کد خبر 544878
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲

برخی کاربران مک امروز برای اولین بار با گونه ای نرم افزار مخرب رو به رو شده اند که در اصطلاح به آنها «باج افزار» گفته می شود. باج افزارها، نرم افزارهای مخربی هستند که دسترسی کاربر به سیستم را محدود نموده و برای حذف این محدودیت، از او طلب پول می کنند.

 به گزارش مشرق، اولین قربانیان چنین حمله‌ای در سیستم عامل OS X اپل، کاربران نرم افزار Transmission بودند که برای دریافت فایل‌های تورنت از آن استفاده می کردند. افرادی که آخرین نسخه از این نرم افزار را دریافت کرده اند،‌ به شکل ناخواسته میزبان یک بدافزار به نام KeRanger نیز شده اند.
 
KeRanger به عنوان یک باج افزار عمل کرده و اطلاعات موجود در حافظه دستگاه قربانی را رمزگذاری کرده و برای رمزگشایی از آن نیز طلب پرداخت هزینه از سوی قربانی داشته. باج افزارها در ماه های گذشته چند باری در تیتر خبرها جای گرفته بودند. برای مثال، هکرها با همین روش در ماه گذشته، از بیمارستانی در لس آنجلس ۱۷ هزار دلار باج گرفتند ولی اکنون با توجه به مشکلات اخیر اپلیکیشن Transmission برای مک، چنین حمله ای در مقیاس گسترده تر انجام شده.

لازم به اشاره است که پیش از این و در سال ۲۰۱۴ یک باج افزار دیگر تحت عنوان FileCoder برای OS X طراحی شده بود که البته از سوی کسپرسکی شناسایی شد و هیچ گاه نتوانست در مقیاسی گسترده عمل کند. در نهایت لازم به اشاره است که اپلیکیشن Transmission، نسخه ای تازه با شماره ۲.۹۲ عرضه نموده که در آن، KeyRanger حذف شده است. در نتیجه کاربرانی که از این کلاینت تورنت بهره می گیرند بهتر است سریع تر آخرین نسخه Transmission را دریافت نمایند.
 
 منبع: دجیاتو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس