پس از شناسایی مشخص شد که دیپلمات غرق شده یکی از مهم‌ترین مردان سایه در روسیه و جهان است، وی ژنرال یوری ایوانوف معاون رئیس اطلاعات نظامی روسیه و یکی از نزدیکان پوتین است. گفته می‌شود وی در یک سفر محرمانه به سوریه رفته بود.

گروه بین‌الملل مشرق - روستای ساحلی السمره در سوریه بزرگ‌ترین تجمع انسانی در سواحل سوریه است که بعد از ساحل لواء اسکندرون آغاز می شود. السمره اولین روستا از مجموعه روستاهای السویدیه است که ترک ها نام آن را چولیک گذاشته اند. این روستا در آگوست سال 2010 یعنی اندکی پیش از آغاز بحران سوریه با حوادث مبهمی دست به گریبان بود.

مقامات ترکیه در آن زمان به صورت رسمی اعلام کردند که جنازه ناشناسی را از دریا گرفتند که خوراک ماهی ها شده و چهره اش قابل شناسایی نیست. آن ها اعلام کردند که ویژگی های جنازه با هیچ یک از گمشده های ثبت شده در نزد پلیس تطابق ندارد.

در آن زمان مناسبات سوریه و ترکیه در بهترین حالت خود بود و ترکیه می توانست این موضوع را به اطلاع مقامات سوریه برساند تا شاید این فرد غرق شده یکی از شهروندان این کشور باشد. بویژه اینکه سواحل روستاهای البسیط و البدروسیه و السمره چسبیده به مناطق شناسایی این جسد بود. چندین کانال برای تماس در این رابطه وجود داشت. کانال‌های دیپلماتیک از طریق سفارت سوریه در آنکارا فعال بود.

کمیته‌های امنیتی مشترک نیز در آن زمان وجود داشت. همچنین مرزبانان دو طرف دیدارهای متقابلی به شکل تقریبا هفتگی داشتند. علاوه بر اینها کانال‌های ارتباط غیر نظامی بین استان‌های هاتای و استان لاذقیه وجود داشت، اما ترکیه از هیچ کدام از این کانال‌ها استفاده نکرد. بلکه در اقدامی عجیب این موضوع را با روسیه در میان گذاشت، بهانه آن ها این بود که فرد غرق شده در گردن خود صلیب ارتدوکسی داشته و ارتدوکس ها تنها در روسیه حضور داشتند.

مهره امنیتی پوتین چگونه در سواحل سوریه ترور شد +تصاویر

سفارت روسیه اعلام کرد که هیچ یک از عناصر این کشور در سوریه مفقود نشده است، اما چند روز بعد به مقامات ترکیه خبر داد که یکی از شهروندان روسی در سوریه مفقود شده است. مقامات امنیتی روس برای شناسایی فرد مفقود شده به ترکیه سفر کردند، آنها اعلام کردند که کارمند سفارت روسیه در دمشق را شناسایی کرده اند. به این ترتیب داستان آغاز شد.

مشخص شد که دیپلمات غرق شده یکی از مهم‌ترین مردان سایه در روسیه و جهان است، وی ژنرال یوری ایوانوف معاون رئیس اطلاعات نظامی روسیه و یکی از نزدیکان پوتین است. گفته می‌شود وی در یک سفر محرمانه به سوریه رفته بود.

ایوانوف در سوریه چه می‌کرد
قبل از پاسخ به این سؤال باید تأکید کرد که ژنرال ایوانوف شناگر ماهری بود. وی یک ورزشکار فعال بود و غیر ممکن است که خودش غرق شده باشد. حتی اگر اینگونه باشد عناصر حفاظتی وی کجا بودند.


مهره امنیتی پوتین چگونه در سواحل سوریه ترور شد +تصاویر
ژنرال یوری ایوانوف

ناگزیر می توان این اتفاق را یک ترور نامید، چرا که پیش از این نیز سرتیپ محمد سلیمان در بالکن منزل ساحلی خود در طرطوس از سوی تک تیراندازها در دریا هدف قرار گرفت. اطلاعات درز پیدا کرده نشان می‌دهد که سرتیپ سلیمان از مسئولان بود که روابط ممتازی با روسیه داشت و هماهنگی‌های مربوط به این کشور انجام می‌داد. هماهنگی‌هایی که در آن زمان به مرحله مهمی رسیده بود و روسیه قرار بود موشک های یاخونت را به سوریه بفرستد. همچنین تصمیم تعمیق و توسعه ایستگاه دریایی در طرطوس مطرح بود و قرار بود این پایگاه به پایگاه دائمی تبدیل شود.

بنابراین چهره کلی به این صورت است: سرتیپ سلیمان از مهم‌ترین مسئولان پرونده هماهنگی با روسیه است، طبعا وی مناسباتی تقریبا روزانه با ژنرال ایوانوف داشت. اما به صورت ناگهانی هر دوی آن ها ترور شدند. 

مهره امنیتی پوتین چگونه در سواحل سوریه ترور شد +عکس /آماده انتشار

مهره امنیتی پوتین چگونه در سواحل سوریه ترور شد +عکس /آماده انتشار

مهره امنیتی پوتین چگونه در سواحل سوریه ترور شد +عکس /آماده انتشار

بعد از ترور ژنرال ایوانوف مسئولان دولت عدالت و توسعه همان نقش ابلهانه ای را ایفا کردند که در ترور ژنرال سلیمان دنبال می کردند. بعد از ترور سلیمان، اردوغان به همراه خانواده اش به دریای اژه رفته بودند تا با خانواده بشار اسد تعطیلات را در آن منطقه بگذرانند. آنها بعد از ترور ایوانوف ادعا کردند که هویت فرد مقتول را نمی‌شناسند. این اقدام برای آن انجام شد تا ماهیت ترور را مخفی نگه دارند. نکته مهم دیگر اینکه روزنامه‌های ترکیه بعد از مرگ این فرد وی را مسئول کشتار سرکردگان شورشیان چچن مخالف روسیه معرفی می کردند که دو مورد از آن ها در استانبول اتفاق افتاده بود.

مهره امنیتی پوتین چگونه در سواحل سوریه ترور شد +تصاویر

روس ها ادعای دولت ترکیه را باور کردند، همان طور که سوری ها چند ماه پیش آن را باور کرده بودند. اما الان روس ها بعد از سقوط جنگنده خود متوجه این موضوع شده اند و فهمیدند که باید در مناسبات خود با ترکیه تجدیدنظر کنند. قطعاً روس‌ها متوجه خواهند شد که ضربه‌ای که خورده‌اند از ساقط کردن جنگنده شروع نشد، همان طور که سوریها متوجه شده اند که از پشت خنجر زدن ترکیه به آنها از حوادث جسر الشغور شروع نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • فرهاد ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    پس این پوتین طفلکی چه دل خونی از ترکیه کثیف داشته
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    عجب شیر تو شیری شده ، خودشن نمی داند از کجا شروع شده .اما اینهم زمانی که برای جنگهای نیابتی در منطقه را فراگرفته صد درصد از تفکر چندین کشور خبیث نشات میگیره با بلند پروازیها رجب پاشا ،وروسیه و...............الی ماشاالله
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    اردوغان منافق راه فراری نداری. عامل قتل عام مردم منطقه، تو و اربابان آمریکایی-صهیونیستت به یاری خدا محکوم به نابودی هستید.
  • ناشناس ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    تركيه هر كارش كني نامرد است و خوي نامردي و از پشت خنجر زدن را دارد ، بعلاوه ي خوي دزدي يعني ذاتا دزدند و حلال حرام سرشان نمي شود. كافي است يكبار هم كه شده به اين كشور سفر كنيد و عمق فاجعه ي جيب بري را در اين كشور خواهيد ديد! بايد از اين ها ترسيد و مواظب بود.
  • حمید ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    اردوغان از اون ... روزگاره دولت مردای ما باید خیلی مراقب این .... باشن این وقتی دوست بوده اینجوری میکشته دشمن بشه چیکار میکنه اینجور اطلاعات رو بیشتر ارایه کنین مشرق عزیز تا این همه ملت ساده لوح نرن اونجا خونه بخرن احتمالا چند وقته دیگه اردوغان پول ایرانی ها رو که گرفت بعدش سر همه رو زیر آب میکنه دوستان این مار بدجوری نیش میزنه نه مسافرت نه مهاجرت متاسفانه سوپر استار های بازیگری میرن اونجا قندشون میاد پایین میترسم اینم بلایی باشه مثل یاسر عرفات که لباس هاش رو اسرایلیها آغشته به رادیو اکتیو کردن مطمین باشین با ایرانی ها اردوغان بدتر از این میکنه
  • سید مرتضی وکیلی ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    1 0
    بسم الله الرحمن الرحیم وقتی شیر دره پنج شیر به دست طالبان ترور شد . منتظر واقعه ای شدیم . این ترور چند روز قبل از یازده سپتامبر بود یا چند روز بعد ؟ داستان همزمانی جام جهانی فوتبال و کشتار مسلمانان مظلوم فلسطین را همه می دانند . نگرانی پنج + یک از برجام اصرار بر رفتار های خوش بینانه نسبت به دشمنان انقلاب و ملت شهید پرور ایران اسلامی . گفتن سخنانی چند پهلو و گاه مضر برای کشور و جهان اسلام و... وهمزمانی با کشتار در فرانسه و امریکا ابراز همدردی سریع با پنج + یک و حضور همانها در منطقه غرب آسیا و..... نکاتی است که کار شناسان و تحلیلگران سیاسی و امنیتی را می طلبد . تا تحلیلی دقیق و صحیح در اختیار خادمین نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار دهند. وسلام
  • کمان ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    اگه به تمامی خطاها ها و گاف های امنیتی ترکیه نگاه کنیم، قطعا به این نتیجه می رسیم که....تمام دولت، ارتش و سرویس های امنیتی اطلاعاتی ترکیه تحت نفوذ شدید اسرائیل هستش.....چونکه ترکیه اینجا فقطو فقط به عنوان یک اهرم و سرباز ایفای نقش میکنه....وای به حاله مردم بی خبرش....آینده براشون زیاد جالب نیست...
  • منم ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    بله. قبل از اینکه روسیه متوجه بشه، مشرق متوجه شد.
  • پويا ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    جالب بود ما هم نبايد روابط اقتصادي و سياسي گسترده اي با تركيه داشته باشيم با در نظر گرفتن اين موضوع كه اكثر جاسوساني كه مسئول ترور داشمندان هسته اي بودند در تركيه در تور شبكه هاي جاسوسي و امنيتي كشورهاي دشمن افتاده بودند اين كشور مثل يه مردابه كه از نزديك شدن زياد بايد پرهيز كرد چون تركيه فقط به دنبال منافع خودشه نه كشور دوست مي شناسه نه اسلامي نه چيزي ديگه ....
  • ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    روسیه نباید مهره های اصلی خود را به کشور سوریه کسیل دارد چرا که تروربست ها در کمین این اشخاص هستند باالاخره آقای پوتین ریسک بزرگی کرد .
  • قلندر ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    ترکیه عددی نیست که بتونه دو مهره امنیتی روسیه و سوریه رو ترور کنه. این کار سرویس های جاسوسی امریکا و اسرائیله که از نزدیک شدن روسیه به سوریه هراس داشتن!!
  • ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    با سلام جالب است که شما خودتان به هیچ کدام از دو سوال اصلی این مطلب تان جواب نداده اید. به موارد دیگری پرداخته اید و سوالات تان را بدون پاسخ گذارده اید. شایسته است در انتهای نوشته تان به پاسخ سوالات مطروحه نیز می پرداختید. موفق باشید.
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    خیال پردازها
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    خوب که چی بالاخره چه کسی ایشان را ترور کرد؟سلیمان را کی ترور کرد؟چرا این داستان سر و ته نداره؟
  • ناشناس آذری ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    مسائل سیاسی داخل کشور را یک سویه می نویسی و راست و دروغ را مخلوط میکنی تا ماهی مقصود رو بگیری و البته نظرات مخالفین خودت رو هم پخش نمی کنی تا خوانندگان تصور کنند که همه موافق نظریه و نگرش مشرق سانسورچی هستند.
  • کج فهم ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    عاقلان دانند
  • محمد ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    دقیقاً باریکلا .... زدی وسط خال "خودشه"
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    ترکیه زمان جنگ تحمیلی هم دلال بود و وقتی ایران تجهیزات نظامی نیاز داشت با قیمت چند برابر میفروخت چون سر گردنه بود الانم که وضع ترکیه رو میبینید حملات تروریستی
  • قاسم خوشنویس ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    اینو میشه یه تحلیل دونست وگرنه پوتین خیلی زیرک تر از این حرفهاست
  • امیر ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    مشرق رو دست کم نگیر دوست من...
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    شماها که اطلاعات سیاسی در خصوص موضوع مهره ی امنیتی روسیه ندارید خیلی بی جا می کنید که نظر می دهید . آن هم با آن ادبیات حتما ًباید چهارتا حرف فوحش بشنوی تا چرند وپرند تحت عنوان نظر ندهی . !!!!!!
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    شخصیت آقای پوتین با اردوغان گاگول زمین تا به آسمان تفاوت دارد .« این کجا وآن کجا »گوسفندی را به چراگاه بردند تا بچرد ، درآمد وگفت می شود به من چلو کباب بدهید !!!. حکایت آقای اردوغان است .
  • صابر ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    پوتین اردوغان را شقه نکنه ول نمیکنه حالا ببین
  • ali ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    دولتمردان ترکیه به خیال خام خود از همه راهها جهت احیاء امپراطوری عثمانی استفاده می کنند. عقل و درایت و اتخاذ راهبرد حکیمانه در سیاست خارجی ترکیه جائی ندارد.
  • ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    اردوغان چون دکتر غیر سهمیه ای است از اینرو مغزش در امور پیچیده سیاسی خوب کار میکندو سر هر دو طرف را کلاه گذاشته بدون اینکه بفهمند. احتمال زیاد رژیم غاصب افرد روس و دخیل در قرارداد را شناسایی و به اردوغان اطلاع میدهد و نیروی ویژه ترکیه هم این افراد را شناسایی و ترور کرده.
  • ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    ولی ممکن است این ترور توسط خود روسها انجام شده باشد بلاخره جنگ قدرت در هرکشوری وجود دارد
  • علی ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    اردوغان همون موقع‌ها توی نیروهای نظامیش مخالفین زیادی داشت که خیلیهاشونو انداخت زندان. شایدم نشه گفت اردوغان را از اول در جریان این مسائل قرار دادند. اردوغان عقل داشت الان اینقدر حال و روزش وخیم نبود.
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    تنها راه لو رفتن این شخص می توان از طریق سازمان های جاسوسی اسرائیل باشد شک نکنید سازمان جاسوسی اسراییل پشت این ماجرا بوده اند. روسیه باید خیلی مراقب اسراییل باشد
  • رهگذر ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    از تعالیم پانترکیسم همین گرگ زادگی وگرگ پروردگی و فرصت طلبی است ..از کسانیکه خود را نوادگان تموچین وتیمور تاتار ومغول میپندارند .چه انتظاری دارید؟؟
  • اذری ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    من هم اذریم واز ترکیه نفرت دارم..چی میگی؟؟
  • ایرانی ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    به اردوغان لات چاله میدانی باعرضه عثمانی توهین نکن
  • ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    داستان سرایی هایی کرده مشرق!
  • ياس ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    شريك دزد و رفيق قافله..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس