سال 2015 میلادی آمریکا، که با آزادسازی ماریجوانا در واشنگتن شروع شد و تا اسلام ستیزی دونالد ترامپ ادامه یافت، سالی خبرساز برای آمریکایی ها و دیگر نقاط جهان بود.

به گزارش گروه بین الملل مشرق، در بیست و ششم فوریه 2015 (هفتم اسفند 1393) با مصوبه شورای شهر واشنگتن، هرگونه داشتن و مصرف خصوصی ماری جوآنا در پایتخت آمریکا آزاد اعلام شد.
متعاقب این اعلام صف هایی طولانی برای تهیه تخم ماریجوانا با هدف کاشت در منازل و مصرف آن تشکیل شد.
حدود ده روز بعد یعنی نهم ماه مارس 2015 (هجدهم اسفند 1393) باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در فرمانی اجرایی، ونزوئلا را به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا معرفی کرد.
اوباما همچنین در یازدهم آوریل 2015 (بیست و سوم فروردین 1394) با رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا، پیشنهاد تاریخی عادی سازی روابط بین دو کشور را در پاناما مورد بررسی قرار دادند.
سه روز بعد یعنی چهارم آوریل (بیست و ششم فروردین) اوباما نام کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کرد و بیست و نهم ماه می میلادی (هشتم خرداد) کوبا به طور رسمی از فهرست تروریسم وزارتخارجه آمریکا خارج شد.
اول ژوئن (دهم تیر) نیز باراک اوباما برقراری روابط دیپلماتیک با کوبا و بازگشایی سفارتخانه درپایتخت های هر دو کشور را به طور اعلام کرد. این رویداد که بعد از پنجاه و چهار سال اتفاق می افتاد، نقطه عطفی در تاریخ دیپلماسی معاصر آمریکا محسوب شد.
اما رسوایی مشاوره انجمن روانشناسی آمریکا به سی آی ای و پنتاگون درباره نحوه گزارش نویسی از شکنجه های غیرقانونی آنها، دهم اردیبهشت فاش شد.
گروهی از پزشکان و فعالان حقوق بشر در آن تاریخ شواهدی ارائه دادند که نشان می داد انجمن روانشناسی آمریکا از نزدیک با سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) به ویژه در زمان دولت جورج دبلیو بوش همکاری داشته است.
روانشناسان آمریکایی در مشاوره های خود به این نهادهای امنیتی راهکارهای قانونی نشان دادن و توجیه اخلاقی اعمال شکنجه ضد زندانیان را ارائه کرده اند.
مارک اودال، عضو کمیته امنیت سنای آمریکا در واکنش به این رسوائی در جلسه سنا به صراحت گفت که سازمان سیا دروغ می گوید و این مشکلی قدیمی است که باید با آن برخورد شود.
همچنین ، تنش میان آمریکا و روسیه بر سر اوکراین، به اعزام تانک ها و تسلیحات سنگین آمریکا به اروپای مرکزی و شرقی، اوایل تیرماه اتفاق افتاد. اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در این رابطه اعلام کرد: آمریکا تانک و تسحیلات سنگین خود را در واکنش به اقدامات نظامی روسیه در اوکراین در اروپای مرکزی و شرقی مستقر خواهد کرد.
درادامه تحولات سال 2015آمریکا، دوم ژوئن (یازدهم تیر 1394) شرکت بزرگ نفتی بریتیش پترولیوم (BP) پذیرفت که در ازای انفجار میدان های نفتی و نشت نفت که در سال 2010 میلادی در خلیج مکزیک رخ داد و منجر به سرازیر شدن بیش از یکصد و بیست و پنج میلیون بشکه نفت به آبهای آن منطقه شد، مبلغ هجده میلیارد و هفتصد هزار دلار به وزارت دادگستری آمریکا خسارت پرداخت کند.
در تاریخ آمریکا پرداخت چنین مبلغ هنگفتی از سوی یک شرکت، بی سابقه توصیف شده است.
اما در چهاردهم ژوئن (بیست و سوم تیر) اعضای گروه پنج بعلاوه یک و جمهوری اسلامی ایران پس از حدود دو سال مذاکره مستمر، درباره برنامه اتمی ایران به توافق دست یافتند. این توافق با همه کش و قوس های قبل و بعد از آن، از نکات مورد توجه رسانه های آمریکا بود.
یکم سپتامبر2015 میلادی (دهم شهریور1394) نیز کمیته المپیک آمریکا شهر لس آنجلس کالیفرنیا را به عنوان نامزد میزبانی بازی های المپیک 2024 معرفی کرد.
بیست و هشتم سپتامبر(ششم مهر) سازمان فضائی آمریکا ( ناسا ) هم اعلام کرد شواهد قاطعی را مبنی بر جریان آب در کره مریخ کشف کرده است.
همچنین در سوم اکتبر (یازدهم مهر) نیروی هوایی آمریکا بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز افغانستان را بمباران کرد. کمتر از دو هفته بعد از این بمباران که رسوائی بزرگی برای نیروی هوایی آمریکا بود، اوباما حضور نظامی در این کشور را تا سال 2017 تمدید کرد.
اما دوم دسامبر 2015(یازدهم آذر) واقعه تروریستی سن برناردینوی آمریکا رخ داد که منجر به کشته شدن چهارده نفر شد. این حادثه برخلاف برخورد محتاطانه اولیه رسانه های آمریکائی با آن، در ادامه از رویدادهای پر حاشیه اواخر سال 2015 آمریکا شد.
دونالد ترامپ سرمایه دار بزرگ آمریکایی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2016 میلادی از حزب جمهوری خواه آمریکا نیز فردای آن روز ایده خود مبنی بر زیر نظر گرفتن مساجد، موسسات متعلق به مسلمانان و منع ورود آنان به آمریکا را مطرح کرد.این دیدگاه ترامپ البته موافقان و مخالفان بسیاری را در آمریکا به ابراز نظر واداشت.
و سرانجام بیست و هفتم آذر، اوباما لایحه محدودیت صدور روادید را برای کسانی که به چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان سفر کرده اند، امضاء کرد.گرچه طرح اولیه این قانون از یکسال قبل در کنگره مطرح شده بود اما تصویب عجولانه آن متاثر از حوادث سن برناردینو بود.
در هفته پایانی سال 2015 در خبرها آمد که کنگره قصد دارد قانونی را مبنی بر پرداخت غرامت از اموال بلوکه شده ایران در آمریکا به دیپلمات های سفارت سابق خود در تهران نیز تصویب کند.
تحریم های جدید ضد حزب الله لبنان اعم از اقتصادی و رسانه ای و نیز در نظر گرفتن تحریم هایی ضد ایران به بهانه آزمایش موشکی این کشور، از آخرین اقدامات خصمانه آمریکائی ها ضد مقاومت منطقه بود که در آخرین روزهای سال 2015 رخ داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس