کد خبر 516123
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۳

دولت عراق با مجموعه وسیعی از برنامه‌های امنیتی، سیاسی و نظامی و کارشکنی و مانع تراشی و بحران‌سازی از سوی آمریکا و دستیاران داخلی در عراق و در سطح منطقه، مانند ترکیه و عربستان روبروست، که نیازمند راه‌حل‌های شایسته و مناسب هستند.

به گزارش مشرق، هادی محمدی گفت: با اعلام آزادی رمادی از تروریست‌های داعش و آغاز پاکسازی شهر از تله‌های انفجاری آن‌ها که با هدف کند کردن عملیات و افزایش تلفات نظامی و مردمی در رمادی بجا گذاشته شده، هدفگذاری‌های عملیاتی برای ادامه سرکوب و متوالی کردن داعش آغاز شده است. آیا مناطق آزاد شده از وجود تروریست‌ها، به نقطه پایان از تاثیر این پدیده غیر انسانی - تروریستی و یا تدابیر حامیان آن می‌رسند و یا اینکه مرحله جدیدی از اقدامات پیچیده و گسترده در انتظار این مناطق است؟

با شکل گرفتن یک سازمان پر قدرت نظامی به نام حشد الشعبی که با ابتکار مرجعیت بزرگ عراق متولد شد، پازل برنامه‌ریزی شده امریکایی‌ها و بقیه شرکای داخلی و منطقه‌ای آن‌ها دچار یک شوک گردید که برای آن برنامه‌‌ای نداشتند. بسیج مردمی عراق بجز تغییر معادله نظامی - امنیتی در مقابل تروریسم - تکفیری؛ سازوکارهای اجتماعی و سیاسی و حزبی و نظام آمریکایی سهمیه بندی قدرت را نیز تحت تاثیر قرار داد. فضای طائفه‌ای که امریکا و دستیاران بعثی و مزدبگیران داخلی آن‌ها، بعنوان عامل شانتاژ سیاسی و تبلیغاتی قرار می‌دادند، در سایه یک اندیشه و سازمان ملی و فراطائفه‌ای به نام حشد الشعبی، ناکارآمد می‌شد. به همین دلیل از سوی کاخ سفید در اولین واکنش‌های خود و در طی سفر العبادی به واشنگتن، ضرورت کنار گذاشتن و حذف حشد الشعبی از روند اقدامات نظامی مورد تاکید قرار گرفت و حتی تهدید شد که اقدامات حمایتی در امریکا و فروش تسلیحات به ارتش عراق متوقف خواهد شد. این در حالی بود که کاخ سفید روند پرشتابی از فروش تسلیحات به اقلیم کردی و یا تحویل سلاح به برخی عشایر عراق، در دستور کار جدی قرار داده بود. نکته مهم به موازات محاصره کامل رمادی از سوی نیروهای امنیتی و نظامی عراق این بود که چهره‌های سیاسی بعثی و البته جریان مداخله گر در عراق نیز فعال شده و علاوی و العانی و طارق الهاشمی و بقیه عناصر دست آموز آن‌ها فعال شده و در مورد حشد الشعبی اتهامات جدید طائفه‌ای را مطرح کردند و حتی برخی گزارشها حاکیست که امریکایی‌ها در آخرین حملات به داعش در رمادی، از حضور حشد الشعبی در رایزنی‌هایی که با دولت عراق داشت، جلوگیری به عمل آوردند.

این روشن است که در گامهای بعدی پاکسازی داعش، فشارها به دولت عراق و رویکرد حذف حشد الشعبی با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد به ویژه در فلوجه و موصل که دو شهر بسیار مهم اشغال شده و باقیمانده از اشغال داعش است، فشار به دولت عراق، آهنگ جدی‌تر از سوی آمریکا خواهد داشت. «ثامر سبهان» سفیر جدید ریاض که در حال استقرار در بغداد است در گفت‌وگو با روزنامه الوطن سعودی به صراحت از ماموریت خود برای ارتباط فعال با احزاب و برخی عشایر و تلاش برای حل بحران سیاسی!!! عراق سخن گفته است. امریکایی‌ها و چهر‌ه‌های سیاسی دست آموز آمریکا هم در عراق، برای وارونه نشان دادن بحران سیاسی در عراق و اشغال مناطق توسط داعش، حضور تروریسم را ناشی از حذف یک طائفه خاص تفسیر کردند تا بدین وسیله، ابزار توجیه مداخلات بعدی خود در روندهای سیاسی را فراهم کنند و با فرار از مسئولیت خود در قبال ایجاد و هدایت داعش در اشغال شهرهای عراق، این مسئولیت را به عهده دولت عراق قرار دهند!! هفت ماه قبل داعشی‌ها در مقابل چشم نیروهای امریکایی و هلی‌کوپترهای آن‌ها، در ستون‌های نظامی بسیار بزرگ به سمت رمادی حرکت کرده و آن‌را اشغال نمودند و یک واکنش نیز از سوی امریکایی‌ها بروز نکرد. یعنی آنچه در اشغال موصل و توسط خانواده نجیفی و تیم طارق الهاشمی و برخی مساعدتهای مسعود بارزانی و خریدن و یا فریب برخی عشایر و یگانهای نظامی انجام گرفت، در رمادی، با نظارت مستقیم امریکایی‌ها به سرانجام رسید.

لذا بجز اقدامات ضد امنیتی و یا عملیاتهای «کر و فر» و هجومهای ایذایی در رمادی و مناطق آزاد شده که در غرب سامرا و مناطق مکحول در صلاح الدین و یا مناطق شمالی و غربی بیجی نمونه‌های زیادی در چند ماه گذشته شاهد بوده‌ایم، فشار به العبادی برای تولید انفعال در تدابیر پاکسازی بعدی در فلوجه و موصل و کمرنگ کردن نقش حشد الشعبی در عملیاتهای نظامی فلوجه و موصل، یک تلاش آشکار برای فعال کردن برخی عشایر همکار با داعش و یا چهره‌های متواری و فاسد سیاسی که یا در هتل‌های 5 ستاره ترکیه جا خوش کرده‌اند و یا در سایه محبت‌های مسعود بارزانی در اربیل به انتظار نشسته‌اند، فعال کردن یک بحران سیاسی که نوعی مظلوم نمایی از حذف طائفه اهل سنت از قدرت است توسط امریکا در عراق در دستور کار است بخش دیگری از مولفه‌های فتنه امریکایی در عراق مربوط به روند اقدامات نظامی برای آزادسازی موصل و یا مناطق دیگر دراین استان است. امریکایی‌ها به تازگی مجوز حضور و استقرار در مناطق غربی و نزدیک به مرزهای سوریه را دریافت کرده‌اند و از یکماه قبل به نظامیان ترکیه چراغ سبز داده شد تا چند گردان زرهی و توپخانه زرهی ترکیه در 15 کیلومتری موصل مستقر شوند و در یکماه گذشته اظهارات ویژه‌ای از زبان مسعود بارزانی نیز در مورد استقلال یابی اقلیم کردستان مطرح می‌شود تا از بحران درونی خود در قبال دیگر احزاب کرد عبور کرده، آنها را منفعل نماید. یک هماهنگی جدید امریکایی با برخی عشایر و چهره های سیاسی به اقدامات فوق افزوده شده تا موضوع آزادسازی موصل در ترکیبی از نیروهای متمایز از نیروهای آزاد کننده استان الانبار باشد. این ترکیب جدید، اهرم و ابزار جدیدی برای زنده کردن جریانهای سیاسی و تولید مجدد بحران سیاسی - طائفه ای در عراق است. ضمن اینکه  مسعود بارزانی از طریق مشارکت در آزادی موصل، سیاست دست اندازی به برخی مناطق جدید در استان موصل را نیز تکمیل خواهد کرد و ترکها نیز در کنار این سناریو امریکایی که گفته می شود، سه کشور عربی حاشیه خلیج فارس از آن حمایت خواهند کرد، زمینه نوعی جدایی سازی و تجزیه در شمال و غرب عراق را امکانپذیر خواهند کرد. این سناریو تا هر اندازه جدی باشد، در  کنار مجموعه اقداماتی که در شرق سوریه و استان حسکه سوریه در حال پیگیریست، یک کارکرد حداقلی برای امریکا خواهد داشت که کند کردن و پیچیده تر کردن روند سرکوب تروریسم و آزادسازی مناطق اشغال شده و تولید ظرفیت‌های مداخله‌گری جدید و سیاسی در عراق و سوریه است.

لذا دولت عراق با مجموعه وسیعی از برنامه های امنیتی، سیاسی و نظامی و کارشکنی و مانع تراشی و بحران سازی از سوی آمریکا و دستیاران داخلی در عراق و در سطح منطقه، مانند ترکیه و عربستان روبروست، که نیازمند راه‌حل‌های شایسته و مناسب می‌باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس