کارشناسان معتقدند خروج انگلیس از اتحادیه نه تنها فروپاشی اتحادیه را تسریع می‌کند بلکه فروپاشی خود بریتانیا را نیز بسیار محتمل خواهد کرد؛ چرا که دست‌کم اسکاتلند موافق باقی‌ماندن در اتحادیه اروپاست و به همین دلیل طلب استقلال می‌کند. از سوی دیگر بحران‌های اروپا در سال‌ گذشته، از علاقه انگلیسی‌ها به ادامه حضور در اتحادیه اروپا کاسته است.

گروه بین‌الملل مشرق - نظرسنجی‌ها می‌گوید دست‌کم نیمی از مردم انگلیس خواستار جدایی از اتحادیه اروپا هستند؛ دولت انگلیس هم تمام تلاشش را برای بهره‌برداری از این عدم اقبال عمومی به باقی‌ماندن در اتحادیه به کار گرفته است تا اصلاحات مورد نظر بریتانیا را به این اتحادیه وارد کند یا این اتحادیه قید عضویت یکی از وزنه‌های خود را بزند. اساسا چرخ اتحادیه اروپا بر محور چند عضو قدرتمند و ثروتمند خود از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان می‌چرخد و کارشناسان خروج احتمالی هریک از این کشورها از اتحادیه را آغاز فروپاشی آن می‌دانند.

سال 2016؛ سال تصمیم انگلیس برای جدایی از اتحادیه اروپا

به همین دلیل هم صدراعظم آلمان در سخنرانی خود در پارلمان این کشور ضمن نگرانی از برگزاری همه پرسی در انگلیس (بر سر ماندن یا نماندن در اتحادیه اروپا) ابراز امیدواری کرد این اتحادیه بتواند تا پیش از همه‌پرسی به توافقی با لندن دست یابد که نتیجه همه‌پرسی به نفع این اتحادیه رقم بخورد. البته مرکل بر اصول اساسی اتحادیه از جمله عدم تبعیض بین شهروندان اروپایی و اجرای پیمان شنگن و جابجایی آزاد در اروپا هم پافشاری کرده است.

یکی از مهمترین اصلاحات مورد نظر انگلیس بحث اصلاح روابط و قوانین مهاجرت در اتحادیه اروپاست. بحران مهاجران از زمان سرازیر شدن شدن سیل مهاجران (عمدتا جنگ‌زدگان سوریه و عراق) به مرزهای این قاره و سیاست‌های مختلف کشورهای عضو در پذیرش مهاجران به یکی از موارد اختلافی در اتحادیه تبدیل شده است. انگلیس خواستار سخت‌گیری بر مهاجران فراتر از قوانین مهاجرت اتحادیه است.

سال 2016؛ سال تصمیم انگلیس برای جدایی از اتحادیه اروپا
سرازیر شدن سیل مهاجران به سمت اروپا پس از جنگ جهانی دوم بی‌سابقه بوده است

دولت انگلیس اما تمام توان خود را برای متقاعد کردن مردم بکار گرفته است تا آنچه که دولت «مزایا»ی ماندن می‌داند برای مردم بیشتر روشن شود. کامرون حضور در اتحادیه اروپا را برای امنیت ملی و اقتصاد انگلیس حیاتی می‌داند؛ نظری که مخالفان بسیاری هم در داخل دارد.


بحران مهاجران در اروپا و تهدید انگلیس به ترک اتحادیه

سال 2015 از ابتدا برای اروپا سال بحران بود. سالی که این قاره با حملات تروریستی، ورشکستگی اقتصادی و رفتن تا آستانه سقوط (یونان) و در ماه‌های پایانی با هجوم بی‌سابقه پناهجویان روبرو شد. هریک از این موارد برای به چالش کشیدن کشورهای اتحادیه کافی بود اما برخلاف آنچه انتظار می‌رفت اتحادیه بصورت یکپارچه با این موضوعات مواجه شود، انگلیس ساز مخالف را کوک کرد و تهدید به برگزاری رفراندوم برای ترک اتحادیه اروپا کرد تا چالش دیگری به مجموعه مشکلات اتحادیه اضافه کند؛ جرقه‌ای که ریشه در قوانین این اتحادیه برای مهاجرت اروپاییان دارد که سهم عمده آن از شرق به غرب این قاره اتفاق می‌افتد و طبیعتا انگلیس یکی از مقاصد اصلی مهاجران است.

سال 2016؛ سال تصمیم انگلیس برای جدایی از اتحادیه اروپا
تظاهرات یونانی‌ها در اعتراض به سیاست‌های ریاضت اقتصادی اتحادیه اروپا

سیل ده‌ها هزار نفری مهاجران به سمت اروپا، بار دیگر اختلاف کشورهای اروپایی بر سر قوانین مهاجرت - از قبیل سهم پذیرش مهاجران - را تازه کرد. در جریان حرکت مهاجران جنگ‌زده و قحطی‌زده به سمت اروپا کشورهای یونان، اتریش و مجارستان متحمل بیشترین فشار برای پذیرش مهاجران شدند. در شش ماهه نخست سال 2015 دست‌کم 350هزار مهاجر وارد مرزهای اروپا شدند، درحالی که این رقم در کل سال 2014 به 280 هزار نفر می‌رسید. البته به گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) بسیاری در این 350 هزار نفر، مهاجرانی که از مرزها رد شد‌ه اما شناسایی نشده‌اند، لحاظ نشده است. 62 درصد از مهاجران از سه کشور سوریه، افغانستان و اریتره و به مقصد انگلیس، فرانسه یا آلمان هستند.

سال 2016؛ سال تصمیم انگلیس برای جدایی از اتحادیه اروپا
350 هزار مهاجر در شش ماهه نخست سال 2015 وارد اروپا شدند

به این تعداد مهاجرانی که سالم یا به بیان دقیق‌تر «زنده» به مرزهای اروپا رسیده‌اند باید 2600 نفری را هم که در مسیر رسیدن به یونان یا ایتالیا در دریای مدیترانه غرق شده‌اند باید اضافه کرد. مجارستان پس از ورود بی‌سابقه مهاجران، ضمن ایجاد حفاظ سیم‌خاردار در 175 کیلومتر از مرزهایش با صربستان، به دیگر کشورهای اروپایی هشدار داد که مهاجرانی که از مجارستان (به سمت شمال اروپا) عبور کرده‌اند را (به مجارستان) بازنگردانند.

سال 2016؛ سال تصمیم انگلیس برای جدایی از اتحادیه اروپا

براساس قوانین مهاجرت اتحادیه اروپا موسوم به «مقررات دوبلین»، پناهجویان باید به اولین کشور عضو اتحادیه که می‌رسند، درخواست پناهندگی بدهند. اما بسیاری از کشورها از جمله یونان، ایتالیا و کرواسی اجازه می‌دهند پناهجویان با عبور از مرزها به کشورهای دیگر بروند. آلمان در این میان بیشترین ورودی مهاجر ( در حدود 800 هزار) در سال گذشته را داشته است.

سال 2016؛ سال تصمیم انگلیس برای جدایی از اتحادیه اروپا
مسیرهای مهاجرت به اروپا. خطوط قرمز مسیرهای مورد استفاده مهاجران است

به دلیل ورود 800 هزار مهاجر به آلمان، کشورهای انگلیس و فرانسه نیز برای رسیدن به میزان مهاجران آلمان نسبت به جمعیتش، باید هریک 650 هزار مهاجر را پذیرا باشند. اما انگلیس و فرانسه برای یک دوره پنج ساله با پذیرش به ترتیب 200 و 240 هزار مهاجر موافقت کرده‌اند. اکنون صدها هزار مهاجر در مسیرهای مختلف در حال حرکت به سوی آلمان هستند و این یکی از اختلافات کشورهای اروپایی در قضیه مهاجران است.

سال 2016؛ سال تصمیم انگلیس برای جدایی از اتحادیه اروپا

مسیرهایی که مهاجران برای رسیدن به آلمان طی می‌کنند

صدای اعتراض آلمان به انگلیس و البته فرانسه بلند شد و از همه اعضای اتحادیه خواست تا درباره مهاجران اقدام جدی کنند. در ماه سپتامبر میلادی ژان کلود یانکر رییس کمیسیون اروپا طرحی را ارائه کرد که کشورهای اتحادیه با تعیین سهم‌های اجباری، 120 هزار مهاجر دیگر را بپذیرند. این طرح مورد انتقاد جمهوری چک، اسلوواکی، لهستان و رومانی قرار گرفت. سال‌هاست که اتحادیه اروپا بر سر متناسب و هماهنگ کردن سیاست‌های مهاجرت دچار چالش است. هماهنگی سیاست‌های 28 کشور با نیروی پلیس و دستگاه قضایی مستقل بسیار دشوار شده است.

{$sepehr_media_1329142_400_300}
دانلود
مقررات دوبلین - براساس این مقررات مهاجران باید در بدو ورود به اولین کشور اتحادیه اروپا، درخواست پناهندگی بدهند. این قانون برای جلوگیری از ثبت همزمان درخواست پناهندگی در کشورهای مختلف پیش‌بینی شده است. این سیاست اکنون مشکل‌ساز شده است و کشورهایی که در دروازه‌های ورود به اروپا واقع شده‌اند به این قانون معترض‌اند


بسیاری از ناظران بر این باورند که با وجود رأی‌دهندگان انگلیسی ضدمهاجر، احتمال جدایی این جزیره از قاره‌ای با چالش‌ها و تهدیدات علیه موجودیت آن، 50-50 خواهد بود. اگر این اتفاق رخ دهد، اولین بار در تاریخ اتحادیه اروپا خواهد بود که کشوری از آن جدا می‌شود؛ عقب‌گرد پیمانی که به عنوان یک حرکت توقف‌ناپذیر رو به جلو تلقی می‌شد تا صلح و ثبات را در اروپای بحران دیده مستقر کند.

اما کارشناسان معتقدند خروج بریتانیا از اتحادیه نه تنها فروپاشی آن را تسریع می‌کند بلکه فروپاشی خود بریتانیا را نیز بسیار محتمل خواهد کرد؛ چرا که دست‌کم اسکاتلند موافق باقی‌ماندن در اتحادیه اروپاست و به همین دلیل طلب استقلال می‌کند.

در طرف رأی‌دهندگان هم، ادامه بحران‌های اروپا در سال‌ گذشته و تشدید آن، از علاقه انگلیسی‌ها به ادامه حضور در اتحادیه اروپا کاسته است و در صورت ادامه این مشکلات، کمپین‌های «خروج» از اتحادیه به اعتقاد ناظران بیش از پیش شدت خواهد گرفت.

«چالرز گرنت» مدیر مرکز اصلاحات اروپا در لندن معتقد است: «با وجود اینکه اتحادیه اروپا در شرایط بحرانی به سر می‌برد، حمایت نیمی از رأی‌دهندگان از «ماندن» در اتحادیه جای تعجب دارد.» گرنت هم چندان به ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا خوش‌بین نیست: «همیشه ترساندن مردم بسیار آسان است. اگر مردم بریتانیا رأی به خروج از اتحادیه اروپا بدهند، بدلیل نگرانی از مهاجرت و پناهجویان خواهد بود.»

سال 2016؛ سال تصمیم انگلیس برای جدایی از اتحادیه اروپا

انگلیس تا کنون همانند موقعیت جغرافیایی‌اش که جزیره است، خود را مانند یک جزیره از اروپا و میلیون‌ها مهاجری که به این قاره از مناطق بحرانی اطراف اروپا سرازیر می‌شوند، جدا نگه داشته است. مرزهای آبی این کشور به عنوان مانعی طبیعی از ورود مهاجران به این کشور جلوگیری می‌کند. این سخت‌گیری البته شامل شهروندان اروپایی هم شده است که برای کار و شرایط بهتر اقتصادی انگلیس را انتخاب می‌:نند. طبق قوانین «جابجایی آزادانه» اتحادیه اروپا، انگلیس نباید مانع ورود این دسته از افراد به خاک این کشور شود.  بسیاری از طرفداران جدایی از اتحادیه اروپا استدلال می‌کنند که این کشور کنترلش بر مرزهای خود را از دست داده و تنها راه چاره، جدایی از اتحادیه اروپاست.

{$sepehr_album_35377}
بحران مهاجران در اروپا

حالا کامرون و رهبران اتحادیه اروپا مذاکراتی را انجام می‌دهند که می‌تواند سرنوشت ماندن یا رفتن انگلیس از اتحادیه را روشن کند. نخست‌وزیر با تمام «قلب و روحش» قول داده است که این کشور را در اتحادیه حفظ کند؛ که لازمه آن موافقت اتحادیه با اصلاحات انگلیس و به حداقل رساندن نفوذ اتحادیه در این کشور خواهد بود.

ممنوعیت چهارساله در زمینه مزایای اجتماعی مهاجران به اتحادیه اروپا، اعطای قدرت بیشتر به پارلمان‌های ملی برای نقض تصمیمات و قوانین اتحادیه، حمایت بیشتر از کشورهای غیر عضو یورو در اتحادیه اروپا، تقویت بازار مشترک اروپا و تضمین اینکه انگلیس مجبور نیست به تعهدات اتحادیه اروپا در زمینه افزایش همگرایی عمل کند و تصریح این مسأله که «یورو»‌ تنها واحد پول اتحادیه نیست، از جمله پیشنهادهای کامرون برای اصلاح است. هرچند شاید جایگاه انگلیس و وابستگی موجودیت اتحادیه به ادامه حضور آن، سایر رهبران اتحادیه را مجاب کند تا به اصلاحات انگلیسی رضایت دهند.


منابع:

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-24583286
https://www.washingtonpost.com/world/europe/a-british-exit-could-be-just-the-start-of-europes-unraveling-in-2016/2016/01/03/c86af2dc-a813-11e5-b596-113f59ee069a_story.html
https://www.washingtonpost.com/graphics/world/historical-migrant-crisis/
https://www.washingtonpost.com/world/europe/how-greeces-david-fought-the-goliath-of-europe--and-lost/2015/07/17/4035d740-2bb5-11e5-960f-22c4ba982ed4_story.html
http://www.reuters.com/article/us-britain-eu-business-insight-idUSKBN0UJ11S20160105?feedType=RSS&feedName=worldNews
http://www.reuters.com/article/us-britain-eu-cameron-idUSKBN0UJ0W120160105?feedType=RSS&feedName=worldNews





نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یک دوست ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    بنظرم انگلیسها خیلی خوب در مورد کشورشان تصمیم میگیرند وجای پای خودشان را محکم میکند
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    کار خوبی میکنه انگلیس باید زودتر جدا بشه این مهاجرها هنوز نرسیده ر**ن تو المان همین چند وقت پیش بود که تو شهر کلن المان در جریان جشن کریسمس مرتکب تجاوز و ازار و جنسی زنان المانی شدند...
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    فرهنگ مردم این کشورا و مهاجرا به نمیخوره وقتی این تعداد زیاد باهم سرازیر میشن قطعا مشکلاتی که درست میکنند نگرش منفی نسبت مهاجرا ایجاد میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس