کد خبر 495416
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴

نیروهای پیشمرگه کُرد موفق به آزادسازی شهر سنجار شدند؛ اما برای ادامه مبارزه با داعش با محدودیت‌های جدی مواجه هستند.

به گزارش مشرق، نیویورکر؛ نیروهای مبارز کُرد موفق شدند شهر مهم سینجار را که از اواسط سال گذشته میلادی به تصرف تروریست‌های داعش درآمده بود، آزاد کنند. تروریست‌ها با حمله به این شهر که اغلب ساکنان آن ایزدی بودند علاوه بر کشتن و اسارت مردان، زنان و کودکان را برای فروش به بازار برده‌های جنسی منتقل کردند. نیروهای کُرد توانستند پس از تقریبا یک سال و نیم، به ظلم و ستم روا شده در حق مردم سینجار خاتمه دهند.

نیروهای کُرد بر تمام شهر تسلط یافتند، تروریست‌ها را به هلاکت درآوردند و مسیر یک بزرگراه مهم که به محل نق و انتقالات داعش درآمده بود را مسدود کردند. با وجود کمک‌های چشمگیر نیروهای کُرد در سرکوب تروریست‌های داعش، آنها نیز برای ادامه این حملات با محدودیت‌هایی مواجه هستند. 

کُردها نفرت زیادی از داعش دارند؛ اما هدف اول و حیاتی برای آنها در زندگی تشکیل یک کشور مستقل است. استقرار کشور کردستان امری نیست که عراق و آمریکا مایل به حمایت از آن باشند. کُردها در زمان حکومت دیکتاتوری صدام نیز خواستار اعلام استقلال بودند که با حمله شیمیایی صدام مواجه شدند. حمله شیمیایی به حلپچه جان دست‌کم 5 هزار غیرنظامی کُرد را گرفت. ناملایماتی که به کُردها شده است آنها را در تصمیم تشکیل یک کشور مستقل بیش از هر زمان دیگری مصمم کرده است و دیگر فرصتی برای طولانی کردن مبارزه با داعش ندارند. کُردها تا زمانی با داعش مبارزه می‌کنند که منافع آنها تامین شود.

کُردها از تابستان 2014 (1393) تمرکز خود را بر روی عقب راندن داعش قرار دادند. ارتش عراق هم از این موضع سود برد و قسمت‌های شمالی و غربی عراق هر روز شاهد عقب نشینی بیشتر تروریست‌های داعش بود. نیروهای پیشمرگه خیلی زود به معدود قوای نظامی موثر در مبارزه با داعش تبدیل شدند؛ اما خیلی زود شکاف عمیقی میان خواسته آنها و مقامات عراقی و غربی ایجاد شد. مقامات عراقی و آمریکایی از کُردها می‌خواستند با داعش مبارزه کند؛ اما آنها تصمیم داشتند فقط از قلمرو کُردها محافظت کنند. حالا کُردها بخش اصلی اهداف خود را محقق کرده‌اند و از این پس می‌توانند فقط به دفاع از قلمرو خود بپردازند و پیشروی‌های جدید را به نیروهای ارتش عراق واگذار کنند. 3 گروه مختلف شامل پیشمرگه، داعش و نیروهای شیعه در جبهه زمینی عراق مشغول نبرد هستند درحالیکه هیچکدام برای حفظ عراق نمی‌جنگند و هر یک اهداف درون سازمانی خود را دنبال می‌کنند. کُردها بیش از 2 گروه دیگر منفعت‌طلب هستند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ناشناس ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    بارزانی اینقدر به استقلال موهوم مشغول است که سال گذشته با داعش همدست شد و این منطقه را به داعش تقدیم کرد و 24 ساعت قبل از حمله داعش آنجا را ترک کرد.
  • پسر ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    بارزانی فقط فقط به فکر منافع خودش ولاغیر
  • مسلم ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    این پیشمرگه هاراکه بایدنیروهای بزرگمزدوروخائن به تمام ملت عراق اعم ازکردوعرب وترکمان خواندخودشریک دزدورفیق قافله دانست زیراخوداین جاده صاف کن داعش جهت ورودبه عراق بوده اندولذا آنان رابایستی منافق خواند
  • دیده بان ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    بزرگترین اشتباه پلتیکی منطقه تغییر بارزانیه. تنها اون بلده چطور جبهه ها رو هماهنگ کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس