کد خبر 508918
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: افرادي که در دانشگاه‌هاي اروپايي و آمريکايي درس خواند‌ه‌اند، داعشي مي‌شوند و جداي از اينکه مي‌دانيم اتاق فرمان داعش در دست صهيونيست‌هاست.

به گزارش مشرق، حسن رحيم‌پور ازغدي عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در همايش ملي "گذر از علوم سياسي غربي به علوم سياسي اسلامي" که امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: بايد فضاي گفتماني در زمينه علوم سياسي در دانشگاه‌ها ايجاد کنيم که جرات انديشيدن داشته باشيم و اسامي اشخاص و انديشمندان بزرگ در دنيا چشم‌مان را کور نکند و از کسي نهراسيم.

وي ادامه داد: قدم اول در اين زمينه تبديل مواجهه نقلي و تعبدي به عقلي است. ما در زمينه نقد علوم سياسي غربي در دانشگاه‌ها لاک‌پشتي جلو مي‌رويم، در حالي که عمل از نظر جلو افتاده و امروز فلسفه سياسي، ديني، اسلامي و شيعي جهان را تغيير داده و اخبار اول تمام رسانه‌هاي شرق و غرب مربوط به جهان اسلام، اتفاقات منطقه و به طور خاص ايران است.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي يادآور شد: امروز از نظر عملي خاکريز‌هاي زيادي فتح شده و نيروي عمل و گفتمان جهان اسلام کل قرارگاه غربي‌ها را به هم ريخته و تمام رژيم‌ها يکي پس از ديگري سرنگون مي‌شود. ارتش آمريکا، روسيه، انگليس و ساير ارتش‌ها تمام حواس‌شان به ما و منطقه ماست و پارادايم علم سياست تغيير کرده و جهان عوض شده، اما هنوز در مورد متون بعد از جنگ جهاني دوم بحث مي‌کنيم و اين به معني منگوليسم دانشگاهي است و دانشگاه و حوزه ما عليرغم تمام تلاش‌ها دچار اين منگوليسم هستند.

رحيم‌پور ازغدي با اشاره به نقش انقلاب اسلامي يادآور شد: انقلاب اسلامي ايران، جهان اسلام را به هم ريخته و کاري کرده که مسئله بي‌حجابي که روزي از طريق اروپا به ترکيه و بعد به ايران آمد، نهضت حجاب به اروپا صادر شود و در پاريس و لندن دختران و پسران با حجاب در خيابان‌ها حضور پيدا کنند.

وي مشکل ديگر را عقب‌ماندگي دانشگاه‌ها در عرصه‌هاي علوم انساني، اجتماعي و سياسي دانست و افزود: دانشجويان در دانشگاه‌ها جرات فکر و نقد ندارند و اين همان عقب‌ماندگي ذهني تاريخي است که گرفتار آن هستيم. شاهد ديگر در تنبلي ما و شما اين است که وقتي انقلاب فرانسه رخ داد، کل کساني که در اين انقلاب حضور داشتند يک صدم انقلاب ما هم نبودند، اما فيلم‌ها و رمان‌هاي زيادي در حوزه علوم سياسي درباره انقلاب فرانسه ساخته و نوشته شد و حتي ديگران حرف‌هايي را به اسم انقلاب فرانسه نوشتند که اصلا مطرح نشده بود، اما انقلاب اسلامي ايران با اين عظمت در کشور ما رخ داد، اما کرسي که بتوان آن را به صورت صحيح تدوين کرد، وجود نداشت.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: غرب و انقلاب فرانسه و روسيه از نظر هنرمندان و دانشگاهيان شانس آوردند، اما انقلاب اسلامي ايران در اين حوزه بدشانس بود و حتي 100 نفر آدم حسابي پيدا نشدند که نبض تفکر علوم انساني دست‌شان باشد.

رحيم‌پور ازغدي تاکيد کرد: غرب زرنگي کرد و در اواخر قرن 19 و اوايل قرن 20 تاريخ تمدن خود را نوشت و آن را به نام تاريخ تمدن بشريت نام‌گذاري کرد و هر کاري که کرد به اسم بشريت ثبت کرد، اما غرب اسمي از چين، ايران و مصر را در اين تاريخ نياورد و تمام جهان را در آن حصر کرد.

وي گفت: تاريخ سياست جهان تاريخ نظريات 10 تا 15 نظريه‌پرداز سياسي اروپايي شده است. بزرگ‌ترين مشکل ما آزادانديشي است و در برابر آزادانديشي آکادميک مانع وجود دارد که نمي‌توان با لگد و تکفير آن را از بين برد، بلکه بايد موانع را با علم و نظريه برداشت.

وي با طرح اين پرسش که برون‌داد دانشکده‌هاي علوم سياسي ما چيست؟ يادآور شد: آيا آنها مي‌خواهند نظريه‌پرداز تحويل جامعه دهند يا کارمند سياسي؟ بايد پرسيد دانشگا‌‌ه‌ها براي کجا کادرسازي مي‌کنند؟ اينکه مسئولان ما مي‌گويند نتيجه کار ما تبديل چند ميليون ديپلم بيکار به چند ميليون فوق‌ليسانس بيکار بوده، جزو گناهان کبيره شوراي عالي انقلاب فرهنگي، تصميم‌گيرندگان علوم سياسي و مسئولان وزارت علوم است.

رحيم‌پور ازغدي با اشاره به يکي از موانع تفکر علمي دانشگاهي يادآور شد: مانع تفکر علمي دانشگاهي در دانشگاه‌ها اين است که برخي فکر مي‌کنند مباني سياسي غربي منسجم و استدلالي است؛ اين نگاه کساني است که دانشگاه نديده و يک بار هم فکر نکردند. اين بيچاره‌ها(غربي‌ها) دوره کوتاهي حرف‌هايي زده‌اند و سپس رها کردند، به طور مثال بحث پوزيتويسم را مطرح و بعد پشيمان شدند و حلقه وين نقد اساسي به اين مکتب زد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: من دلم به حال غرب مي‌سوزد، چرا که ما و غرب‌زده‌هاي ما هر غلطي مي‌کنند به اسم غرب مي‌گذارند. غرب اگر سکولاريسم نمي‌شد من تعجب مي‌کردم. سکولاريسم در اروپا و غرب انتخاب درستي بود و بهترين انتخاب در برابر کليسا و مسيحيت ليبرال دموکراسي بود. اگر خدا دروغ است و حق و باطلي نيست بهترين انتخاب ليبرال دموکراسي است، اما وقتي در فرهنگي هستي که همه چيز وجود دارد بدترين انتخاب ليبرال دموکراسي است.

وي يادآور شد: مزاياي قرون وسطي، مدرنيته و پست مدرن در فرهنگ اسلامي وجود دارد و مضرات اين 3 مکتب در فرهنگ اسلامي نيست. افرادي که در دانشگاه‌هاي اروپايي و آمريکايي درس خواند‌ه‌اند، داعشي مي‌شوند و جداي از اينکه مي‌دانيم اتاق فرمان داعش در دست صهيونيست‌هاست، اما ريش مدل داعشي يک مدل شده است؛ پيام اين موضوع داراي اهميت است و بايد بدانيد که زماني امکان نداشت اين حرف‌ها مد شود.

رحيم‌پور ازغدي در پايان خاطرنشان کرد: سياست امروز يک مهارت است و فلسفه نيست و علوم سياسي سکولار در نظر و عمل کامياب نبوده است. اينکه غربي‌ها مدعي هستند شهروند جامعه اروپايي و آمريکايي سياسي است و اطلاعات دارد، غلط است، چرا که اغلب آنها مسئولان خود را نمي‌شناسند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس