کد خبر 509364
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵

زن 40 ساله اي که از اهالي روستايي در اطراف استان زنجان بود، در حال کار کردن با داس برقي در زمين کشاورزي دچار قطع عضو از ناحيه مچ دست مي‌شود و با رساندن بموقع به مرکز درماني، پس از گذشت بيش از 5 ساعت به سلامت از اتاق عمل خارج مي‌شود.

به گزارش مشرق، دکتر رامين فرزام، که توانست براي نخستين بار در استان زنجان عمل پيوند دست را با موفقيت انجام دهد، گفت: چهارم آذر ماه، يک زن 40 ساله که ساکن شهرستان ايجرود بود، در حال کشاورزي دچار قطع عضو از ناحيه مچ دست چپ شده و به بيمارستاني در اين شهرستان اعزام مي‌شود، اما از آنجا که اين مرکز فاقد امکانات لازم است،

زن روستايي همراه عضو قطع شده به مرکز آموزشي و درماني آيت‌الله موسوي زنجان منتقل مي‌شود. آن روز شيفت کاري‌ام بود و بلافاصله بعد از اينکه در جريان موضوع قرار گرفتم بيمار را به اتاق عمل منتقل کرديم. دکتر فرزام افزود: در اين نوع جراحي‌ها سرعت عمل حرف اول را مي‌زند و گذشتن کمتر از 6 ساعت از زمان حادثه تا عمل جراحي، کمک مي‌کند تا موفقيت بيشتري حاصل شود. خوشبختانه از زمان حادثه تا لحظه‌اي که جراحي آغاز شد، 4 ساعت گذشته بود و عمليات پيوند عضو بعد از 5 ساعت و نيم، بعد از ظهر همان روز به پايان رسيد. وي در خصوص نتيجه عمل پيوند دست خاطرنشان کرد: در حال حاضر فازهاي اوليه اين عمل جراحي سپري و حيات دست تأييد شده است. همچنين با وجود اينکه در اين قبيل جراحي‌ها نياز است بيمار 10 روز بستري باشد، براي احتياط بيشتر اين بيمار 16 روز تحت مراقبت بود تا بازگشتن به روستا و بي‌دقتي در مراقبت‌هاي پس از پيوند، موجب عفونت يا مشکلاتي از اين دست در بافت پيوندشده نشود.

در حال حاضر به اين قطعيت رسيده‌ايم که عضو پيوند شده زنده مي‌ماند، چراکه تا به اين لحظه فازهاي عروقي سپري و حيات دست تأييد شده است با وجود اين براي اطمينان از کارايي عضو پيوند شده نياز به سپري شدن زمان يک ساله است چرا که امکان دارد در اين فاصله عصب‌ها دچار تغييراتي شوند.
وي تصريح کرد: در اين مورد خاص، بيمار و عضو قطع شده در زمان مناسب به بيمارستان منتقل شد و با وجود اينکه نحوه حمل عضو قطع شده بدون عيب و نقص نبود، اما فاصله نزديک اين دو مراکز درماني موجب شد خطاهاي احتمالي جبران شود.

دکتر رامين فرزام با ابراز تأسف از ناآگاهي کشاورزان نسبت به استفاده نامناسب از ادوات کشاورزي در سال‌هاي اخير، رعايت برخي نکات طلايي را در صورت بروز چنين حوادثي مهم دانست و ادامه داد: شست و شوي سريع عضو قطع شده با آب تميز و در صورت امکان سرم شست و شو، قرار دادن عضو در پوشش گاز استريل مرطوب و پيچاندن‌ کيسه پلاستيکي به دور آن و در نهايت قرار دادن‌ در ظرفي عايق، مانند کلمن که حاوي مخلوطي از آب و يخ باشد تا ضمن سرد نگه داشتن عضو، مانع يخ زدگي آن شود، مهم‌ترين و اصولي‌ترين اقدام‌هايي است که به بيمار و کادر پزشکي کمک مي‌کند تا جراحي موفقيت آميزي را به نتيجه برسانند.

منبع: روزنامه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس