رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه کارگروه ویژه ایران، چین و آمریکا برای مدرن سازی راکتور اراک تشکیل شده، گفت: حتی در صورت عدم حضور چین و آمریکا به مدرن سازی راکتور اراک ادامه خواهیم داد.

به گزارش مشرق، "علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: 190 هزار سو برای تامین سوخت نیروگاه اتمی بوشهر و اراک و تهران نیاز بوده است. ما در سال 15 اجرای توافق باید 190 هزار سو داشته باشیم و ما این برنامه را تنظیم کرده و نوشته ایم و در شورای نظارت بر برجام بررسی می شود و در شورای عالی امنیت ملی نیز بررسی می شود. اما ما می توانیم بالقوه تا حدود یک میلیون سو برسیم چون ما در نطنز دو سالن داریم .

وی گفت که امروز تماس تلفنی مفصلی با رئیس سازمان انرژی اتمی چین و آمریکا درباره بازطراحی رآکتور اراک داشته است و از تشکیل کارگروه مدرن سازی رآکتور اراک میان ایران و چین و آمریکا خبر داد.

وی افزود: حتی در صورت عدم حضور آمریکا و چین نیز به مدرن سازی رآکتور اراک خواهیم پرداخت و به دنبال آن هستیم که چین و آمریکا فعالیت ما در اراک را تایید کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: تا سال 13 نخواهیم توانست به 190 هزار سو برسیم اما در سال 15 در شرایط خوبی قرار خواهیم داشت. در سال 15 می توانیم حداقل 190 هزار سو و حداکثر یک میلیون سو داشته باشیم.

صالحی درباره برنامه تحقیق و توسته و ادامه آن اضافه کرد: تحقیق و توسعه ما متوقف نبوده و هم اکنون نیز ادامه دارد فقط پس از برجام محدودیتی را که پذیرفته ایم این است که در طول 10 سال آبشار ما بیش از 30 عدد نشود. ما با همین آبشار 30 عدد بیش از 85 تا 90 درصد مشخصات مورد نیاز ماشین را می توانیم به دست بیاوریم و پس از سال دهم می توانیم آن 15 درصد را تکمیل کنیم.

وی گفت: ما الان 5060 عدد ماشین داریم و هر کدام یک سو دارند و این 5060 تا سال دهم به عنوان تولیدکننده باقی می مانند و ما یک سری ماشین در بخش تحقیقات داریم که آنها با این تعداد حساب نمی شوند. تا 10 سال این تعداد باقی می مانند و پس از 10 سال با یک شیب افزایش می یابد ما می توانیم تا 300 کیلو اورانیوم را در ایران نگه داریم.

صالحی اضافه کرد: ما قادر هستیم که هر زمان به سرعت روتور سانتریفیوژها را تولید کنیم.

وی گفت: نقش معظم رهبری در حفط صنعت هسته ای و در مدیریت مذاکرات هسته ای فوق العاده بوده است. فرمایشات ایشان در نقشه راه که منجر به بسته شدن پی ام دی شد بسیار موثر بوده است و بر اساس نظرات مقام معظم رهبری در نقشه راه عمل شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    آقای صالحی مردم گاگول نیستند.
  • رسول ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    حرف رهبر رو گوش کنید (و بهش عمل کنید)،چون چیزی که ایشون تو خشت خام میبینند،سیاستمدارامون تو تلویزیون 8k هم نمیتونن ببینن! تو رو خدا به حرف رهبر گوش کنید.
  • ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    خجالت بکشه و آمریکای لعنتی و نجس و حرامی و جنایتکار و شیطان بزرگ و دشمن آقا امام زمان(عج) رو از این همکاری حذف کنه وگرنه وای به حساب قبر و قیامت
  • ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    امیدوار نباشید، آمریکاییها نخواهند گذاشت این توافق به سال 15 برسه.
  • محسن ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    همین شما با این ادبیاتت نشون دادی کی هستی!!
  • محسن ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    آفرین
  • محسن ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    متوجه نشدم شمرده تر میگی؟
  • محسن ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    آمریکا که دبه کننده ای بسیار مکار است اما امیدواریم که بتوانیم از این فرصت نهایت استفاده را برای پیشرفت مملکت صورت دهیم.
  • محسن ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    آقای صالحی صداش گرفته بود دیشب
  • بیوک ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    ناشناس عصبانی هستی چرا؟
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    میگم اگه این سال های ذکرشده توبرجام تموم شدایران میتونه غنی سازی 90درصدم داشته باشه ایا؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس