کد خبر 505314
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵

فيلم سينمايي «پي 22» با حضور هادي ساعي از روز گذشته در سينماهاي كشور به روي پرده رفت.

به گزارش مشرق، فيلم سينمايي «پي 22» با حضور هادي ساعي از روز گذشته در سينماهاي كشور به روي پرده رفت.

«پي 22» داستان واقعي از دوران جنگ تحميلي را روايت مي‌كند؛ نبردي نابرابر ميان نيرو‌هاي ايراني و متجاوزان امريكايي كه با رشادت ناوچه «جوشن» كه با نام «پي 22» شناخته مي‌شد، انجام گرفت.
در سال آخر جنگ تحميلي نيروهاي امريكايي كمك‌هاي خود به دولت بعثي را با حضور مستقيم در نبرد تكميل كردند. در روز 29 فروردين سال 67 ناوچه ايراني جوشن مورد حمله نيروي دريايي امريكا قرار مي‌گیرد و نبرد سختي ميان پرسنل اين ناوچه و نيروهاي امريكايي در مي‌گيرد كه در نهايت به شهادت رزمندگان ايراني منجر مي‌شود.

نبرد قهرمانانه نيروي دريايي كشورمان با متجاوزان بعد از نزديك به سه دهه از پايان دفاع مقدس، در قالب يك فيلم سينمايي به تصوير كشيده شده است.

داود حيدري تهيه‌كننده فيلم سينمايي «پي 22» درباره ساخت اين فيلم سينمايي مي‌گويد: بسياري اعتقاد داشتند كه نشان دادن چنين اتفاقي يك نوع شكست است، چراكه ما امريكايي‌ها را مي‌بينيم كه ناوچه جوشن را منهدم مي‌كنند و به زير آب مي‌فرستند، اما نكته كليدي كه در اين حماسه نهفته است، اينكه بايد به ذات امريكايي‌ها پي برد و همواره خود را قدرتمند سازيم تا بنا بر فرمايش مقام معظم رهبري از منظر قدرت وارد گفت‌وگو و مذاكره شويم و اگر طعمه در دهان گرگ است، آن را با قدرت بگيريم. امريكايي‌ها براي ما در نقش گرگ هستند.

اين تهيه‌كننده مي‌افزايد: وقتي به شرايط كنوني مي‌انديشيم و آن را بررسي مي‌كنيم، درمي‌يابيم كه فرمايش حضرت آقا تعبير شده است و با كشورهايي همچون امريكا بايد از منظر قدرت صحبت كرد و بر سر ميز مذاكره نشست. البته اين كار را نسبت به توانشان، افراد ما در ناوچه جوشن به صورت شهادت‌طلبانه انجام دادند.

به‌رغم رشادت‌هاي نيروي دريايي كشورمان طي طول دوران دفاع مقدس، توليد فيلم‌هايي با موضوع نبرد دريايي در مقابل بازسازي‌هاي عمليات‌هاي رزمندگاني ايراني در خشكي در رتبه پايين‌تري قرار گرفته بود و با وجود عمليات‌هاي بزرگي مانند «مرواريد» كه توسط نيروي دريايي اجرا شده بود، فيلمسازان كمتر سراغ جنگ در دريا رفته‌اند. «پي 22» مي‌تواند شروع خوبي براي توجه به نبردهاي دريايي كشورمان در طول دفاع مقدس باشد به خصوص اينكه شهيد شاخص كشورمان «شهيد نادر مهدوي» نيز عمليات‌هاي گسترده‌اي را عليه نيروهاي عراقي و متجاوزان امريكايي در خليج فارس به اجرا گذشته است كه هيچ‌گاه فرصت به تصوير كشيده شدن آنها فراهم نشده است.

توليد فيلم سينمايي «پي 22» به كارگرداني حسين قاسمي‌جامي از سال گذشته آغاز شد. در اين فيلم كه ابتدا «مرواريد‌هاي خليج فارس» نام داشت قهرمان المپيكي كشورمان هادي ساعي نيز نقش‌آفريني دارد كه اولين تجربه حضور اين ورزشكار ملي در عرصه سينما به شمار مي‌رود.

«پي 22» محصول گروه تلويزيوني شاهد است.  حسينعلي بيات، مديركل هنري بنياد شهيد و امور ايثارگران و مديرگروه تلويزيوني شاهد درباره لزوم ساخت فيلم‌هايي مانند «پي 22» مي‌گويد: هرچه از دوران دفاع مقدس فاصله مي‌گيريم، ضرورت بيان رشادت‌ها، جانبازي‌ها و سلحشوري‌هاي رزمندگان اسلام در هشت سال جنگ تحميلي بيش از پيش احساس مي‌شود.

فيلم سينمايي «پي 22» با به تصوير كشيدن صحنه‌هاي از خودگذشتگي جان ‌بركفان نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در دوران دفاع مقدس، توانسته گوشه‌اي از اين حماسه بزرگ را در قالب فيلم به نسل‌هاي كنوني كشورمان ارائه دهد.

پخش اين فيلم سينمايي برعهده حوزه هنري است و از روز گذشته اكران آن آغاز شد و تا پايان آذرماه در سينماهاي كشور حضور خواهد داشت.

منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس