کد خبر 507895
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱

صدراعظم آلمان روز شنبه از حصول توافق پاريس در اجلاس تغييرات آب و هوايي استقبال کرد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاري ايتارتاس، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان از اين توافق نامه که به دنبال دو هفته مذاکرات فشرده ميان شرکت کنندگان در پاريس حاصل شد، استقبال کرد.

مرکل در بيانيه اي اعلام کرد: توافقنامه اي که حاصل شد تمام جامعه جهاني را ملزم مي کند تا در مورد مشکل تغييرات آب و هوايي در کره زمين اقدام کنند.

در بيانيه مرکل آمده است: با وجود اين حقيقت که هنوز اقدام هاي زيادي پيش روي جامعه جهاني است، حصول اين توافقنامه نشانه اي از اميد است که ما مي توانيم شرايط را براي ميلياردها انساني که در آينده زندگي خواهند کرد، حفظ کنيم.

صدراعظم آلمان همچنين از فرانسوآ اولاند رئيس جمهوري فرانسه به خاطر آمادگي براي برگزاري نشست تغييرات آب و هوايي پاريس تقدير کرد.

«باربارا هندريکس» وزير امور محيط زيست آلمان نيز از توافق پاريس در مورد وضعيت تغييرات آب و هوايي به عنوان نقطه عطفي در تاريخ ياد کرد.

توافقنامه آب وهوايي سازمان ملل روز گذشته پس از دوهفته مذاکرات در پاريس به تاييد نمايندگان 195 کشور جهان رسيد که هدف، تغيير اقتصاد برمبناي سوخت فسيلي و کند کردن آهنگ گرم شدن زمين است.

بر اساس اين سند مهم که قرار است جايگزين «پيمان کيوتو» شود، براي نخستين بار تقريبا تمامي کشورهاي جهان متعهد به کاهش گازهاي آلاينده مي شوند.

پيشتر «لوران فابيوس» وزيرامور خارجه فرانسه پيش نويس اين توافقنامه را که به گفته او «بلندپروازانه ، متوازن ومنصفانه» است به نمايندگان کشورهاي حاضر در اجلاس ارائه داده بود.
هدف از اين توافق آب وهوايي، تغيير اقتصاد برمبناي سوخت فسيلي جهان درچند دهه آينده و کند کردن آهنگ گرم شدن زمين است.

اين سند جهاني موسوم به «توافق پاريس» در پي آن است که افزايش دمايي کره زمين را تا سال 2100 نسبت به دوران پيش از صنعتي شدن تا سقف حداکثر 2 درجه سانتيگراد محدود کند.

اين سند در عين حال هدف بلند پروازانه تر محدود شدن افزايش دما به 1.5 درجه سانتيگراد را نيز در نظر دارد. اين امر بخصوص مورد درخواست برخي کشورهاي کوچک جزيره اي است که بالا رفتن سطح آب درياها آنها را تهديد مي کند.

متن نهايي اين توافق که پس از حدود 2 هفته بحث و گفت وگو ارائه شد، همچنين نيازمند کمک مالي کشورهاي ثروتمند و توسعه يافته به کشورهاي درحال توسعه براي اعمال تغييرات لازم به منظور کاهش انتشار گازهاي آلاينده است.

براين اساس، قراراست از سال 2020، کشورهاي ثروتمند هرسال 100 ميليارد دلار به کشورهاي در حال توسعه به اين منظور کمک کنند.

کاربرد سوخت هاي فسيلي مانند نفت وگاز دليل اصلي انتشار گازهاي گلخانه اي و گرم شدن زمين شناخته شده است.

اکنون با تصويب اين سند در کنفرانس COP21 تمرکز کار برتصويب آن درمجالس کشورها قرار مي گيرد. بنا برمتن اين سند، تصويب نهايي و اجرايي شدن توافق پاريس نيازمند تاييد آن در مجالس دستکم 55 کشور منتشر کننده 55 درصد از گازهاي آلاينده جهان تا پيش ازسال 2020 است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس