مدعی اصلی حقوق بشر در جهان با هم‌پیمانی مهره‌اش در منطقه قطعا نقش اصلی را در شکل‌گیری گروه تروریستی داعش داشت.

به گزارش مشرق، با نگاهی به تحلیل "کامل داود" در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز که در روز ۲۰ نوامیر منتشر شد، به صراحت  متوجه لحنی شدید علیه عربستان می‌شویم، تحلیلی که بر ضد برادر دیرینه ی آمریکا نوشته شد و در آن وهابیت و دولت عربستان را به عنوان داعش سفید معرفی می‌کند و تیتری با مضمون این نکته که عربستان سعودی پدر گروه تروریستی داعش است. کمتر کسی از روابط روشن و همدستی آشکار عربستان و آمریکا بی‌خبر است، کشوری که مهره اصلی بازی آمریکا در صفحه گسترده خاورمیانه است.

پدر داعش مهره اصلی بازی تروریستی آمریکا در صفحه منطقه

آغاز روابط هدفمند دو کشور

روابط آمریکا و عربستان پس از انقلاب اسلامی رنگ و بوی تازه‌ای گرفت، به گونه‌ای که پس از انقلاب شکوهمند ایران و حذف یکی از اصلی‌ترین ستون‌های آمریکا در منطقه، عربستان سعودی دارای اهمیتی روزافزون شد و سیاست‌های ایران، هراسی را برای عربستان به وجود آورد و این کشور را به سمت آمریکا سوق داد.

حدود یک دهه پس از پیروزی انقلاب و پس از جنگ ایران و عراق و فروپاشی جماهیر شوروی و همچنین تغییر سیاست‌های آمریکا در منطقه، روابط آمریکا و عربستان گسترشی چشمگیر داشت و به فروش سلاح و احداث پایگاه‌ها در این کشور انجامید.

پدر داعش مهره اصلی بازی تروریستی آمریکا در صفحه منطقه
گرایش این روابط به سمت سرد شدن

در قرن 21 میلادی شاهد تغییر در روابط میان دو کشور بودیم، تغییر موضع قدرت و سیاست خارجی در آمریکا و حادثه 11 سپتامبر خود باعث حس منفی‌گرایانه آمریکا بر ضد عربستان شد. با وجود تلاش عربستان و برگرداندن روابط به شکل اولیه و افزایش صادرات نفت آمریکا، همچنان این کشور مظنون اصلی حمایت از تروریسم بود، به گونه‌ای که روزنامه‌های آمریکایی و حتی شورای روابط خارجی آمریکا، کشور عربستان را به عنوان طراح و تامین کننده مالی تروریست دانست، و حتی در ماه‌های آخر سال 2002 مطرح شد که همسر سفیر عربستان در آمریکا در حادثه 11 سپتامبر دست داشته است.

پدر داعش مهره اصلی بازی تروریستی آمریکا در صفحه منطقه
سعی در ترمیم تعاملات برای اهداف مشترک پیش رو

پس از مسائل مربوط به 11 سپتامبر و گذر زمان و تحولات منطقه و نقش قابل توجه عربستان از لحاظ استراتژیک، این روابط کمی ترمیم شد و دو کشور تعاملات بیشتر و در ضمن جلب اعتماد یکدیگر را در اولویت روابط خود قرار دادند. از یکسو آمریکا سعی در نشان دادن نقش خود به عنوان اصلی‌ترین اهرم امنیتی در منطقه را داشت و از سوی دیگر عربستان می‌کوشید تا اعتماد از دست رفته خود را در مقابل آمریکا به دست آورد.

این تعاملات در سال 2006 با جنگ 33 روزه لبنان دارای پیوندی محکم‌تر شد. به زعم بسیاری از کارشناسان شکوه و اقتدار حزب‌الله در این جنگ و نقشه بر آب شدن سیاست‌های آمریکا و اسرائیل در این جنگ تغییرهایی اساسی را در محاسبات این دو کشور در قبال نقش گسترده ایران در منطقه ایجاد کرد و با توجه به هراس به وجود آمده از سوی آمریکا و عربستان، این جنگ باعث نزدیکی بیشتر دو کشور و تعامل بیش از پیش آنها شد.

پدر داعش مهره اصلی بازی تروریستی آمریکا در صفحه منطقه

 در سال‌های بعدی نیز روابط آمریکا و عربستان همچنان با فراز و نشیب‌هایی در جریان بود و همچنان منطقه شاهد جنگ‌ها و اقدامات تروریستی و حضور تروریست‌های نوظهور بود و همچنان آمریکا و عربستان نقش حمایتی خود را در قبال آنها حفظ می‌کردند.

اینکه چرا باید این دو کشور تعاملات خود را به هر نحو حفظ کنند، تنها ریشه در هراس این دو کشور از پیشرفت روزافزون کشوری چون ایران دارد، به طوری که مقابله با کشورمان از جمله عوامل اساسی اهداف مشترک شوم این دو کشور است.

پدر داعش مهره اصلی بازی تروریستی آمریکا در صفحه منطقه
نقش اساسی آمریکا و عربستان در شکل گیری تروریسم منطقه ای

طبق گزارش یک پایگاه اینترنتی آمریکایی از "سیمور هرش" مبنی بر اینکه آمریکا و عربستان از سال 2007 نقشه حمله به سوریه را چیده بودند، این واقعیت مدنظر قرار می‌گیرد که مدعی اصلی حقوق بشر در جهان با هم‌پیمانی عربستان قطعا نقش اصلی را در شکل‌گیری گروه تروریستی داعش داشت به گونه‌ای که امروز این روزنامه آمریکایی به نقل از عربستان سعودی، این کشور را عامل به وجود آورنده تروریست معرفی می‌کند و برادر آمریکا در خاورمیانه قطعا نقشی اساسی در شکل‌گیری داعش دارد و فرقه ضاله وهابیت به طور قطع عامل اصلی افکار و ایدئولوژی‌های باطل گروه تروریستی داعش است، اما این مطلب که اگر عربستان پدر داعش است، قابل تامل است که نقش برادرانه آمریکا را نیز در قبال این کشور مدنظر قرار دهیم و به این نکته توجه کنیم که قطعا آمریکا در به وجود آمدن داعش از جمله مهره‌های اساسی به حساب می‌آید.

پدر داعش مهره اصلی بازی تروریستی آمریکا در صفحه منطقه
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس