کد خبر 507887
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶

معاملات روز يکشنبه بازار سهام در حالي در نخستين روز از هفته معاملاتي جديد به پايان رسيد که شاخص کل افت 99 واحدي را تجربه کرد. شاخص کل هم‌وزن (اين شاخص ميانگيني از قيمت سهم‌هاي مختلف بوده و ارزش بازاري سهام در آن لحاظ نمي شود) نيز در اين روز با افت 14 واحدي همراه شد.

به گزارش مشرق، معاملات روز يکشنبه بازار سهام در حالي در نخستين روز از هفته معاملاتي جديد به پايان رسيد که شاخص کل افت 99 واحدي را تجربه کرد. شاخص کل هم‌وزن (اين شاخص ميانگيني از قيمت سهم‌هاي مختلف بوده و ارزش بازاري سهام در آن لحاظ نمي‌شود) نيز در اين روز با افت 14 واحدي همراه شد.

سايه افت قابل ملاحظه قيمت جهاني نفت با تاثيري که بر ساير بازارهاي مرتبط مانند فلزات پايه، فرآورده‌هاي پالايشي و ... دارد؛ کماکان بر بورس تهران سنگيني کرده و به رغم انتشار اخبار مثبت از لغو تحريم‌هاي مرتبط با برنامه‌اي هسته‌اي ايران از هفته‌هاي آتي، موجب نزول فرسايشي اين بازار شده است.

در جريان معاملات امروز بورس تهران، نماد معاملاتي سه شرکت پالايش نفت بندرعباس با 52 واحد، پالايش نفت اصفهان با 43 واحد و فولاد مبارکه با 12 واحد بالاترين تاثير منفي را بر شاخص بورس به جا گذاشتند. اين در حالي است که نماد معاملاتي شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري غدير با 53 واحد، پتروشيمي مبين و گسترش نفت و گاز پارسيان هرکدام به ميزان 3 واحد، بيشترين تاثير مثبت بر محاسبه شاخص اين بازار داشتند.

طي معاملات امروز نماد معاملاتي شرکت سيمان شرف بازگشايي و در مقابل نماد شرکت‌هاي تامين ماسه ريختگري، ليزينگ خودرو غدير، کارت اعتباري ايران کيش، کاشي نيلو و سيمان سپاهان بازگشايي شدند.

در پي دادوستد 343 ميليون سهم در بورس تهران، ارزش معاملات اين بازار روز يکشنبه رقم 54 ميليارد تومان رسيد. اين رقم (ارزش معاملات) که با دوران رونق بازار فاصله قابل ملاحظه‌اي دارد، از عمق کم معاملات و عدم پوياي بازار سهام حکايت مي‌کند.

بورس تهران در حال حاضر در تقابل دو روند مثبت و منفي قرار داشته و به واسطه وزن سنگين‌تر فاکتورهاي منفي روند نزولي دنباله‌داري را پي گرفته است.

از يکسو افت ادامه‌دار قيمت نفت موجب شده سودآوري شرکت‌هاي پالايشي به اين علت که شرکت ملي پالايش و پخش نرخ‌هاي دستوري مواد اوليه و فرآورده‌ها را به اين شرکت‌ها اعلام مي‌کند با کاهش همراه شود. قيمت فلزات اساسي به ويژه مس نيز به علت کاهش هزينه استخراج و فرآوري و مخصوصا هزينه حمل‌و‌نقل زميني و دريايي با افت همراه شده که اين روند در بازار فولاد و سنگ‌‌آهن نيز حکمفرماست.

از اين رو در يک سمت سهام شرکت‌هاي کالا محوري همچون پالايشي‌ها، فلزات اساسي، فولاد، سنگ‌آهني‌ها و ... قرار دارند که متاثر از عوامل مذکور تحت فشار براي افت بيشتر قيمت هستند.

در سمت ديگر اما خبرهاي مثبتي مبني بر رفع تحريم‌هاي مرتبط با برنامه‌اي هسته‌اي ايران از جمله در صنايع نفت، حمل و نقل، بانک و خودرو در حال انتشار است که دورنماي مثبتي را به واسطه افزايش سطح تعاملات شرکت‌هاي بين‌المللي با طرف‌هاي داخلي تصوير مي‌کند.

برايند اين دو عامل، سرمايه گذاران و سهامداران بورس تهران را در شرايط سخت و مبهمي نسبت به تحولات آينده اقتصاد ايران قرار داده و موجب خروج بخش زيادي از سهامداران خُرد متاثر از کاهش سطح ريسک پذيري آنها براي حضور در بازار سهام و افت ادامه شاخص اين بازار شده است.


منبع: اقتصاد نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • الهی ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    0 0
    با سلام .لطفا به مسئولین بگین به جای یارانه فعلا به مردم نفت بفروشند. البته قیمت خیلی مناسبه ازاد هم میخرن.بعده که گران شد از مردم بخرن و بفروشن.مردم هم وضعشون بهتر میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس