معاون اول رئیس‌جمهور گفت: اگر اقدامات تروریستی در عراق، سوریه و لبنان قربانی می‌گیرد و کمتر صدایی بلند می‌شود، اما در جای دیگری این اتفاق رخ می‌دهد و صدا بلندتر می‌شود که درست نیست.

 به گزارش مشرق، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صبح امروز در مراسم تقدیر از برگزیدگان چهارمین دوره جایزه علامه طباطبایی(ره)، با اشاره به حوادث تروریستی اخیر در منطقه و جهان، اظهار داشت: حوادث تلخ، نگران‌کننده و نفرت‌انگیزی که این روزها در مناطق مختلف دنیا در حال بروز و ظهور است و عملیات‌های تروریستی که صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته، از انسان‌های بی‌گناه چه در عراق، چه در سوریه، چه در لبنان و چه در پاریس قربانی می‌گیرد.

وی افزود: مبارزه با تروریسم نیازمند عزم جدی، اراده ملی، هماهنگی بین‌المللی و برخوردی جدی و نه گزینشی است.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر این حوادث در عراق، سوریه و لبنان صدها هزار قربانی می‌گیرد و کمتر صدایی بلند می‌شود، اما در جای دیگری این اتفاق رخ می‌دهد و صدا بلندتر می‌شود که درست نیست و هر جایی که این اتفاق می‌افتد وجدان انسان باید به صدا در بیاید.

جهانگیری با اشاره به راهکار مبارزه با تروریسم، گفت: در این ایام در مرحله نخست مبارزه‌ای اندیشه‌ای و تفکری در حال شکل‌گیری است و در این بخش از مبارزه نقش اندیشمندان و علما بسیار مهم است.

وی افزود: در مرحله بعد مبارزه با کسانی است که این گروه‌ها  و سازمان‌های تروریستی را سازماندهی و مورد حمایت مالی و تسهیلاتی قرار می‌دهند. نمی‌توان گفت داعش به همین صورت ایجاد شده و ادامه حیات می‌دهد. قطعا کشورهایی در ایجاد آن نقش داشتند و در ادامه حیات آن نیز نقش دارند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به جایگاه نخبگان در کشور یادآور شد: امروز حرمت‌ نهادن به جایگاه و منزلت نخبگان و اندیشمندان حرمت نهادن به مقام منزلت علم و پاسداشت سرمایه‌های انسانی کشور است.

جهانگیری ادامه داد: به عنوان یک مسئول اجرایی کشور اعلام می‌کنم بدون شناخت جایگاه و نقش سرمایه انسانی و اجتماعی پرداختن به مسائل توسعه و اقتصادی کشور کاری ناقص و کم نتیجه است. قطعا رونق سرمایه‌های طبیعی و شکوفایی اقتصادی وقتی ممکن است که از سرمایه انسانی و اجتماعی درخوری برخوردار باشیم.

وی گفت: به همین دلیل است که تخریب سرمایه‌های انسانی کشور از تخریب سرمایه‌های طبیعی و مادی برای کشور پرهیزنه‌تر است، لذا باید قدر این سرمایه‌ها را بدانیم، زیرا همین سرمایه‌ها هستند که می‌توانند سرمایه‌های طبیعی را به حرکت وادارند.

 معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه کانون اصلی سرمایه‌های انسانی و اجتماعی کشور، نخبگان هستند تاکید کرد: نخبگان همان کسانی هستند که در فرآیند تلاش‌های خود استعدادهای خدادادی را به فعلیت می‌رسانند و از داشته‌های خود برای پیشرفت کشور استفاده می‌کنند.

جهانگیری ادامه داد: سرمایه‌های انسانی در صورتی که به درستی کشف و نگهداری شود به سرمایه‌های اجتماعی که مهمترین سرمایه‌‌هاست منجر می‌شود و کشور را به حرکت و نشاط وامی‌دارد.

وی با اشاره به شرایط فعلی کشور خاطرنشان کرد: در این دوران که مسئله امید در جامعه زیاد مطرح می‌شود و ما به عنوان دولتی‌ها از اینکه عده‌ای از روی آگاهی یا ناآگاهی امید جامعه را مورد هدف قرار می‌دهند و دنبال تبدیل آن به یاس هستند، نگران می‌شویم و صدایی بلند می‌کنیم برای این است که این سرمایه می‌تواند توسعه کشور را داشته باشد و کشور را به حرکت وادار کند.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: در جامعه‌ای که امید، نشاط و تحرک وجود داشته باشد قطعا ثروت‌آفرینی ایجاد می‌شود و سرمایه‌های آن به نحو مطلوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جهانگیری با بیان اینکه توجه به نقش و سهم نخبگان در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور از اولویت‌های اساسی دولت تدبیر و امید است، افزود: نخبگان کشور در حوزه‌های مختلف اعم از علوم انسانی، اداری کشور و مسائل اقتصادی می‌توانند در مراحل تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نقش ایفا کنند و ما در این عرصه حامی جدی آنها هستیم.

وی با اشاره به وضعیت ایران در جامعه جهانی در این دوره خاطرنشان کرد: امروزه ما در عرصه حساسی بسر می‌بریم و پس ازمرحله سخت تحریم و اختلاف نظر جدی با جامعه جهانی در مسئله هسته‌ای وارد مرحله پساتحریم و پساتوافق می‌شویم در این دوره مردم امید دارند بخش قابل توجهی از مشکلات آنها حل شده و فرصت‌های جدیدی پیش روی کشور قرار گیرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه لازمه فرصت‌های ایجاد شده و تعامل با دنیا این است که از فرصت‌ها به درستی استفاده شود و خدا ناکرده این فرصت به تهدیدی برای کشور تبدیل نشود، یادآور شد: اگر دنبال رونق اقتصادی هستیم که حتما هستیم لازمه و سازوکار آن جذب سرمایه‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی و تعامل دستگاه‌ها و نهادهای مختلف علمی و اقتصادی با خارج از کشوراست که در این زمینه نقش‌آفرینی نخبگان باید افزایش یابد و تحرک بیشتری یابد.

جهانگیری افزود: آن چیزی که رهبری آن را با عنوان اقتدار علمی فرمودند در این مقطع باید خود را نشان دهد تا بتوانیم به این ضرورت بزرگ دست یابیم و کشور برای رسیدن به این جایگاه و ضرورت به چند مسئله نیازمند است و وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری باید به آن توجه جدی کنند.

وی با اشاره به این نکاتی که وزارت علوم و معاونت علمی باید در این دره مدنظر قرار دهند، گفت: توجه به فرآیند رشد و توسعه نهادهای علمی، مراکز رشد، شرکتهای دانش‌بنیان، توجه به ضورت توسعه و تعاملات بین‌المللی توجه به ضرورت توسعه همکاری‌های میان رشته‌ای که باید در دستور کار وزارت علوم قرا رگیرد از این دست مسائل است.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: تعمیق فعالیت‌های انجمن‌های علمی و تخصصی که سرمایه‌های بزرگ مردم‌نهاد هستند و ضرورت کشف و شکوفایی نخبگان جوان که جا دارد بنیاد ملی نخبگان در این بخش با تلاش بیشتری نسبت به کشف نخبگان جوان بپردازد ازاینگونه عوامل است.

جهانگیری در پایان تاکید کرد: توجه به نقش‌آفرینی ایرانیان خارج از کشور که برای ما سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند و ما در کشورمان علاقه‌مند به آنها هستیم و آنها نیز علاقه‌مند به تعامل با کشور هستند و کشور خود را دوست دارند، از جمله مسائلی است که می‌تواند در این دوره باعث هم‌افزایی بیشتر استفاده از فرصت‌های جدید شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ریاستی ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    پس هر چه فریاد دارید بر سر امریکا بکشید.مرگ بر امریکا
  • ناشناس ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    شما بهتره یه بیل هم توی باغچه خودتون بزنید،از تسلیت گفتن به فرانسه معلومه که چقدر به فکر سوریه و لبنان و عراق هستید
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    یه رونوشت هم به دفتر ریاست جمهوری بفرستید
  • پسر ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    پس ریس دولت چرا دیرهنگام عمل کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس