کد خبر 525721
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۹

اعتراضات مردمی در تونس که از روز یکشنبه در اعتراض به بیکاری در این کشور آغاز شده است همچنان ادامه دارد.

به گزارش مشرق و به نقل از الیوم السابع، ناآرامی های تونس که در اعتراض به بیکاری از روز یکشنبه آغاز شده است برای پنجمین روز متوالی در مناطق مختلف این کشور ادامه یافت.

این اعتراضات که در پی برق گرفتگی و کشته شدن یک جوان در اعتراض به بیکاری از روز یکشنبه در شهر قصرین آغاز شده است به شهرهای دیگر از جمله مناطق غربی و جنوبی تونس که میزان فقر و بیکاری در آنها بالاتر است، کشیده شده است.

معترضان روز پنچ شنبه در شهرهای جندوبه، باجه، القیروان، قبلی و بنزرت تجمع نموده و با حرکت به سمت فرمانداری ها ایجاد فرصت های شغلی و طرح های توسعه ای را که از زمان سرنگونی زین العابدین بین علی در پنج سال پیش از این پیشرفت چندانی نداشته است خواستار شدند.

اعتراضات شهرهای تاله، فریانه، السبیبه، ماجل بلعباس، سلیانه، سوسه، الفحص و پایتخت تونس را نیز فرا گرفت.

در همین حال منابع خبری اعلام کردند که یک جوان تونسی در «حی الزهور» قصرین اقدام به خودسوزی کرده است. معترضان در منطقه بئر علی بن خلیفه در نزدیکی شهر صفاقس در جنوب تونس هم با آتش زدن لاستیک خودروها مسیرهای عبوری را بستند. تعدادی از جوانان معترض نیز در محل فرمانداری توزر در جنوب غربی تونس دست به اعتصاب زدند.

نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن معترضان که قصد داشتند وارد استانداری الکاف در شمال غربی تونس شوند گاز اشک آور شلیک کردند. معترضان پس از درگیری با نیروهای امنیتی در شهر قبلی درجنوب تونس نیز یک مقر امنیتی را به آتش کشیدند.

حزب «جریان مردمی» از تونسی ها خواست برای اعلام مخالفت با سیاست های شکست خورده ائتلاف حاکم وارد صحنه شوند. در همین حال نیروهای امنیتی زیادی در خیابان حبیب بورقیبه در مرکز پایتخت تونس مستقر شدند.

سخنگوی وزارت کشور تونس اعلام کرد که روز چهارشنبه یک پلیس در درگیری با معترضان در منطقه فریانه از توابع قصرین کشته شده و تعدادی دیگر از عناصر امنیتی زخمی شدند. بنابر اعلام سخنگوی وزارت کشور تونس نیروهای امنیتی به منظور جلوگیری از درگیری های بیشتر، چهارشنبه شب از شهر تاله از توابع قصرین عقب نشینی کردند.

در همین راستا «الحبیب الصید» نخست وزیر تونس سفر خارجی خود را قطع کرده و به منظور ریاست جلسه دولت که صبح یکشنبه در این باره تشکیل می شود به کشور بازگشت.

«خالد شوکات» سخنگوی دولت تونس اعلام کرده است که دولت برای تغییر اوضاع قصرین عصای سحرآمیز ندارد اما برای کاهش میانگین بالای بیکاری سال جاری چندین طرح را به اجرا خواهد گذاشت. دولت «الباجی قائد السبسی» رئیس جمهور تونس در راستای کاستن از اعتراضات اعلام کرد که برای بیش از ۶ هزار نفر از بیکاران در قصرین شغل فراهم خواهد کرد و طرح های اشتغالزایی را در این منطقه آغاز می کند.

ایجاد فرصت های شغلی برای بیش از ۶۰۰ هزار نفر از بیکاران که یک سوم از آنها را افراد تحصیلکرده تشکیل می دهند یکی از بزرگترین چالش های پیش روی تونس است که باید توسعه در مناطق فقرنشین و مبارزه با تروریسم را نیز به آن افزود.

مرگ یک جوان ۲۸ ساله تونسی با نام «رضا الیحیاوی» در پی بالا رفتن از تیر برق و کشته شدن وی در پی برق گرفتگی در اعتراض به بیکاری، یادآور قیام مردم تونس در سال ۲۰۱۱ است که «محمد البوعزیزی» جوان دستفروش تونسی با آتش زدن خود جرقه آن را برافروخت و منجر به بروز اعتراضات گسترده در این کشور و نهایتا فرار «زین العابدین بن علی» رئیس جمهور مخلوع این کشور شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس