بحران با سوریه را عربستان به طور عمدی به راه انداخت و هدف از آن ریشه کن کردن تلاش های اوباما برای حل و فصل درگیری ها در منطقه بویژه در سوریه است.

به گزارش مشرق،روزنامه بلومبرگ در مقاله ای به بررسی اوضاع خاورمیانه در سایه تشدید تنش در روابط ایران و عربستان و موضع آمریکا در قبال این مسئله پرداخت و نوشت: ائتلاف عربستان و آمریکا که حدود یک قرن از آن می گذرد و دولت آمریکا آن را به عنوان یکی از ارکان سیاست خارجی خود در دستور کار قرار داده است، امروز به علت بحران بین ایران و عربستان در بوته آزمایش قرار گرفته است.

این روزنامه افزود: "با ورود دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به سال آخر حضور خود در کاخ سفید، بحران در بین نیروهای منطقه ای در خاورمیانه راهبرد اوباما را از طرحش برای پایان دادن به جنگ سوریه و مبارزه با داعش گرفته تا بهبود روابط با ایران را در معرض خطر قرار داده است. واشنگتن در این اهداف به حمایت ریاض یا دستکم موافقت آن تکیه می کند "

بلومبرگ به نقل از برخی از تحلیلگران نوشت: "بحران با سوریه را عربستان به طور عمدی به راه انداخت و هدف از آن ریشه کن کردن تلاش های اوباما برای حل و فصل درگیری ها در منطقه بویژه در سوریه است".

این روزنامه افزود: "ممکن است که هدف اصلی اعدام شیخ نمر باقر النمر –آنطوری که تحلیلگران معتقدند- تیره کردن روابط با ایران به منظور به شکست کشاندن نزدیکی روابط بین آمریکا و ایران در کنار به شکست کشاندن راه حل سیاسی در سوریه باشد؛ بویژه که پرونده هسته ای ایران به خاطر قانونی شدن آن از معادله خارج شده است. علاوه بر آن نیز، دولت اوباما در مسیر راه حلی سیاسی در سوریه با حضو بشار اسد رئیس جمهور سوریه حرکت می کند؛ درحالی که عربستان هرگونه راه حل در سایه حضور اسد را نمی پذیرد".

به نوشته بلومبرگ، ایرون دیوید میلر رئیس سابق موسسه ویلسن و مشاور سابق سیاست های جمهوری خواهان و دموکراتها در خاورمیانه گفت: "آمریکا در نتیجه سیاست های خود در منطقه سرگردان شده است و به خاطر ناتوانی در دخالت مستقیم نظامی نمی تواند از طریق راهکاری سیاسی به جلو گام بردارد و همچنین نمی تواند از معادله به طور نهایی پا پس بکشد".

وی تصریح کرد: "واشنگتن بین هم پیمانی نظیر عربستان که نمی توان به آنها اعتماد کرد، سرگردان و گرفتار شده است؛ کشوری که گزینه هایش امروز با سیاست های آمریکا در منطقه در تعارض قرار دارد".

میلر افزود: "با وجود موضع آمریکا، احتمال زیادی نمی رود که نگاه خود به خاورمیانه را قبل از آمدن رئیس جمهور جدیدی در کاخ سفید تغییر دهد".
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس