کد خبر 488205
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶

روابط تجاری با آمریکا بر اساس قانون ممنوع نیست اما به گفته سخنگوی دولت، تلاش می‌شود از این کشور کالاهای مصرفی وارد نشود و فهرست کالاهای وارداتی از آمریکا نیز نشان می‌دهد اگرچه تعداد زیادی کالای مصرفی در سال‌های گذشته از این کشور خریداری شده اما نسبت آن در نهایت به کل واردات از این کشور چندان زیاد نیست، در کنار این، آمریکا نیز واردات محدودی از ایران دارد.

به گزارش مشرق، چندی است بحث واردات ایران از آمریکا مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته ولی سخنگوی دولت اعلام کرده است که در پی تذکر رهبری تاکید دولت بر این خواهد بود که کالاهای مصرفی از آمریکا وارد نکند و اگر تکنولوژی مدنظر باشد نیز در چارچوب قانون اقدامات لازم انجام شود، در عین حال آمارها نشان می‌دهد که طی سه سال و نیم گذشته تغییر چندانی در روند واردات از این کشور به وجود نیامده است.

اگرچه نسبت واردات از آمریکا به صادرات به این کشور بسیار بالا است و در واقع میزان واردات از این کشور در سال گذشته 300 برابر صادرات به آن بوده، اما آمریکا مشتری دائمی برخی کالاهای ایرانی محسوب می‌شود.

آمریکا در 6 ماه نخست امسال در مقابل 37 میلیون دلار کالایی که به ایران فروخته ، 418 هزار دلار کالای ایرانی شامل 9 گروه کالایی را نیز وارد کرده است.

بر اساس فهرست صادرات غیر نفتی ایران، مهمترین کالاهایی که ایران به ایالات متحده صادر کرده فرش و میگو بوده است، این فهرست نشان می‌دهد که در 6 ماهه نخست امسال آمریکا 22 تن میگو با ارزش کمتر از 100 هزار دلار و 619 تن فرش با ارزش کمتر از 200 هزار دلار از ایران خریداری کرده است.

زعفران از جمله دیگر کالاهای صادراتی مهم ایران است اما آمریکا خرید زیادی از ایران نداشته و در نیمه نخست امسال مجموعا تنها 7 کیلو گرم زعفران را در بسته بندی‌های بیش از 10 گرمی و 30 گرمی از ایران خریده که این خرید مجموعا برای کشور 7000 دلار ارزآوری داشته است.

گل و غنچه گل برای مصارف زینتی نیز از دیگر کالاهایی است که امسال مسافر آمریکا شد که بر اساس آمار و ارقام گمرکی مجموع آن به حدود یک تن و با ارزش 20 هزار دلار می‌رسید.

مبلمان از دیگر کالاهایی است که از ایران به آمریکا صادر می‌شود و ایالات متحده در نیمه نخست امسال حدود 54 هزار دلار مبلمان و 30 هزار و 600 دلار اجزا و قطعات مبلمان را از ایران خریده است.

همچنین در مدت مذکور بیش از دو تن کاب و بروشور و سایر نشریات و مطبوعات با ارزش بیش از 9 هزار دلار و 704 دلار اجزا و قطعات وسایل نقلیه از ایران به آمریکا صادر شده است.

ایران به ترتیب در سال‌های 1390 تا 1393، یک میلیون دلار، یک میلیون و 400 هزار دلار، 658 هزار دلار و 480 هزار دلار صادرات به ایالات متحده آمریکا داشته است.

اما واردات از این کشور روند دیگری دارد به این ترتیب که از سال 1390 تا 1393 ایران از ایالات متحده به میزان 100 میلیون دلار، 132 میلیون دلار، 132 میلیون دلار و 154 میلیون دلار کالا خریداری کرده است.

اما لیست کالاهایی که از آمریکا به ایران صادر شده در سال‌های مختلف کمی متفاوت است، اگرچه بخش عمده ای از واردات ایران از این کشور مربوط به کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای مورد نیاز برای بخش‌های مختلف صنعت، پزشکی، کشاورزی، دامپروری و معدن می‌شود اما کالاهای مصرفی نیز از این کشور به ایران وارد می‌شوند.

در سال 1391 کالاهای مصرفی آمریکایی وارداتی شامل کره، ماهی قزل‌آلا، آب آناناس، مکمل‌های غذایی و دارویی برای انسان، فروارده‌های آرایشی برای لب، چشم و ناخن، پودرهای آرایشی، شامپو، میخ، قایق تفریحی (JET-SKI)، چرخ و فلک و تاب و سیرک سیار و فرچه‌های آرایشی می‌شود.

در سال 1393 اما ایران از آمریکا کالاهایی مانند گاو شیری، کره، برنج، روغن‌های خوراکی مختلف، مکمل‌های غذایی و دارویی، عطر، لوازم آرایش و پودرهای آرایشی و فراورده‌های زیبایی، شامپو، نخ دندان، میخ، ابزار مانیکور و پدیکور، یخچال، فریزر، کامپیوتر، تبلت، صفحه کلید،لامپ و مسواک خریداری کرده است.

البته این روند واردات کالاهای مصرفی در نیمه نخست امسال کمی تغییر کرده و در فهرست کالاهای وارداتی به ایران، تنها مکمل‌های غذایی، فراورده‌های آرایشی، خمیربازی، لوله و شلنگ، تبلت، کامپیوتر، جت‌اسکی، تردمیل و برخی ادوات ورزشی دیگر توجه را جلب می‌کند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    سی وهفت میلیون دلار تنها در مقابل 418 هزار دلار ؟ عجب صادراتی ؟
  • پسر ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    لوله، شلنگ، میخ و......... یعنی اینارو نمیتونیم تولید کنیم عجب!!!
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    از اقاتون بپرس
  • خخخ ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    خخخ.
  • فامیل دور ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    شلنگ و میخ
  • nima ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    میخ.!!!خخخخخخخ میخ نمیتونیم تولید کنیم به جاش اورانیوم غنی میکنیم>
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    مهم اینه نزاشتن ارتباط قطع بشه درود به تجار دو طرف امیدوارم سیاسیون دو کشور از تجار یاد بگیرن
  • محمدرضا ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    کره " برنج " ماهی قزل الا!!! عجیبه برام این مواد غذایی که بهترین کیفیتشو خودمون داریم
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    ماشین الات کشاورزی می خواهیم . لطفا وارد کنید . نهاده های کشاورزی مانند بوته توت فرنگی می خواهیم
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    برای شادی روح مرحوم گاندی فاتحه با صلوات .
  • عباس محمودی ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    واردات و صادرات ایران ما همینه وادرات بیش از صادرات بعد میگن چرا اقتصادمان بیشرفتی نداره چرا اینهمه بیکار داریم چرا تورم زیاده
  • حسین ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    قبلا اخبار صدا وسیما پر بود از خبر ساخت دارو و فلان وسیله و .... به دست متخصصین کشور و صرفه جویی میلیاردها دلار ارز و... همش کشک بود !!!!
  • مهماندار هواپیما ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    کشک پشم و اجبی یادتان رفته
  • افشین تهران ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    خدا را شکر که ایران بهترین ادوات کشاورزی رو داره بومی تولید میکنه که خیلی هم ارزانتر هستند و بوته توت فرنگی هم از سنندج و دلند بخر از امریکا نزدیکتر هست.ضمن اینکه کشاورز خوب بوته را خودش بعمل میاره وارد نمیکنه.
  • افشین تهران ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    خدا سایه رهبری رو کم نکنه والا غیر از میخ و سوهان ناخن در اینده میخواستند اب معدنی و نوشابه هم وارد کنن.البته فست فود هم که در ابتدای لیست بود.هر معامله ای با دشمن خونی ملت ایران یک گناه بزرگ است.
  • خادم ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    بصیرت یعنی بدانیم تا وقتی حسین (ع) نیامده مسلم ولی امر است . اللهم عجل لولیک الفرج
  • ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    یعنی آدم مونده فحش بده!!!!!!!واقعا چیکار کنه!!!!!! آخه شلنگو میخ چیه!!!!!!!!!!!واقعا که!!!!!!! با ی دستگاه ساده و ی کارگاه کوچیک با دو ساوه تا کارگر هم میشه شلنگ تولید کرد کما اینکه آشنای ما تولید میکرد که البته به دلیلحمایت های بی وقفه دولت تدبیر و امید!!!!!!!!!مجبور شدن قبل اینکه ورشکسته بشن کارگاه رو جمع کننن
  • مجید ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    صادرات پراید به آمریکا یادتون نره، حتما بذارید تو لیست صادرات
  • ارشام ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    درودبر اصولگرایان
  • ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    شما اقتصاد امریکا با اقتصادر ایران رو یکی میکنید که وارادات و صادراتمون تعادل داشته باشه .
  • ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    ماشین و گوشی تلفن همراه و سایل پزشکی و دارو و پوشاک که مردم این قدر از محصولات بی کیفیت استفاده کرده اند که خسته شده اند
  • ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    خوبه کارشاسان ما برای کالا های خو راکی یا مصارف کودکان تحقیق وازمایش کنند امریکا سابقه خوبی با مسلمانان وایران ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس