کد خبر 523581
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱

تا چندی پیش حقیقت حضور داعش در پاکستان کتمان می‌شد اما در حال حاضر مشخص‌ شده که این گروه تروریستی در شهرهای بزرگ مانند لاهور مستقر شده است.

به گزارش مشرق، تا چندی پیش حقیقت حضور داعش در پاکستان کتمان می‌شد اما در حال حاضر مشخص‌شده که این گروه تروریستی در شهرهای بزرگ مانند لاهور مستقر شده است.

سازمان مبارزه با تروریسم پاکستان 6 شبه‌نظامی عضو داعش را از شهر سیالکوت دستگیر و مقدار زیادی سلاح، مواد منفجره و لوازم جاسوسی از آن‌ها کشف کرد. تحقیقات پلیس نشان می‌دهد داعش کمپ‌های آموزشی در پاکستان به راه انداخته و تیم زنان انتحاری و تروریست داعش در شهرهای کراچی و لاهور آماده انجام عملیات­های خرابکارانه هستند.

برخلاف آنچه قبل از این تصور می‌شد اعضای داعش در پاکستان فقط گروه‌های تروریستی مانند طالبان نیستند که به صورت مستقل عمل کنند بلکه به صورت مستقیم با داعش در سوریه ارتباط دارند. عوامل داعش با شستشوی ذهنی زنان تکفیری در پاکستان آن‌ها را به همراه فرزندانشان به سوریه و عراق اعزام می‌کنند.

فرحانه خواهر یک خبرنگار محلی پاکستان است که به دلیل نشر افکار افراط‌گرایانه مدتی زندانی بود و سرانجام به عضویت داعش درآمد. تمام زنانی که به سوریه رفته‌اند بعد از مستقر شدن به خانواده خود اطلاع داده‌اند که عضو داعش هستند و از این پس تا پایان عمر به این گروه خدمت می‌کنند.

بیشتر زنان و جوانان پاکستانی از مسیر بندر کراچی و گوادر به ترکیه می‌روند البته بخشی از آن‌ها نیز از مسیر کویته مرکز ایالت بلوچستان تحت کنترل پاکستان از مسیر ترکیه به سوریه می‌روند. اعضای فعال و کارآزموده داعش در پاکستان از اعضای سابق گروه جماعت الدعوه در پاکستان هستند.

با اینکه «یحیی مجاهد» سخنگوی جماعت الدعوه اعلام کرده هیچ یک از اعضای داعش عضو این گروه نبوده‌اند اما این موضوع در تحقیقات نیروهای امنیتی به اثبات رسیده است. گرچه برخی طلبه‌های مدارس دینی در پاکستان به داعش پیوسته‌اند اما تحقیقات نشان می‌دهد قشر تحصیل‌کرده و دانشجو بیشتر تحت تأثیر داعش هستند.

داعش برای عضو‌گیری از توییتر و فیس‌بوک استفاده می‌کند بنابراین افراد تحصیل‌کرده و کسانی که اینترنت در دسترس آن‌ها است می‌توانند از این طریق عضو داعش شوند. اعضای داعش بعد از استخدام شدن به یک کشور ثالث برده می‌شوند و سپس بعد از آموزش‌های لازم به سوریه اعزام می‌شوند.

بیشتر اعضای داعش را اعضای قبلی تحریک طالبان پاکستان، لشکر ‌جهنگوی، جماعت‌الحرار، احرارالهند، جنگجویان ازبک و جنگجویان چچنی تشکیل می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد جنگجویان آسیای مرکزی بهترین و توانمندترین نیروهای داعش در پاکستان هستند.

آمریکا بزرگ‌ترین پشتیبان داعش در پاکستان است و کمک‌های این کشور سبب شده داعش تقویت شود.

** جذابیت داعش برای جوانان پاکستانی و افغانستانی

افغانستان و پاکستان،‌ موطن گروه‌های القاعده و طالبان با تهدید جدید و بسیار خطرناکی از سوی گروه داعش مواجه‌اند.

تحلیلگران و مقامات می‌گویند تعداد حامیان داعش در افغانستان و پاکستان اندک است و افراد به دلیل پیوندهای قومی و طرد شدن از سوی قوم‌ها، گرایش کمتری به داعش دارند اما افزایش این تعداد هم هرچند اندک می‌تواند موجب بی‌ثباتی در این منطقه و پیچیده کردن تلاش‌های ناتو و آمریکا برای خاتمه دادن به جنگ 13 ساله در افغانستان شود.

طالبان با داشتن 20 سال سابقه در مبارزه با دولت افغانستان و نیروهای بین‌المللی همچنان برجسته‌ترین گروه شبه نظامی است اما به گفته یک دیپلمات، طالبان یک ایدئولوژی برجسته و نیروی نظامی جذاب ندارد و مسایل مورد نظر طالبان به نظر تاریخ گذشته می‌آیند و همین موضوع می‌تواند موجب برجستگی جذابیت داعش به ویژه برای جوانان افغانی و پاکستانی شود.

همزمان در پاکستان با وجود تاکید دولت مبنی بر عدم حضور داعش در این کشور خود گروه داعش ادعا می‌کند حمایت بیش از 12 هزار نفر را در شمال غرب این کشور جذب کرده است.

دستگیری اعضای مهم داعش در عملیات نیروهای امنیتی پاکستان

نیروهای امنیتی و پلیس پاکستان در عملیاتی 6 تروریست وابسته به داعش را از مناطق مختلف ایالت پنجاب دستگیر کردند. طبق این گزارش نیروهای امنیتی با توجه به اطلاعاتی که از اعضای دستگیرشده داعش در پاکستان به دست آورده بودند 6 نفر از جمله «عامر منصور»، سرکرده داعش، در پاکستان را در شهر «سیالکوت» دستگیر کردند.

«عامر منصور» به جوانانی که عضو داعش می‌شدند ماهانه 30 تا 50 هزار روپیه پرداخت می‌کرد و این جوانان را به سوریه و افغانستان می‌فرستاد. بر اساس این گزارش عامر منصور آموزش اعضای پاکستانی عضو داعش را نیز به عهده داشت و تمام مقدمات سفر آن‌ها به افغانستان و سوریه را فراهم می‌کرد.

لازم به ذکر است پلیس مبارزه با تروریسم با بازجویی از «کامران گجر» یکی دیگر از اعضای داعش پاکستان در ایالت پنجاب لیستی121 نفره از زنان وابسته به داعش در شهر کراچی به دست آورده است.

علاوه بر این اسلام‌آباد قصد دارد از طریق پلیس اینترپل اعضای پاکستانی وابسته به داعش را که خارج از کشور زندگی می‌کنند نیز دستگیر نماید. چند هفته قبل سازمان اطلاعات پاکستان با هشدار درباره نفوذ داعش در این کشور نظارت بر دانشگاه‌ها و مدرسه‌های دینی برای جلوگیری از فرار تکفیری‌ها به سوریه را تشدید کرده است.

رسانه‌های پاکستان خبری منتشر کردند که طبق آن زنی به نام بشری که فارغ‌التحصیل دانشگاه پنجاب است و سرپرستی یک مدرسه دینی را به عهده داشت به همراه فرزندانش به داعش در سوریه پیوسته است. گزارش‌ها حاکی از این است که خانواده‌های پیرو مذهب دیوبند که شاخه‌ای از وهابی‌ها و سلفی‌ها هستند تمایل زیادی برای پیوستن به داعش دارند و در حال حاضر جهاد در سوریه را وظیفه شرعی خود می‌دانند.

بعد از انتشار خبر پیوستن تعدادی از پاکستانی‌ها به داعش موجی از نگرانی مردم این کشور را فراگرفته و امکان نفوذ این گروه تروریستی در این کشور افزایش یافته است.

به گزارش رسانه‌های پاکستان نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی این کشور در حالت آماده‌باش به سر می‌برند تا از هر حادثه ناگواری در برابر عملیات‌های داعش جلوگیری کنند. سازمان اطلاعات و نیروهای امنیتی پاکستان مراکز استقرار داعش در شهر کراچی را شناسایی کردند.

به گزارش سازمان اطلاعات پاکستان در چند روز گذشته 40 نفر از کراچی به سوریه اعزام‌شده‌ و تلاش برای اعزام نیروهای بیشتر ادامه دارد. بر اساس این گزارش یک سوم یا نیمی از نیروهای اعزام‌شده به سوریه کشته‌شده‌اند و بقیه در حال جنگیدن در این کشور هستند.

نیروهای امنیتی موفق شدند یک رهبر داعش را که اعزام نیرو به سوریه را به عهده داشت از منطقه اورنگی تاون کراچی دستگیر کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد «القاعده» نقش مهمی در پشتیبانی از داعش دارد و مناطق گلشن اقبال، ملیر و اورنگی‌تاون را تبدیل به مراکز جذب نیرو برای کمک به این گروه تروریستی در سوریه کرده است.

بازجویی از اعضای دستگیرشده داعش نشان می‌دهد آن‌ها در شهر کراچی 10 مرکز استخدام نیرو دارد و شبه‌نظامیان کارآزموده عضو القاعده و طالبان را به سوریه و افغانستان اعزام می‌کنند. بر اساس این گزارش مراکز استخدام شبه‌نظامی تا قبل از این برای اعزام تروریست‌ها به افغانستان استفاده می‌شد اما در حال حاضر این مراکز فعالیت خود را به اعزام نیرو به سوریه متمرکز کرده‌اند. یکی از فعالیت‌های مهم مراکز استخدام داعش در کراچی خریداری کودکان انتحاری و شستشوی مغذی نوجوانان برای جهاد در سوریه است.

«کامران‌گوجر» عضو ارشد داعش در ایالت پنجاب پاکستان در اعترافات خود گفت: همسرش و یک زن دیگر در شستشوی ذهنی زنان و دختران جوان برای پیوستن به داعش دست دارند و آن‌ها را برای جهاد النکاح به سوریه اعزام می‌کنند.

وی افزود: تا کنون تقریباً 20 زن به سوریه اعزام‌شده‌اند که بیشتر آن‌ها اهل شهر کراچی بودند.

گوجر گفت: زنان عضو داعش کار جمع‌آوری کمک‌های مالی و فراهم کردن مقدمات ازدواج اعضای داعش را نیز به عهده‌دارند.

لازم به ذکر است پلیس مبارزه با تروریسم با بازجویی از «کامران گجر» یکی دیگر از اعضای داعش پاکستان در ایالت پنجاب لیستی121 نفره از زنان وابسته به داعش در شهر کراچی به دست آورده است. علاوه بر این اسلام‌آباد قصد دارد از طریق پلیس اینتر پل اعضای پاکستانی وابسته به داعش را که خارج از کشور زندگی می‌کنند نیز دستگیر نماید.

داعش با کمک لشکر‌جهنگوی، طالبان و القاعده در حال افزایش نفوذ خود در پاکستان است این در حالی است که وزارت کشور پاکستان اعلام کرد: بیش‌ترین عملیات‌های تروریستی در سال 2015 در این کشور مربوط به داعش می‌باشد که البته در برخی موارد به نام لشکر جهنگوی و طالبان تمام شده است.

درخواست کمک سری­لانکا از پاکستان برای مبارزه با داعش

سری‌‌لانکا برای ریشه کن کردن داعش از پاکستان تقاضای کمک کرده است. تا کنون هزاران نفر از مردم سری‌لانکا به همراه خانواده‌های خود به سوریه رفته و به داعش پیوسته‌اند با این وجود دولت سری‌لانکا فقط پیوستن 36 نفر از اتباع خود به داعش را تأیید کرده است.

بعد از کشته شدن تعدادی از شهروندان سری‌لانکا در سوریه دولت این کشور همواره از پیوستن مسلمانان مقیم سری‌لانکا به داعش نگران بود بنابراین در سفر نواز شریف به این کشور در این زمینه از پاکستان تقاضای کمک کرد. مقامات سری‌لانکا در ملاقات با ناصر جنجوعه رئیس امنیت ملی پاکستان که همراه نواز شریف به این کشور سفر کرده بود موضوع مبارزه با داعش را مطرح کردند.

** کنترل داعش به مراتب سخت‌تر از طالبان و القاعده

با توجه به اینکه داعش جذابیت زیادی برای جوانان به ویژه سلفی‌ها دارد بعید به نظر می‌رسد به سرعت ریشه‌کن شود. از طرفی گروه‌های تروریستی مانند طالبان و القاعده از برند داعش برای گسترش عملیات‌های خود استفاده می‌کنند که سبب تقویت این گروه در پاکستان شده است.

ارتباط جماعت الدعوه با داعش که از پشتوانه ارتش استفاده می‌کند نشان می‌دهد که نظامیان هم بدشان نمی‌آید از داعش برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند اما کنترل و هدایت این گروه بسیار مشکل تر از طالبان خواهد بود.

داعش توان خوبی برای جذب نیرو در کشورهای مختلف شبه‌قاره هند از جمله سری‌لانکا دارد اما نمی‌تواند آن‌ها را مطابق میل خود هدایت کند که همین موضوع سبب سو‌ءاستفاده سایرین از برند داعش می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس