محسن معینی نویسنده و کارگردان نمایش «شیر در زنجیر» با اشاره به استفاده از تکنولوژی «۳d مپیینک» در این نمایش عنوان کرد این اثر نمایشی به برش هایی از زندگی جاویدالاثر احمد متوسلیان می پردازد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، محسن معینی کارگردان نمایش «شیر در زنجیر» درباره مراحل آماده سازی این اثر نمایشی گفت: نمایش «شیر در زنجیر» اجرای عمومی خود را از ۱۸ دی تا هشتم بهمن ماه در حوزه هنری آغاز می کند. این اثر نمایشی برش هایی از زندگی احمد متوسلیان و ابعاد مختلفی از زندگی او را به تصویر می کشد.


وی درباره دلایل انتخاب این سوژه برای اجرا توضیح داد: من علاقه ویژه ای به شخصیت احمد متوسلیان دارم به همین جهت تصمیم گرفتم بخش هایی از زندگی وی را به تصویر بکشم. یکی دیگر از دلایل انتخاب این موضوع این بود که در حال حاضر ما در جامعه ای زندگی می کنیم که دچار فقدان قهرمان است به همین دلیل فکر کردم که پرداختن به قهرمانی اینچنینی که خیلی هم فاصله زمانی با امروز ندارد می تواند برای مخاطبان جذاب باشد. نکته دیگر نیز این است که زندگی احمد متوسلیان زندگی دراماتیکی بوده است و جای پرداختن دارد.

معینی درباره ویژگی های شخصیتی احمد متوسلیان بیان کرد: نسل امثال متوسلیان خیلی موثر زندگی کردند و کلا نسبتی با آدم های بی حس و حال این روزها ندارند. او فردی است که کودکی فعالی داشته و شاگرد اول پلی تکنیک بوده است. در دانشگاه جلسات نقد فیلم برگزار می کرده و علاقه زیادی به آلفرد هیچکاک داشته است. متوسلیان در همان دوران تصمیم می گیرد که جلسات نقد فیلمش را به کردستان نیز ببرد اما در آنجا متوجه می شود که وضعیت مناسبی برای نمایش و نقد فیلم وجود ندارد به همین جهت به یک فعال انقلابی تبدیل شده و شروع به مبارزه می کند. تمام این اتفاقات در پروسه زمانی ۱۸ تا ۲۸ سالگی رخ می دهد.

کارگردان نمایش «عقل دهم» ادامه داد: فعالیت های او در این مدت زمان اندک نسبتی به کارهای نسل امروز ما ندارد. برای خودِ من احمد متوسلیان کاراکتر بسیار دلنشینی است که محور وحدت ملی به حساب می آید چون همه طیف های مختلف سیاسی و اجتماعی درباره اش اتفاق نظر دارند.

وی درباره بهره گیری از تکنولوژی در این نمایش بیان کرد: اصولا گروه نمایش «شرنگ» روی استفاده از تکنولوزی تاکید زیادی دارد. برای من نیز زیبایی از هر چیزی مهمتر است چون معتقدم تماشاگر اول باید زیبایی را روی صحنه ببیند تا بعد به مسایل دیگر جذب شود. من در نمایش «بر فرس تندرو» که در برج میلاد به صحنه رفت نیز از تکنیک «بک آرت» استفاده کردم که در آن بازیگر با انیمیشنی که پخش می شد خودش را هماهنگ می کرد. در اجرای نمایش «شیر در زنجیر» نیز از تکنیک «۳d مپینگ» استفاده کرده ام که این تکنیک زیبایی شناسی و استاتیک صحنه را آنطور که می خواهم، شکل می دهد. از یک نظر دیگر نیز ابزار تکنولوژیک، می تواند امر ذهنی کاراکترها را روی صحنه به مخاطب منتقل کند. در واقع در این تکنیک ما تصاویر ذهنی شخصیت ها و مسایلی مثل ترس، شجاعت و... را روی بدنشان منعکس می کنیم.

معینی درباره خط داستانی نمایش گفت: در نمایش «شیر در زنجیر» به شکل اپیزودیک ماجرای زندگی جاویدالاثر احمد متوسلیان را از آخر به اول روایت می کند. ابتدای نمایش متوسلیان در فضای خاص بازجویی توسط یک چریک فرانسوی - لبنانی قرار دارد و بعد از آن شاهد فلاش بک هایی از زندگی وی هستیم. از آنجاییکه من به هرمنوتیک در تئاتر معتقدم و علاقه مندم که تاویل و تفسیر خودم را از یک واقعه یا شخصیت به مخاطب ارایه کنم در این نمایش نیز دوره هایی از زندگی احمد متوسلیان با استناد به سندهای محکم بازسازی شده اما بخش هایی که به درد مخاطب نمی خورد، وارد داستان نشده اند.

این کارگردان تئاتر در پایان صحبت هایش یادآور شد: در نمایش «شیر در زنجیر» من به دنبال نمایش قهرمانی نیستم که همه ستایشش کنند بلکه قصد دارم فردی را به تصویر بکشم که بیش از هر چیز یک انسان است و برای مخاطب جذابیت های جامعه شناختی و زیبایی شناسانه دارد و تماشاگر بتواند با آن شخصیت ارتباط ماهوی برقرار کند.

نمایش «شیر در زنجیر» جدیدترین نمایش گروه تئاتر «شرنگ» قرار است از هجدهم دی تا هشتم بهمن‌ماه در حوزه هنری روی صحنه برود. بازیگران این نمایش را کامران تفتی، پردیس افکاری، رضا حسنی، امیرنیک‌سرشت، محمد مقدسی، وجیهه لاریجانی، محمد تنهایی، ایمان میرهاشمی، احمدشبروی، علیرضا میرزایی و کامران گودرزی تشکیل می‌دهند.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: من جز خون و قهوه، فیلم هم خیلی دوست دارم؛ فیلم روی پرده عریض و نه تو تلویزیون‌های کوچک. کلاً من شیفته هنرم، نهایت که چون هنر زیباست، چون جنگ فردا، جنگ هنر و رسانه است. جنگ فردا، جنگ گلوله نیست، جنگ نمایش‌هاست و کاش این‌قدر عمر کنی تا توی اون جنگ هم روبه‌روی هم قرار بگیریم ...

معینی پیش از این نمایش‌هایی مانند «عقل دهم، «برفَرَس تندرو»، «بازیگر و زنش»، «آدم خوابش می‌گیره» و «کاسپار» را کارگردانی و اجرا کرده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس