یکی از نمونه ها و مصادیق منافع مشترک ایران و روسیه در موضوع سوریه هست که پیروزی در این میدان بسیار حیاتی بوده و می تواند منافع و تمامیت ارضی کشورهای منطقه مانند عراق و ترکیه را تامین کند.

به گزارش مشرق، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با رئیس و اعضا کمیته بین الملل دومای روسیه امروز دیدار کرده  و در خصوص همکاری های دو جانبه و منطقه ای تبادل نظر کردند.

در ابتدای این دیدار پوشکوف رئیس کمیته بین الملل دوما ضمن خوش آمدگویی به علی اکبر ولایتی و هیئت همراه و نقش و جایگاه وی در جمهوری اسلامی ایران نقطه نظرات خود را در خصوص مسایل دو جانبه و منطقه ای بیان کرد.

ولایتی در این دیدار با اشاره به سابقه همکاری ها و ارتباطات دو کشور گفت: سابقه همکاری ها به ویژه پس از پیروزی انقلاب در تاریخ روابط دو کشور بی سابقه است و ما به صورت استراتژیک روابط با شرق به ویژه روسیه را به عنوان نگاه راهبردی مقام معظم رهبری این مهم را به دنبال می کنیم.

ولایتی تصریح کرد: همانگونه که ریاست محترم کمیته بین الملل دوما هم تاکید کردند باید گفت که دو کشور منافع بلند مدت و استراتژیک داشته و البته تهدیدات مشترکی را هم دارند.

وی افزود: یکی از نمونه ها و مصادیق منافع مشترک ایران و روسیه در موضوع سوریه هست که پیروزی در این میدان بسیار حیاتی بوده و می تواند منافع و تمامیت ارضی کشورهای منطقه مانند عراق و ترکیه را تامین و ثبات و صلح در منطقه را به دنبال داشته باشد، افراط گرایی منطقه در حال گسترش به آسیای مرکزی و غرب چین  می باشد که همکاری های دو طرف می تواند در این زمینه نقش آفرینی داشته باشد.

ولایتی در ادامه تصریح کرد: مسیر همکاری های بلند مدت و استراتژیک دو کشور بازگشت ناپذیر بوده و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در همه زمینه ها حمایت ها و همکاری های خود را افزایش دهند.

وی با اشاره به همکاری های ایران و روسیه حتی در دوران تحریم ها در زمینه های مختلف هسته ای، دفاعی و اقتصادی گفت: سفر رئیس جمهور ایران به کشورهای ایتالیا و فرانسه و نیز سفر رئیس جمهور چین به ایران را در هفته های اخیر مشاهده کردیم که در دوران پسا تحریم در حال گسترش بوده اما رابطه ایران و روسیه درازمدت و استراتژیک بوده و دو طرف در این زمینه اهتمام جدی داشته و باید گام های عملی را پیگیری نمایند و حجم روابط به ویژه در حوزه های اقتصادی باید افزایش داشته باشد که زمینه های آن فراهم شده است.

مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در این دیدار ضمن تشکر از برنامه ریزی برای برگزاری این نشست گفت: ولایتی از شخصیت های برجسته و تاثیرگذار در ایران هستند و با سابقه طولانی در حوزه بین المللی به عنوان فردی شناخته شده، همیشه از گسترش همکاری های روسیه و ایران حمایت می کنند و حتما می توانند در گسترش روابط تاثیر گذار باشند که امیدواریم با اهتمام دو دولت و حمایت های روسای جمهور دو کشور، این روند بیش از پیش ادامه یابد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس