کد خبر 507799
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی موافقت کردند.

به گزارش مشرق، این طرح شش ماده دارد و به ساماندهی نحوه پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی می پردازد.
 
عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در دفاع از طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی گفت: سرنوشت جامعه علمی کشور به این طرح بستگی دارد.
 
وی افزود: هدف ما از ارائه این طرح انسجام و سیاستگذاری در حوزه های آموزش عالی است تا از سیاست های غیرمتمرکز که به جامعه علمی کشور و احساسات جوانان نخبه آسیب می زند جلوگیری کنیم.
 
فیاضی تصریح کرد: ما به دنبال اصلاح روش های نادرستی هستیم که دامن‌گیر جوانان شده است و می خواهیم از اعمال سلیقه گروهی و شخصی جلوگیری کنیم.
 
در مقدمه توجیهی طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی آمده است: براساس نقشه جامع علمی کشور کمیت های مطلوب سرمایه انسانی در حوزه علم برای افق 1404، سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی از  کل دانشجویان کشور 30 درصد و همچنین سهم دانشجویان دکتری از کل دانشجویان 3 و نیم درصد (11 و نیم درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی) هدفگذاری شده است.
 
از طرف دیگر، برای دستیابی به یک آمایش آموزشی مطلوب بر مولفه‌هایی چون امکان ورود استعدادهای مناطق مختلف به دانشگاه ها و امکان دسترسی به تحصیلات تکمیلی برای استعدادهای مناطق مختلف تاکید شده است.
 
با توجه به گسترش روزافزون متقاضیان تحصیلات تکمیلی در کشور و ضرورت برابری فرصت ها و عدالت آموزشی در فرایند سنجش و پذیرش دانشجو، ایجاد هماهنگی در سنجش و پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کمک به پذیرش دانشجویان مستعد و تنوع بخشی به روش‌های سنجش برای ایجاد و امکان دسترسی به تحصیلات تکمیلی برای استعدادهای مختلف در تمام مناطق کشور طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی ارائه شده است.
 
سرانجام نمایندگان با 104 رأی موافق با کلیات طرح یاد شده موافقت کردند.
 
تعیین اختیارات و وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی
 
نمایندگان مجلس اختیارات و وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی را تعیین کردند.
 
تصویب شیوه نامه اجرایی سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه، تصویب عناوین و تعیین ضرایب دروس آزمون مربوط به هر رشته تحصیلی، نظارت بر حسن اجرای فرآیند سنجش و پذیرش و اعلام نتایج پذیرفته شدگان از جمله وظایف و اختیارات این شوراست.
 
همچنین تعیین نصاب قبولی در مرحله سنجش عمومی برای ورود به مرحله بعدی سنجش، تصویب دروس آزمون متمرکز دوره کارشناسی ارشد در هر یک از رشته های تحصیلات تکمیلی و تعیین ضرایب آنها، تعیین تعداد دفعات برگزاری آزمون متمرکز در هر سال و مدت اعتبار آن، تصمیم گیری در سایر موارد مربوط به سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تصویب معیارهای اختصاصی در مورد رشته های خاص از دیگر وظایف و اختیارات شورای سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی تعیین شد.
 
مجلس نحوه سنجش در مقطع کارشناسی ارشد را مشخص کرد
 
نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، مواد  دیگری از طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را بررسی و تصویب کرد.
 
بر اساس ماده 4 این طرح که تصویب شد سنجش در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته بر اساس آزمون متمرکز دروس تخصصی مقطع کارشناسی و تاثیر معدل داوطلب (در رشته های مرتبط) در وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و نیز بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می شود.
 
مخالفت مجلس با مسکوت ماندن طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی
 
نمایندگان مجلس با پیشنهاد مسکوت ماندن طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مخالفت کردند.
 
عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان در جریان رسیدگی به طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور پیشنهاد داد: این طرح به مدت شش ماه مسکوت بماند.
 
این نماینده مجلس اظهار داشت: ما نباید به سر دانشگاه آزاد بزنیم و از دانشجویان مناطق محروم کشور دفاع کنیم.
 
در ادامه این جلسه محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با پیشنهاد همکار خود مخالفت کرد و گفت: این طرح محدود کننده دانشگاه آزاد نیست بلکه تقویت کننده آن است.
 
نماینده مردم کرمان افزود: مسئله طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی ساماندهی نحوه پذیرش دانشجو در دوره دکتر است.
 
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در حال حاضر نحوه پذیرش دوره دکترا سلیقه ای انجام می شود و وزارت علوم، دانشگاه آزاد و دیگر مراکز هر کدام روش خودشان را دارند.
 
زاهدی ادامه داد: رشد علمی کشور کاهش یافته است و این طرح باعث جهش علمی می شود.
 
سرانجام پیشنهاد مسکوت ماندن طرح یاد شده به رای گذاشته شد و کلیت مجلس با آن مخالفت کرد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس