به گفته معاون سابق شهردار تهران، باید بپذیریم که مشکل آلودگی راه حل فوری و کوتاه مدت به غیر از باد و باران و تعطیلی مراکز آموزشی ندارد. پس تنها باید به دنبال راهکارهای میان مدت و بلند مدت بود.

به گزارش مشرق، سید مازیار حسینی افزود: وضعیت آلودگی هوای شهرمان، ناخودآگاه انسان را به یاد آن آزمایش تلخ اما واقعی و علمی می اندازد که اگر یک موجود زنده را در ظرف آب قرار دهیم و با شعله ای کم، به آرامی و آهسته دمای آب را بالا ببریم، آن جانور بخت برگشته بی آنکه متوجه بلایی که بر سرش در حال نازل شدن است باشد، آرام آرام خواهد پخت و خواهد مرد، بدون آنکه هرگزدلیلش را فهمیده باشد.

وی ادامه داد: این حکایت شبیه به قصه پر غصه روزگار امروز ما است؛ آلودگی هوایی که ذره ذره و نفس به نفس، خودمان، فرزندانمان و شاید نسل های بعد مان را دارد نابود می کند.

حسینی گفت: وعده ها و قول ها نیز یکی پس از دیگری راه به جایی نمی برند و هر یک گناه را به گردن دیگری می اندازند و حتی گاه می گویند که اصلاً همه چیز خوب است و چرا میگوئید که چنین است و چنان!

معاون سابق شهردار تهران افزود: اما آیا به راستی این درد "لاعلاج" است؟ آیا شهرهای دیگری در جهان نبوده و نیستند که به چنین مشکل مشابهی گرفتار آمده باشند و با تدبیر و عملگرایی به ساحل نجات رسیده باشند؟

وی گفت: یافتن پاسخ پرسش فوق، بی تردید دشوار نیست و به سادگی با گشتی در دنیای مجازی، به واسطه مشاهده هزاران متن و تصویر، می توان قبل و بعد بسیاری از شهرهایی که روزی مشکلی مشابه ما داشته اند را دید و به یقین رسید که در عمل می شود کاری کرد. در واقع باید پذیرفت ریشه آلودگی مشخص است و راه حل هم معلوم؛ فقط اراده جزم و تصمیم قاطع می خواهد و یک یاعلی دسته جمعی.

به گفته حسینی، باید بپذیریم که مشکل آلودگی راه حل فوری و کوتاه مدت به غیر از باد و باران و تعطیلی مراکز آموزشی ندارد. پس تنها باید به دنبال راهکارهای میان مدت و بلند مدت بود (که البته ای کاش این راهکارها سالها پیش آغاز شده بودند!).

معاون سابق شهردار تهران افزود: ماهیت حل این بحران، نیاز به یک" فرمانده "دارد و یک ستاد فرماندهی؛تا بتواند به لحاظ روانی نیز مردم را همراه خود کند و درگیر رودربایستی های متداول با دیگران نشود.

وی ادامه داد: تأمین فوری و مکفی منابع برای افزایش ظرفیت جابجائی و توسعه شبکه مترو از هر محل ممکن و بدون کارشکنی و تنگ نظری و البته نقب به گذشته.
حسینی بیان کرد: راه انداری سریع شبکه تراموا به عنوان وسیله ای پاک، ارزان ، ایمن و انعطاف پذیر که حلقه واسط بین حمل و نقل سنگین ( مترو ) و ناوگان اتوبوسرانی است.
معاون سابق شهردار تهران افزود: تعویض ناوگان فرسوده شبکه حمل ونقل عمومی با ناوگان مدرن، با کیفیت و با مطابق استانداردهای روز دنیا، افزایش کیفیت تمامی سوخت های مصرفی در سطح استاندارد یورو 4 و بالاتر (بنزین و گازوئیل تولید داخل و وارداتی) از جمله اقدامات است.

وی افزود: ممنوعیت قاطع در ساخت، فروش و تردد موتورسیکلت های آلاینده (در برخی از آمارها، میزان تولید آلودگی یک موتورسیکلت بیش از 3 خودروی سواری ذکر می گردد!) و جایگزینی آنها با برندهای معتبر و با حداقل آلایندگی در کنار توسعه و ترویج استفاده از موتور های برقی.
حسینی گفت: تأمین منابع و ساخت پارکینگ های طبقاتی مدرن در مرز محدوده زوج و فرد و همچنین پیرامون ایستگاههای اصلی مترو که بتواند نیاز ورود خودروها به محدوده مرکزی شهر را برطرف نماید.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    رفع آلودگی راه کوتاه مدت ندارد اما حملات سایت مشرق به خانم ابتکار بخاطر بنزین های سرطان زای پتروشیمی بوده است که روزی رسیدگی خواهد شد به این جنایت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس