کد خبر 508893
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵

وزير امور خارجه آمريکا گفت رژيم صهيونيستي، ايده‌اي براي حل و فصل مناقشه‌اش با فلسطينيان ندارد.

به گزارش مشرق، جان کري در مصاحبه با مجله آمريکايي نيويورکر گفت: اسرائيل به يک دولت دو مليتي تبديل مي شود که قادر نخواهد بود خود را مديريت کند.

کري در اين مصاحبه گفت: دولت اسرائيل نمي داند چگونه مناقشه با فلسطينيان را حل و فصل کند؛ يا اين که نمي داند مي خواهد خودش چه نوع کشوري باشد.

کري سوال کرد:« آيا اسرائيل مي خواهد يک دژ و قلعه بزرگ باشد؟»

انتقاد کري از سياست هاي دولت نتانياهو بخشي از يک پروفايل طولاني از ديويد رمنيک سردبير نيويورکر درباره سه سال وزارت کري است.

بخش عمده اي از اين مقاله به نگراني هاي کري در خصوص ناکامي اش در رسيدن به يک راه حل براي مناقشه اسرائيل و فلسطينيان و ترس او از فروپاشي تشکيلات خودگردان مي پردازد.

رمنيک همچنين با برخي از مشاوران کري نيز مصاحبه کرده و قول هايي از آنها در مقاله اش نقل کرده است. آنها که نامشان فاش نشده است ، گفتند ناراحتي هاي کري از نتانياهو به مسائل مختلف همچون شهرک سازي در کرانه باختري و يا به شکست کشاندن حتي مذاکرات بي اهميت بر مي گردد.

با اين وجود ، مشاوران کري مي گويند که او قصد دارد به فعاليت خود در اين زمينه تا آخرين روز وزارت يعني ژانويه 2017 ادامه دهد.

کري به رمنيک گفت معتقد است اسرائيل در جاده اي قرار دارد که در انتهاي آن به يک دولت دو مليتي تبديل مي شود، يعني موجوديتي که مديريت آن غيرممکن خواهد بود.

کري افزود از اين مي ترسد که تشکيلات خودگردان فرو ريزد و سي هزار نيروي امنيتي آن پراکنده شوند و نتيجه اش آشوب و هرج و مرج و درگيري با رژيم صهيونيستي باشد.

کري گزينه جايگزي حل و فصل مناقشه را نشستن و نظاره کردن وخيم شدن اوضاع عنوان کرد. وي با مطرح کردن ادعاهاي بي اساس خود گفت: « حزب الله هاي بيشتر به وجود مي آيد. راکت هاي بيشتر وجود خواهد داشت و همه آنها به يک طرف نشانه مي روند. مردم بيشتري در مرز خواهيم داشت.و آن موقع چه اتفاقي مي افتد؟ شما يک قلعه بزرگ خواهيد بود؟ اما اين راه زندگي نيست. به نظر من خيلي هوشمندانه تر و راهبردي تر است که يک فرضيه براي چگونه حفظ کردن نظام يهود و دموکراسي و نماد بودن براي دنيا داشته باشيم.»

بر اساس اين گزارش، کري گفت اعتقاد ندارد اسرائيل محو مي شود بلکه سوال اين است که اسرائيل در سالهاي آتي چه شکلي به خود مي گيرد.او از واژه آپارتايد استفاده نکرد، اما تلويحاً گفت که منطقي است که اين نتيجه حاصل شود.

کري اين سوالات را مطرح کرد:« آيا اسرائيل يک دموکراسي خواهد بود؟ آيا يک دولت يهود خواهد بود؟ يا يک نظام واحد با دو سيستم خواهد بود؟يا اينکه رفتاري بي رحمانه با فلسطينيان خواهد داشت چرا که اگر به آنها حق راي دهد ، نظام يهود کمرنگ مي شود؟»

کري گفت: نمي دانم.جوابي ندارم. اما مشکل اين است که آنها نيز(اسرائيل) جوابي ندارند. مردمي که بايد جواب داشته باشند ،‌ جواب ندارند.اين جواب نيست که شهرک سازي در کرانه باختري ادامه يابد و خانه مردم ويران شود در عين حال براي صلح تلاش کنيم و وانمود کنيم که اين يک راه حل است.»

کري همچنين گفت که در سال 2010 وقتي رئيس کميته روابط خارجي سنا بود ، با بشار اسد درباره امکان توافق صلح با اسرائيل صحبت کرد.کري مدعي شد در آن گفتگوها، اسد به او نامه امضاء شده داد که حاوي پيشنهاد صلح بود و مطابق آن، سوريه اسرائيل را به رسميت مي شناخت و در ازاي بازگردانده شدن بلندي هاي جولان، سفارت خود را باز مي کرد.

کري در ادامه مدعي شد: به اسد خاطرنشان کرده بود که چنين معامله اي مستلزم قطع رابطه نظامي با ايران و حزب الله خواهد بود.

کري به نيويورکر گفت اما وقتي نتانياهو در اين باره شنيد، مخالفت کرد.کري گفت: نتانياهو به واشنگتن آمد و اولين حرفي که از دهانش بيرون آمد اين بود که «من اين کار را نمي کنم».
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس