در پی دیدار رؤسای جمهور قزاقستان و مصر چند قرارداد و سند همکاری بین دو کشور به امضا رسید.

به گزارش مشرق، «نورسلطان نظربایف» و «عبدالفتاح السیسی» رؤسای جمهوری‌های قزاقستان و مصر در «آستانه» با یکدیگر دیدار و درباره شروع فصل جدید در روابط 2 کشور مذاکره کردند.

نظربایف در این دیدارها با اشاره به بازدید رئیس جمهور مصر در بیست‌وپنجمین سالگرد استقلال قزاقستان، بر ضرورت حفظ آن تأکید کرد و افزود: مصر یکی از اولین کشورهای غربی بود که استقلال کشور قزاقستان را به رسمیت شناخت و با راه‌اندازی سفارت ارتباطات دیپلماتیک خود را با این کشور آغاز کرد.

علاوه بر این، در پی بازدید رئیس جمهور مصر از قزاقستان موضوعات در زمینه‌های همکاری، تبادل نظر در مورد مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای مورد بحث قرار گرفت.

نورسلطان نظربایف تصریح کرد: دولت قزاقستان به طور کامل از تلاش‌های قاهره در مورد ایجاد منطقه تجارت آزاد با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش مصر در پروژه «کمربند اقتصادی راه ابریشم» که توسط چین طراحی شد، پشتیبانی می‌کند ضمن آنکه ظرفیت همکاری قزاقستان و مصر امکانات جدیدی برای اقدامات مشترک مؤثر در این جهات باز خواهد کرد.

وی با اشاره به نیاز به قراری روابط بلندمدت در حوزه کشاورزی ادامه داد: قزاقستان یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم در جهان است که در مدت سال‌های 2006 تا 2010 صادرات آن به مصر بیش از یک میلیون تن بوده است و در آینده نیز این بخش از تبادلات ادامه و یا حتی گسترش خواهد داشت.

رئیس جمهور قزاقستان همچنین بر همکاری در زمینه داروسازی نیز تأکید کرد و اظهار داشت: در حال حاضر در بازار دارویی قزاقستان بیش از 30 نوع دارو تولید می‌شود که در این زمینه نیز تبادلات خوبی با مصر انجام گرفته و قرار است شرکت مشترک مصری- قزاقی در کشور ما راه‌اندازی شود.

نورسلطان نظربایف در مورد طیف وسیعی از مسائل و حوزهای نیازمند برای همکاری با مصر از جمله سرمایه‌گذاری، آموزش فضایی، ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای  و مبارزه با تروریسم را برشمرد.

رئیس جمهور مصر نیز در این دیدار، توسعه روابط بین مصر و قزاقستان و رشد سریع در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت و اقتصاد را مطلوب دانست و ابراز امیدواری کرد: اطمینان از رسیدن به اهداف مشترک و منافع به وسیله ارتباطات موجود قابل تصور است.

علاوه بر این، رئیس جمهور مصر در مورد آمادگی همکاری با وجود ظرفیت بالای گردشگری، تجارت، کشاورزی، آموزش و پرورش خبر داد.

وی تصریح کرد: در جایگاه اختصاصی در روابط قزاقستان و مصر مبارزه با تروریسم در حوزه مذاهب قرار دارد که به عنوان یک الگوی خوب برای بقیه کشورها نیز به نظر می‌آید.

در قالب این دیدار یک سری اسناد از جمله پیمان مشرکت مصر در «اکسپا- 2017» نمایشگاه بین‌المللی در آستانه و توافق‌نامه سازمان اسلامی در مورد امنیت غذایی توسط رؤسای 2 کشور مذکور به امضا رسید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس