کد خبر 532704
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳

پیروزی های اخیر در سوریه محور غربی، عبری، عربی را دچار وحشت و هذیان گویی ( مداخله نظامی مستقیم در سوریه ) کرده است. در این رابطه روزنامه گاردین مدعی شد احتمالا عربستان هزاران تن از نیروهای ویژه خود را با همکاری ترکیه به سوریه اعزام خواهد کرد.

به گزارش مشرق، دکتر رضا سراج تحلیل‌گر مسائل راهبردی در کانال تلگرامی‌اش نوشت:

پیروزی های اخیر در سوریه منشاء تحولات میدانی، سیاسی و راهبردی شده است. این پیروزی ها طراحی سه گانه محور غربی، عبری، عربی را با شکست مواجه می کند.


طراحی سه گانه محور غربی، عبری، عربی برای سوری :

 حوزه میدانی :در حوزه میدانی محور غربی، عبری، عربی تلاش می کرد تا جبهةالنصره را با ترکیبی از احرارالشام و جیش الاسلام جایگزین داعش نماید.

 حوزه سیاسی : محور مذکور در حوزه سیاسی سعی می کرد که احرارالشام و جیش الاسلام را در چیدمان مذاکرات در میز سیاسی ژنو قرار دهد.

 حوزه راهبردی :محور غربی، عبری، عربی در حوزه راهبردی بر این انگاره بود که جبهةالنصره با برتری میدانی، سبب تحمیل چیدمان میز ژنو به سوریه شده و آنان موفق به کنار گذاشتن بشار اسد می شوند.

 اما پیروزی های اخیر در سوریه محور غربی، عبری، عربی را دچار وحشت و هذیان گویی ( مداخله نظامی مستقیم در سوریه ) کرده است. در این رابطه روزنامه گاردین مدعی شد احتمالا عربستان هزاران تن از نیروهای ویژه خود را با همکاری ترکیه به سوریه اعزام خواهد کرد.

اوباما به خوبی می داند، آغاز کننده جنگ در سوریه لزوما نمی تواند خاتمه دهنده به آن باشد. از این رو درگیر شدن در جنگ سوریه، بازی در زمین برد جمهوری خواهان خواهد بود و حتی اگر او هم بخواهد، دموکرات ها با آن مخالفت خواهند کرد.ضمن آنکه در چند سال گذشته همواره تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف نظامی علیه سوریه با شکست مواجه شده است.

عربستان نمی تواند همزمان درگیر دو جنگ باشد از طرفی درگیری در بحران های چند لایه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و همچنین حساسیت های ایران و روسیه، عربستان را از بازی با آتش برحذر می دارد.

در این میان شکست تروریست ها در سوریه، بیش از همه ترکیه را با مخاطرات امنیتی مواجه می سازد. اما با این اوصاف ترکیه هم هزینه های جنگ مستقیم در سوریه را می داند و به تنهایی از عهده ریسک آن بر نمی آید.

با این توضیحات تهدید  عربستان و ترکیه و حتی آمریکا ناظر بر جنگ روانی استراتژیک است. آنان با جنگ ادراکی علیه مسئولان سوریه، ایران و روسیه می خواهند مقامات مسئول در این کشورها را وادار به محاسبه مجدد و اشتباه محاسباتی کنند. این جنگ روانی استراتژیک از یک طرف مانع از ادامه پیروزی ها در سوریه شده و از طرف دیگر با جلوگیری از محاصره کامل تروریست ها در حلب، فرصت ساماندهی مجدد آنان را پس از شکست های اخیرشان، بدست خواهند آورد.

در این راستا به نظر می رسد کدخدا پذیران با گرفتار آمدن در دام جنگ روانی استراتژیک محور غربی، عبری، عربی دچار اشتباه محاسباتی شده و خواستار آتش بس فوری!!؟؟ گردیده اند. آنان ادامه پیروزی ها در سوریه را مزاحم تعامل با کدخدا و اذنابش می بینند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سلام ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    این آب گل آلودی که که آمریکا ایجاد کرده و گزینه های شیطانی خودرا دارد رو می کند در سوریه می خواهد ماهی بگیرد باید کشور ما هشیار باشد - با این فرض که ضعیف شدن و سرکوب داعش به نفع غرب تمام شود فرضی است که تصورآن نگران کننده است اما نباید به این نگرانی توجه شود حالا که انهدام سنگرهای تروریست با مصالح غرب را آغاز کرده اند کاررا تمام کنند - دقیقا این اراجیف حضور نظامی حکومتهای عربی وابسته به شیطان بزرگ همان قرآن سر نیزه کردن امر عاص است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس