کد خبر 492646
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲

کسر شارژ سیم‌کارت و درج ردیف هزینه ارزش‌ افزوده در قبوض، صدای اعتراض مشترکان تلفن‌ همراه را درآورده است و بسیاری از آنان از فعال‌سازی پیامک‌هایی که مبالغی به حساب آنها منظور می‌کند، اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

  به گزارش مشرق، درج ردیف ارزش افزوده در قبوض تلفن همراه یا کسر شارژ به‌علت استفاده از سرویس‌های ارزش افزوده، اخیرا صدای اعتراض مشترکان تلفن همراه را درآورده است.
 
سرویس‌های ارزش‌افزوده پیامکی به پیامک‌هایی گفته می‌شود که محتوایی را در قبال اخذ هزینه‌ای به مشترک عرضه می‌کند و در آن پیامک به طور مشخص اعلام می‌شود که هزینه‌ هر پیامک چقدر است.
 
اگرچه اغلب مشترکان تلفن‌همراه درباره تمامی پیامک‌هایی که شخصی ارسال نمی‌شوند کلمه «تبلیغاتی» را به کار می‌برند؛ اما پیامک‌های «تبلیغاتی و انبوه» از پیامک‌های «ارزش‌افزوده» متفاوت هستند و تفاوت اصلی آنها در رایگان بودن پیامک‌های تبلیغاتی و هزینه‌دار بودن پیامک‌های ارزش‌افزوده است که ارزش‌افزوده‌ها عمدتا در قالب مسابقه و یا ارائه خدمات و اطلاعات به مشترکان ارائه می‌شوند.
 
تاکنون گلایه‌های زیادی از سوی مشترکان اعتباری ایرانسل مبنی بر کم شدن اعتبار شارژی سیم کارت شنیده می‌شد. آنها اعلام می‌کنند بابت پیامک‌هایی که اپراتور برای آنها می‌فرستد، از شارژ اعتبار سیم‌کارت‌شان کم می‌شود. در حالی که آنها مایل به دریافت این پیامک‌ها نیستند.
 
با توجه به اینکه ایرانسل حدود یک میلیون سیم‌کارت دائمی دارد، اغلب گلایه‌های مشترکان این اپراتور درباره خورده شدن شارژ سیم‌کارت پس از دریافت پیامک‌های ارزش‌افزوده از سوی مشترکان سیم‌کارت‌های اعتباری ایرانسل شنیده‌ می‌شود.
 
همچنین از آنجا که اغلب مشترکان همراه اول (حدود 16 میلیون نفر) دارنده سیم‌کارت دائمی این اپراتور هستند، گلایه‌های مشترکان این اپراتور مربوط به قبوض تلفن‌همراه می‌شود.
 
اما پس از گلایه‌های متعدد مشترکان اعتباری ایرانسل مبنی بر خورده شدن شارژ با پیامک‌های اپراتور، این موضوع چند وقتی است مشترکان دائمی همراه اول را نیز گلایه‌مند کرده است.
 
مشترکان دو اپراتور اعلام می‌کنند در حالیکه به پیامک‌های ارزش افزوده‌ای که با میل اپراتور برایشان ارسال می‌شود، پاسخ نمی‌دهند و اساسا به آنها اهمیتی نداده‌اند و حتی گاهی نخوانده آنها را حذف می‌کنند، اما هزینه این پیامک‌ها برایشان محاسبه می‌شود.
 
آنها در قبوض تلفن همراه خود با ردیفی با عنوان ارزش افزوده مواجه می‌شوند و  اغلب از خدماتی که استفاده کرده‌اند، اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.
 
این در حالی است که مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تاکید می‌کند فعال‌سازی سرویس‌های ارزش افزوده که در قبال آن هزینه‌ای روی قبض مشترک محاسبه یا از میزان شارژ اعتباری سیم‌کارت کم می‌شود، باید حتما با تاییدیه فعال‌سازی از سوی مشترکان همراه باشد، اما برخی مشترکان اعلام می‌کنند که هرگز درخواست فعال‌سازی برای سرویسی را نداده‌اند.
 
اپراتورها نیز همواره تاکید می‌کنند که بدون درخواست مشترک هرگز سرویس ارز‌ش‌افزوده‌ای را فعال نخواهند کرد.
 
علیرغم این موضوع اما مراجعه به دفاتر امور مشترکان همراه اول و ایرانسل نشان می‌دهد که هر روز مشترکان زیادی برای پیگیری علت خورده شدن شارژ با دریافت پیامک‌های اپراتور یا پیگیری چرایی درج ردیف ارز‌ش‌افزوده در قبوض خود، راهی دفاتر امور مشترکان می‌شوند.
 

کارمند یک دفتر امور مشترکان در این باره گفت: امکان ندارد سرویسی بدون درخواست مشتری فعال شود، اغلب افراد اقدام به فعال‌سازی می‌کنند و سپس فراموش می‌کنند. برخی افراد نیز پیامک را سرسری می‌خوانند و بدون اینکه معنی آن را متوجه شوند تایید می‌کنند.
 
تعداد زیادی از مشترکان نیز بنابر شلوغی‌های روزمره همواره قصد دارند روزی این موضوع را پیگیری کنند که اولویت‌های روزانه به آنها اجازه نمی‌دهد و هر روز گلایه و بدبینی خود را نسبت به سوء استفاده اپراتور با خود همراه دارند که با گسترش سرویس‌های ارزش افزوده هر روز بر تعداد این نارضایتی افزوده می‌شود.
 
در هر حال با توجه به افزایش اعتراضات به خدمات شرکت‌های پیامکی ارزش افزوده باید تدبیری اندیشید، در غیر این صورت ادامه روند موجود جر بدبینی مردم به فعالیت‌اپراتورها و از دست رفتن اعتمادشان به آنها که سرمایه اصلی هر فعالیت اقتصادی است، نتیجه ای نخواهد داشت.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    پیشنهاد میشود مشخصات پیام دهنده هایی که از بابت تایید آنها توسط مشترک ، مبلغ ارزش افزوده به حساب مشترک اعمال میگردد ، در حساب شخصی مشترک ( قبض یا صفحه اینترنتی ) ثبت شود تا در صورت فراموشی مشترک و یا اشتباه در تایید ، براحتی قابل پی گیری و حذف شدن باشد . در حال حاضر اگر اشتباهی صورت بگیرد قابل اثبات و برگشت نیست !!!
  • فروزنده ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    باسلام .اینجانب هم به این مشکل روبرو شدم وقبضهای من حدود 10 تا15 هزارتومان بود که به تدریج افزایش یافت وابتدا گذاشتم به حساب گران شدن مکالمه و زائران خارج ازکشور ولی یک دوره ناگهان مبلغ بالای 60 هزار تومان شد که رفتم ریزمکاله را گرفتم وبرای هربرگ آن 400تومان حساب کردندویک برگهa4 با امضا واثر انگشت گرفتند که روی قبض محاسبه کنند.بالاخره ریز مکالمه را به مرکز همرااول کرج بردم واعتراضیه تنظیم کرده وارسال شد البته خود اپراتور هم گفت که ترتیب اثر نمی دهند ومن گفتم شما ارسال کن...والبته هم ترتیب اثر ندادندویک بار دیگر پیگیر شدم و هنوز منتظر جواب هشتم وخبری نست .یکی از اپراتور ها گفت اداره ای به نام ارزش افزوده تشکیل شده که جدا از تشکیلات می باشد .معلوم نیست این پولها به جیب چه کسی میرود.آیا حرام وحلال سرشان میشود.من که راضی نیستم وتاجایی که بتوانم اطلاع اسانی میکنم .
  • فرزین ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    با سلام میخواستم بگم من در قبض خط همراه اولم در آبان ماه امسال مبلغ سنگینی بابت سرویس ارزش افزوده دیدم که با کارشناسان 09990 تماس گرفتم که گفتن فلان سرویس فعاله که با درخواست من غیرفعالش کردن. این در حالی بود که هیچ پیامکی از هیچ سرویسی برام نیومده بود که اصلن فعالش کرده باشم. اینکه مثلن 20هزارتومن هزینه میاد یعنی باید بعد از فعال کردن یه سرویس ارزش افزوده باید 100 تا 200 پیامک از اون سرویس بیاد (هر پیامکی حدود 100 تومن) تا پولش بشه حدود 20هزارتومن. هرچی به کارشناس توضیح دادم که بابا بخدا نه هیچ سرویسی رو فعال کردم نه هیچ پیامکی در ادامه اش اومده باشه که شده باشه 20000تومن، کارشناس چرت و پرت جواب داد. ماه بعد و ماه بعد و ماه بعد، سه ماهه که بصورت کتبی در سایت بازرسی مخابرات به این آدرس:.... شکایت نوشتم که کلاهبرداران مخابرات در جواب هر سه شکایتم اینو جوابم دادن: با سلام : سرویسهای ارزش افزوده پیامکهای با هزینه ای هستند که تنها به تایید خود مشترک فعال می گردند . لذا امکان استرداد هزینه منظورشده وجود ندارد . در ضمن اقدامات لازم در خصوص لغو اینگونه پیامکها صورت پذیرفت. ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس