کد خبر 522346
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰

این روزها نگرانی‌هایی از شیوع استفاده از داروی ترامادول در بین فوتبالیست‌ها ایجاد شده که آماری غیررسمی نیز بعضاً از طریق رسانه‌ها اعلام شده است.

به گزارش مشرق، و بنا بر نوشته زهره هراتیان رییس مرکز پزشکی سازمان لیگ، اعضای خانواده فوتبال باید به این نکات توجه داشته باشند:

1- مصرف ترامادول به دلیل ایجاد اثرات وابستگی و ایجاد اعتیاد  مگر در موارد نادر و به تجویز پزشک متخصص پزشکی ورزشی به هیچ عنوان  توصیه نمی‌شود. علت لزوم مشاوره با   متخصصین پزشکی ورزشی به دلیل آشنایی کامل آنان به لیست داروهای ممنوعه است
مواد ممنوعه و موضوع دوپینگ در سیلابس آموزشی سایر پزشکان عمومی و تخصصی و فوق تخصصی در دانشگاهها قرار نگرفته است لذا توصیه می‌شود حتماً با متخصصی پزشکی ورزشی مشاوره  شود

2- ترامادول مانند کافئین در لیست داروهای نظارتی قرار گرفته است. یعنی تا امروز هنوز در لیست داروهای ممنوعه و دوپینگ نیست  ولی با توجه به خطرات این دارو برای  سلامتی و احتمال شیوع مصرف آن هر لحظه ممکن است در لیست قرار گیرد.


3- گاهی برخی مسئولین و رسانه‌ها  متادون و ترامادول را در یک کفه قرار می‌دهند،  از دید معضل اجتماعی و اثرات زیان بار و اعتیاد این فرض درست است ولی متادون داروی مخدری است که هم اکنون در لیست داروهای ممنوعه در حین رقابتها قرار دارد و دوپینگ است.

4- توصیه می‌شود در کنار هر تیم پزشک دوره دیده‌ای حضور داشته باشد،  و فرهنگ ارتباط مناسب کادر پزشکی با بازیکنان توسط مربی تقویت و آموزش داده شود

 *مربیان نیز همواره باید با قوانین مصادیق تخلف دوپینگ آشنا باشند.
 
*هرگونه توصیه مربیان به استفاده از داروهای ممنوعه برای ایشان محرومیت و مجازات به دنبال خواهد داشت.

5- یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از شیوع استفاده از ترامادول برگزاری دوره‌های آموزشی چهره به چهره با بازیکنان است که باید از سوی باشگاه‌ها این مهم پیگیری شود.
.
6- در صورت عدم دسترسی بازیکنان و باشگاه‌ها به پزشکان آگاه و متخصص در این زمینه مرکز پزشکی منتخب فیفا (ایفمارک)  هر روز از ساعت 2-4 پاسخگوی سؤالات در این زمینه خواهد بود.
منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس