کد خبر 530405
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۴

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل با ابراز نگرانی از برخوردهای خشونت آمیز نیروهای امنیتی ترکیه با غیر نظامیان و اصحاب رسانه ها خواستار آزادی زندانیانی که به جرم انتقاد از دولت به زندان ها افتاده اند و همچنین اصلاح قوانین معطوف به جرایم سیاسی در این کشور شد.

به گزارش مشرق، زید راعد الحسین کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل روز دوشنبه با ابراز نگرانی درمورد حمله نیروهای امنیتی ترکیه به گروهی از مردم غیر نظامی این کشور و تیراندازی به یک فیلمبردار خبری که حدود 10 روز پیش اتفاق افتاد برخورد این نیروها با مردم غیر نظامی و به خصوص اصحاب رسانه ها را بشدت خشونت آمیز خواند.
وی همچنین با اعتراض شدید به حکم دادگاه های این کشور در مورد جان دوندار سردبیر روزنامه جمهوریت و اردم گول رییس دفتر این روزنامه در آنکارا که هر دو به حبس ابد محکوم شده اند خواستار تجدید نظر مقامات دولت ترکیه در مورد این احکام شد.
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل شمار روزنامه نگارانی را که در این کشور به زندان های طولانی محکوم شده و یا در انتظار حکم خود بسر می برند هشدار دهنده خواند و این گونه احکام را نشانه عدم پایبندی دولت ترکیه به قوانین بین المللی مربوط به آزادی بیان دانست.
راعد الحسین، بازداشت، محاکمه و زندانی کردن ژورنالیست ها و سایر اصحاب رسانه ها را تحت عنوان مقابله با تروریسم و صرفا بخاطر انجام وظیفه مشروع و قانونی آنها خلاف مقررات بین المللی حقوق بشر دانست و تصریح کرد که نقش و وظیفه روزنامه نگاران و خبرنگاران بر انگیختن گفتمان هایی است که به حیات و منافع اجتماعی آحاد جامعه مربوط می شوند.
وی ازمقامات دولت ترکیه خواست تا با آزاد ساختن همه زندانیانی که در این رابطه به زندان افتاده اند احترام و پایبندی خود به قوانین معطوف به حقوق و آزادی های این قشر جامعه را به اثبات برسانند.
کمیسر حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به شرایط رفیق تکین تصویربرداری که هنگام فیلمبرداری از تهاجم نیروهای امنیتی ترکیه به گروهی از مردم این کشور مورد اصابت گلوله قرار گرفته گفت: فیلمبرداری از اقدامات خشونت آمیز جرم به حساب نمی آید اما تیراندازی بسوی مردم غیر مسلح قطعا یک جرم است.
راعد الحسین بار دیگر از مسئولان دولت ترکیه خواست تا ضمن مبارزه با تروریسم پایبندی به قوانین و تعهدات بین المللی را رعایت کرده و به حقوق انسان ها و بویژه حق زندگی ، مصونیت از شکنجه و رفتار های سو، آزادی بیان و امنیت آحاد جامعه احترام بگذارند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس