کد خبر 507865
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰

يك اقتصاددان با بيان اينكه افزايش عرضه نفت اوپک سبب تضعيف مديريت طرف هاي عرضه شده است، گفت : برخي از كشورهاي مهم توليد نفت اوپك هيچ توجهي به كاهش توليد ندارند.

 به گزارش مشرق، دکتر محمد محمدپورعمران در مصاحبه با این راديو اظهار داشت : توليد نفت از شيل در آمريکا هم جايگاه نفت را سست كرده است.

وي درباره اجلاس اخير اوپك هم  كه هيچ اشاره به كاهش توليد نشده است، گفت :‌ برخي اوپكي ها فكر مي کنند كه فصل سرما سبب افزايش تقاضا مي شود و راهبرد افزايش توليد اوپک بر کاهش توليد نفت غير اوپک، استمرار عرضه بيش از حد نفت در بازارهاي جهاني همچنان ديده مي شود و شايد قيمت اين کالا در سال آينده ميلادي نيز پايين بماند.

محمدپور عمران تصريح كرد :‌ تقاضاي جهاني نفت رو به کاهش است اما اوپک همچنان به عرضه بيش از حد نفت ادامه مي دهد و حتي پيش بيني مي شود نرخ رشد اقتصاجهاني در سال آينده بازهم كاهش يابد.

بنابراين گزارش كارشناسان معتقدند قيمت متعادل نفت بايد در محدود 80 دلار باشد تا سرمايه گذاري در اين بخش توجيه اقتصادي داشته باشد و منافع توليد كنندگان را هم تامين كند.

برخي کشورهاي نفت فروش عربي با قيمت زير 103 دلار هم با کسري مواجه مي شوند و برخي هم با قيمت پايين تر از 70 دلار و 50 دلار با کسري مواجه شدند.

دولت کويت هم با قيمت پايين تر از 47 دلار براي هر بشکه نفت خام با مشکل مالي مواجه مي شود اما در عربستان اين کسري به دليل جنگهاي نيابتي اين کشور و همچنين کاهش قيمت نفت زياد است.

اين اقتصاددان پيش از اين هم گفته است، در اقتصاد ايران بايد به سمت استقرار اقتصاد مقاومتي حرکت کنيم و خوشبختانه اقتصاد کشورمان عرصه هاي زيادي براي توليد ثروت دارد و از برنامه ريزان انتظار مي رود در زمينه بيشتر تلاش کنند تا تهديدهاي اقتصادي ناشي از کاهش قيمت نفت به فرصتي براي رهايي از اقتصاد تک محصولي و بيماري هلندي تبديل کنيم و خوشبختانه اين آمادگي و اين استعداد و ظرفيت در ايران وجود دارد.

قيمت نفت ايران به حدود 35 دلار در هر بشكه رسيده كه تقريبا در يك دهه اخير بي سابقه است است.

منبع: رادیو اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس