کد خبر 509187
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰

زماني که دني بويل، فيلمساز انگليسي در سال 2014 خبر از کارگرداني فيلمي درباره استيو جابز موسس اپل داد، منتقدان سينمايي شگفت‌زده شدند. دليل امر هم اين بود که هنوز يک سال از اکران عمومي درامي شرح‌حال‌گونه درباره اين نابغه دنياي کامپيوتر نمي‌گذشت، فيلمي که با نام «جابز» روي پرده رفت و آشتون کوچر در نقش اصلي آن بازي داشت.

به گزارش مشرق، اما دني بويل در تصميم خود جدي بود و قصد داشت نقش اصلي فيلم خود را به بازيگر مورد علاقه‌اش مايکل فاسبندر بدهد. اين فيلمساز براي اين‌که نشان دهد در تصميم خود جدي است، اواسط نوامبر سال 2015 را به‌عنوان زمان نمايش عمومي آن اعلام کرد. گفته شد فيلم بويل يک‌دوره چهارده ساله از زندگي استيو جابز را پوشش مي‌دهد و در دل آن، روي سه محصولي تمرکز مي‌کند که او به جهانيان ارائه داد. درام شرح‌حال‌گونه دني بويل با نام «استيو جابز» وارد مرحله توليد شد و فيلمنامه آن متعلق به آرون سورکين بود. اين فيلمنامه‌نويس سرشناس براي نوشتن فيلمنامه‌اش از کتاب شرح‌حال‌گونه استيو جابز اثر والتر ايساکسون استفاده کرد. در عين حال، خود سورکين با تعدادي از نزديکان جابز گفت‌وگوهايي کرد و از آنها براي نوشتن فيلمنامه استفاده کرد. فيلمنامه سورکين در سه پرده نوشته شده و در هر پرده، بخشي از زندگي جابز را به تصوير مي‌کشد.

شرکت سوني امتياز برگردان سينمايي کتاب ايساکسون را در سال 2011 خريداري کرده بود و در همان زمان اعلام کرد خيلي زود، فيلمي سينمايي براساس آن توليد خواهد کرد. در همان زمان، مسئولان اين شرکت فيلمسازي قراردادي با سورکين امضا کردند تا او کار نگارش فيلمنامه اقتباسي را انجام دهد. وي براي اين‌که به واقعيات وفادار بماند و از نظر تاريخي متهم به تحريف وقايع نشود، به سراغ استيو وزنياک يکي ديگر از موسسان اپل رفت. اين نکته به وي کمک کرد تا بتواند به روابط کاري و اجتماعي جابز با تعدادي از شخصيت‌هاي کليدي و مهم بپردازد. تا سال 2014 شرکت سوني چند بار خبر آغاز توليد فيلم را اعلام کرد، اما اقدامي عملي براي ساخت آن صورت نگرفت.
شنيده مي‌شد مذاکره و صحبت‌هاي مسئولان شرکت با چند فيلمساز سرشناس براي قبول کارگرداني فيلم، به نتيجه‌اي نرسيده است. در نوامبر سال 2014 ناگهان اعلام شد شرکت سوني از ساخت استيو جابز منصرف شده است. در حالي که معلوم نبود دلايل شرکت براي عدم توليد فيلم چيست، کمپاني يونيورسال امتياز توليد فيلم را خريداري کرد. حالا مسئولان اين کمپاني به دنبال کارگردان و بازيگري براي اين فيلم بودند. شايع شد که جورج کلوني و نوآ وايل نامزد بازي در نقش اصلي فيلم شده‌اند. اين دومي در سال 1997 در فيلم سينمايي تلويزيوني «سارقان دره سيليکون» نقش استيو جابز را بازي کرده بود.

در حالي که کمپاني يونيورسال هنوز آماده توليد فيلم استيو جابزي خود نشده بود، «جابز» جاشوآ مايکل استرن و بازي آشتون کوچر به روي پرده سينماها رفت. اين فيلم با هزينه توليد 12 ميليون دلاري‌اش، 36 ميليون دلار در کشورهاي مختلف جهان فروش کرد و لقب فيلمي نسبتا ناموفق را گرفت. تحليلگران اقتصادي سينما با توجه به اين رقم فروش معمولي، از توليد فيلم ديگري درباره موسس اپل ابراز تعجب کردند. آنها گفتند نوع واکنش نه‌چندان گرم تماشاگران به فيلم آشتون کوچر حکايت از آن مي‌کند که آنها علاقه‌اي به تماشاي فيلمي درباره يکي از غول‌هاي دنياي کامپيوتر ندارند و بيشتر ترجيح مي‌دهند فيلم‌هاي شرح‌حال‌گونه درباره چهره‌هاي سرشناس دنياي هنر و سياست ببينند. اين در حالي بود که نه دني بويل، بلکه ديويد فينچر گزينه اول کمپاني يونيورسال بود. او حتي وارد مذاکرات جدي با مسئولان کمپاني هم شد. فينچر، کريستين بيل، مرد خفاشي سينما را براي ايفاي نقش جابز مي‌خواست، اما از قرار معلوم، يونيورسالي‌ها با ميزان رقم دستمزد وي موافقت نکردند و فينچر هم پايش را از اين پروژه کنار کشيد. دني بويل از اين مساله استفاده کرد و پيشنهاد همکاري با پروژه را داد. شنيده شد تهيه‌کنندگان فيلم مايل هستند لئورناردو دي‌کاپريو نقش جابز را بازي کند، اما اين بازيگر حاضر به همکاري با فيلم نشد. نام‌هايي همچون مت ديمون، بن افلک و حتي برادلي کوپر هم براي بازي در اين نقش شنيده شد، اما براي دني بويل، مايکل فاسبندر استيو جابز فيلم بود.

سورکين در گفت‌وگويي اعلام کرد در اين مرحله يک بار ديگر نام کريستين بيل براي بازي در فيلم مطرح شد، اما دني بويل موفق شد مسئولان کمپاني يونيورسال را مجاب کند که نقش را به فاسبندر بدهند. با انتخاب وي براي بازي در نقش اصلي، کليد فيلمبرداري فيلم در اواسط ژانويه 2015 زده شد. اولين مکان فيلمبرداري، خانه دوران کودکي جابز در لوس آلتوس کاليفرنيا بود. کل صحنه‌هاي استيو جابز تا دهم آوريل 2015 و طي 8 هفته فيلمبرداري تمام شد. براي توليد فيلم 30 ميليون دلار هزينه شد و تماشاگران آمريکاي شمالي حدود 12 ميليون دلار براي ديدن آن پرداخت کردند.
منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس