وزیر دفاع مالزی اعلام کرد که در جستجوی روشن شدن این موضوع است که آیا نیروهای مسلح این کشور در عملیات نظامی به رهبری عربستان دست داشته اند یا خیر؟ چون مالزی در عملیات نظامی شرکت نمی کند.

به گزارش مشرق،  'هشام الدین حسین' وزیر دفاع مالزی شب گذشته پس از انتشار خبری توسط خبرگزاری رسمی عربستان که مدعی مشارکت مالزی در یک ماموریت نظامی مهم شد و از آن به عنوان اقدام مهمی در کنار 20 کشور دیگر یاد کرد، این موضع را اتخاذ کرد.

وی گفت که مالزی از تلاش ها برای مبارزه با تروریسم حمایت می کند، اما از نظر نظامی حمایتی انجام نخواهد داد.

براساس گزارش خبرگراری رسمی مالزی (برناما)، 'هشام الدین حسین' گفت: من از ابتدا گفته ام که در عملیات نظامی دخالتی نداریم.

این مقام ارشد نظامی مالزی گفت: آموزش نظامی به این معنا نیست که ما به طور مستقیم در علمیات دست داشته ایم. علاوه بر این، من اجازه این کار را نمی دهم....آنگونه که امروز (توسط خبرگزاری رسمی عربستان) بیان شده است، من این میزان مشارکت را در آموزش ها ندیده ام.

پیشتر وزیر دفاع مالزی گفته بود که نیروهای مسلح این کشور برای اهداف آموزشی به عربستان سعودی اعزام شده اند.

'هشام الدین حسین' وزیر دفاع مالزی که پیشتر از ائتلاف خودساخته عربستان استقبال کرده بود، اکنون بر سر دوراهی همراه شدن یا نشدن با مقامات عربستان سعودی قرار گرفته است.

مالزی که پیش تر نیز از تجاوز عربستان به یمن و کشتار مردم بیگناه این کشور حمایت کرده بود، اردیبهشت ماه سال جاری ادعای عربستان مبنی بر اعزام نخستین گروه از نظامیان مالزی به این کشور با هدف مشارکت در تجاوز به یمن را رد و ادعا کرد این نیروها برای کمک به تخلیه نیروهای غیرنظامی به منطقه اعزام شده اند.

آنگونه که گزارش های مختلف نشان می دهد در حالی که عربستان سعودی در تلاش است با اعلام شرکت برخی کشورها از جمله مالزی در ائتلاف، به این ائتلاف خودساخته که ناکارآمدی آن توسط تحلیلگران و متخصصان زیادی مورد تایید قرار گرفته، مشروعیت بخشد، اما مقامات مالزی نیز به دلایل مختلف هرگونه مشارکت نظامی در این ائتلاف را رد می کنند.

هر چند که روابط ریاض و کوالالامپور در دولت فعلی مالزی از گرمای خاصی برخوردار است اما به نظر می رسد که عربستان با کمک های مالی خود به دولت این کشور درصدد بهره وری سیاسی بوده؛ دامی که که گرفتار شدن و یا رهایی یافتن از آن زیرکی و پختگی سیاسمتداران دو طرف را مورد سنجش قرار می دهد.

خبرگزاری رسمی عربستان روز گذشته اعلام کرد رزمایش 20 کشور در منطقه ای به نام شهرک نظامی 'شاه خالد' در منطقه 'حرف البتین' واقع در شمال عربستان انجام می شود و در نوع خود، بزرگترین و مهم ترین رزمایش منطقه به لحاظ تعداد کشورهای مشارکت کننده و سلاح ها و تجهیزات مورد استفاده در آن خواهد بود.

عربستان ادعا کرده است این کشور به همراه امارات متحده عربی، اردن، بحرین، سنگال، سودان، کویت، مالدیو، مغرب، پاکستان، چاد، تونس، مجمع الجزایر قمر، جیبوتی، عمان، قطر، مالزی، مصر و موریتانی در این رزمایش شرکت دارند، هر چند وزیر دفاع مالزی هنوز برایش روشن نیست نیروهای مسلح این کشور 'در عملیات نظامی به رهبری عربستان دست داشته اند یا خیر؟'
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس