عملیات نصب گنبدهای گچی شبستان صحن حضرت زهرا(س) و آئینه‌کاری آنها با همت مهندسان و استادکاران ایرانی در حال اجراست.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای افتتاح بخشی از فضای زیارتی صحن حضرت زهرا(س) همزمان با سالروز میلاد پربرکت ام الائمه در فروردین سال 95، مهندسان و استادکاران ایرانی با دقت وسرعت درحال نصب گنبدهای گچی، اجرای کاربندی و مقرنس‌ و آئینه‌کاری شبستان صحن در جوار حرم مطهر علوی هستند.

هم اکنون متخصصان ستاد بازسازی عتبات عالیات برای نخستین بار از روش جدید برای احداث تعدادی از کاسه‌ها و گنبدگچی در داخل فضای زیارتی استفاده می‌کنند.

عملیات آئینه‌کاری شبستان صحن حضرت زهرا(س) در نجف+عکس

در این روش، گنبدهای گچی در دهانه‌های با ابعاد حدود 5متر در 5 متر به‌صورت قالبی و بدون استفاده از اسکلت فلزی و آهن‌آلات، به‌صورت یکپارچه گچ‌ریزی و درجا نصب می‌شود.این روش در مقایسه با روش‌های مرسوم از سرعت بسیار بالاتری برخوردار است.در این روش از گچ با ترکیبات خاص استفاده می‌شود که مقاومت و دوام قابل توجهی به گنبدهای گچی احداث شده می‌دهد.

عملیات آئینه‌کاری شبستان صحن حضرت زهرا(س) در نجف+عکس

فضای زیارتی صحن حضرت زهرا(س) در مجموع دارای 773 گنبد گچی است که از این تعداد 261گنبد به روش قالبی مذکور و مابقی به‌صورت روش‌های مرسوم اجرا می‌شوند.

عملیات آئینه‌کاری شبستان صحن حضرت زهرا(س) در نجف+عکس

این صحن و شبستان با حدود 220هزارمترمربع زیربنا، فضای زیارتی حرم مطهر علوی را بیش از 20 برابر توسعه خواهد داد.حرم کنونی حضرت علی (ع) در ابعاد 110 در 110 متر است که با بهره‌برداری از صحن و شبستان حضرت زهرا(س)، حرم مطهر علوی گنجایش پذیرش بیش از 300هزار زائر و نمازگزار را خواهد داشت.

این صحن شامل بخش های زیارتی، فرهنگی، موزه، کتابخانه، رستوران و مضیف، بخش اداری و اقامتی و همچنین بیش از 900 چشمه سرویس بهداشتی برای زائران است. عملیات آئینه‌کاری شبستان صحن حضرت زهرا(س) در نجف+عکس

بهره‌گیری از فنون مهندسی روز و استفاده از هنر معماری ایرانی و اسلامی از ویژگی‌های پروژه صحن حضرت زهرا(س)  است.این طرح که بزرگترین پروژه عمرانی و مذهبی جهان اسلام محسوب می‌شود اکنون در مرحله نازک‌کاری است و با همت متخصصان ایرانی قرار است فاز نخست بخش زیارتی آن فروردین امسال و در سالروز میلاد پربرکت حضرت فاطمه زهرا(س) به روی زائران گشوده شود.

عملیات آئینه‌کاری شبستان صحن حضرت زهرا(س) در نجف+عکس

هموطنان گرامی جهت اهداء نذورات خود می‌توانند به یکی از روش های زیر اقدام فرمایند:

  • پرداخت از طریق شماره حساب ۱۱۰ بانک‌های  صادرات، سپه، دی، ملی، تجارت، انصار، سرمایه و ملت.
  • از طریق درگاه پرداخت اینترنتی (سایت ستاد بازسازی عتبات عالیات).
  • اهدای کمکها به صحن حضرت زهرا(س) با شماره گیری کد #888*733*

 


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رضا از بوشهر ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    السلام علیک یا فاطمه الزهرا
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    1 0
    باید کارناوال فاطمه شناسی را در جامعه ایران راه بیندازیم
  • 182 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    چطوری ؟ چکارکنیم ؟ ازکجاشروع کنیم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس