیه نیویورک اشاره کرد و گفت: «خانم کلینتون، شما وقتی که «الیوت اسپیتزر» -فرماندار نیویورک- می‌خواست کار درست را انجام دهد و به رانندگان تاکسی که مهاجر غیرقانونی هستند مجوز کار بدهد، با لایحه مربوطه مخالفت کردی و عینا من در همان زمان با دوستان سیاستمدار در ورمونت که مهاجر غیرقانونی هم محسوب می‌شدند، به همفکری در این مورد مشغول بودم و تلاش می‌کردم که دست کم رانندگان مهاجر ورمونت به مجوز برسند».

در مورد مسائل مالی هم سندرز، کلینتون را به غیرشفاف بودن در مورد انتشار گفتگوهایش با روسای شرکت‌های تجاری بزرگ پس از دوران وزارتش متهم کرد. وی ابراز داشت: «شما به مردم یک چیز می‌گویی و در پشت پرده به گونه‌ای دیگر عمل می‌کنی. منظورم دقیقا این است که متن آن گفتگوهای پشت پرده را منتشر کن تا مردم بفهمند با چه کسی طرف هستند». هیلاری همان پاسخ مناظره قبلی را داد: « در صورتی منتشر خواهم ساخت که نامزدهای جمهوریخواه متن گفتگوهایشان را منتشر کنند» و سندرز پاسخ داد: «من برای وال‌استریت خیلی خطرناک هستم».

هیلاری کلینتون پیروز میامی شد


در بحث سیاست خارجی، از سندرز سوال شد که چرا وقتی «دانیل اورتگا» (نیکاراگوئه) و «فیدل کاسترو» (کوبا) از نظر مردم آمریکا دشمن بودند، وی با انتشار نوار ویدئویی از آنها حمایت کرد و در آن نوار ویدئویی کاسترو را مردی دانست که اتفاقا به مردم خود خدمت می‌کند؟ و چرا وقتی آمریکا می‌خواست طرح براندازی نظام ساندینیستای اورتگا را اجرا کند، وی به شدت مخالفت کرد؟ سندرز پاسخ داد: رویکرد آمریکا برای حمله نظامی به کوبا و دخالت در نیکاراگوئه خیلی اشتباه بود. قویا بر این باورم که آمریکا باید با دیگر کشورها مشارکت و تعامل داشته باشد نه اینکه در امور آنها دخالت نماید. اتفاقا، نتیجه همه دخالت‌های آمریکا در کشورهای آمریکای جنوبی این است که امروزه مردم آن کشورها از آمریکا نفرت دارند.

نتیجه آخرین نظرسنجی حکایت از برتریت سندرز در مناظره میامی در میان مردم دارد اما کلینتون موفق به جذب هیات‌های انتخاباتی بیشتر شد.

هیلاری کلینتون پیروز میامی شد


تا بدین لحظه، هیلاری با اختلاف دو برابری نسبت به سندرز، امید اول دموکرات‌ها برای ورود به مرحله نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. وی، هم اکنون از 2 هزار و 383 هیات انتخاباتی مورد نیاز، یکهزار و 223 هیات انتخاباتی را جذب کرده و سندرز هم 574 هیات انتخاباتی را از آن خود کرده است.


هیلاری کلینتون پیروز میامی شد



منابع:

http://edition.cnn.com/2016/03/09/politics/slug-democratic-debate-highlights/
http://www.usatoday.com/story/news/politics/onpolitics/2016/03/10/top-takeaways-miami-democratic-debate/81566266/


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    یا سندرز یا ترامپ بقیه هر کس بشه خوب نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس