شهر نیویورک دیروز شاهد تظاهرات صدها پزشک و پرستار علیه آمریکا بود. تظاهرکنندگان در حالی که تصاویر و پلاکارد‌هایی از جنایت آمریکا در بمباران بیمارستان پزشکان بدون مرز در شهر قندوز افغانستان را در دست داشتند، علیه آمریکا شعار می‌دادند.

به گزارش مشرق، سازمان خیریه پزشکان بدون مرز حمله هوایی مرگبار اخیر آمریکا به یکی از بیمارستان‌های این سازمان در شهر قندوز افغانستان را نقض قوانین جنگ دانست.

«جیسون کُن» مدیر اجرایی سازمان مزبور در آمریکا، گفت: آنچه که در قندوز روی داد، هدفگیری دقیق، تخریب طولانی مدت یک بیمارستان کاملا فعال و مملو از بیمار و کادر درمانی حتی ناقض قوانین جنگی بود.

کُن این اظهارات را حین تظاهرات این سازمان در نیویورک به مناسبت گذشت یک ماه از حمله مزبور که ۳۰ کشته بر جا گذاشت بیان کرد.

معترضان با حمل پلاکاردهایی که بر روی آن نوشته شده بود «حتی جنگ قانون دارد» خواستار تحقیقی مستقل درباره حمله ۱۱ مهر شدند.

تظاهرات مشابهی نیز در سایر کشور‌ها از جمله بلژیک و ایتالیا برگزار شد.

کُن با بیان اینکه ما آگاهانه مخاطرات مرتبط با فعالیت در مناطق جنگی را پذیرفته‌ایم، افزود: با این حال، حادثه قندوز فرا‌تر از مخاطراتی بود که امدادگران ممکن است در نقاط جنگی با آن رو به رو شوند.

پنتاگون ابتدا اعلام کرد این حمله در راستای حفاظت از نیروهای آمریکایی درگیر تبادل آتش با پیکارجویان طالبان صورت گرفته است اما باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا اندکی بعد با اذعان به اشتباه بودن عملیات مزبور به خاطر این حادثه عذرخواهی کرد.

طوماری که از اوباما می‌خواهد تحقیق مستقلی را درباره این حادثه به عمل آورد دوشنبه از مرز ۴۰۰ هزار امضا گذشت.

آمریکا و هم‌پیمانان این کشور سال ۲۰۰۱ به بهانۀ جنگ علیه تروریسم به افغانستان حمله کردند. اگر چه این تهاجم رژیم طالبان را سرنگون کرد، اما ناامنی، بی‌ثباتی و خشونت همچنان در نقاط مختلف کشور موج می‌زند.

{$sepehr_album_32815}

منبع: ابنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس