کد خبر 484284
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱

مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان نسبت به آلوده کردن چهره ورزش کشور با اتهام زنی های بدون سند و مدرک و بی اخلاقی ها هشدار داد و گفت: بی توجهی به قانون بزرگترین مانع رفع فساد در کشور است درحالی که مبارزه با فساد با عمل به قانون باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

به گزارش مشرق، رضا حسنی خو بیش از یک سال و اندی است که وارد ساختمان شماره یک سئول شده و طی این مدت از رسیدگی به پرونده شماری از تخلفات در حوزه ورزش از مسائل مالی و اخلاقی گرفته تا پرونده پناهندگی برخی بازیکنان، زمین خواری های ورزشی، ساماندهی اوضاع آشفته فوتبال و طراحی سیستمی برای مقابله با دلالی مخرب در این رشته و مقابله با هرگونه فساد در ورزش، عزم خود را جزم کرده و به همین خاطر است که این روزها رسانه های ورزشی به سراغ وی بعنوان پاسخ گوترین گزینه در برطرف کردن ابهامات می روند.

مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان با توصیف کردن محمود گودرزی به عنوان یک شخصیت «ضد فساد»؛ با قاطعیت گفت که تاکنون افراد حقیقی و حقوقی زیادی به طبقه دوم این وزارت خانه مراجعه کرده و مدعی شده اند که فساد در ورزش بیداد می کند اما وقتی از آنها پرسیده می شود آیا سند محکمه پسندی برای اثبات ادعای خود دارید، با پاسخ منفی و مبهم آنها روبه رو می شویم!

حسنی خو در این مصاحبه که طی آن از ابعاد مختلف، فساد در کشور با ارائه مصادیقی، پرده بر می دارد، تصریح می کند که مبنای استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، مقابله با هرگونه بی عدالتی و فساد است و اعتقاد راسخ داریم هر فردی در هر جایگاهی که مرتکب تخلفی شده است، باید طبق قانون با آن برخورد کرد، تا شاهد تکرار این قبیل تخلفات در کشور نباشیم.

وی در ادامه خطاب به عده ای که در جامعه به دنبال کمرنگ کردن ارزش های انقلاب هستند متذکر می شود که دستاوردهای این انقلاب ریشه در دین، مردم و بینش رهبری دارد؛ و مهمتر از آن نظام جمهوری اسلامی بر پایه رفع تبعیض، بی عدالتی و مقابله با هر گونه فساد بنیان نهاده شده است و برخی ها که عنوان می کنند 'کلاه خود را بگیر باد نبرد' نمی دانند بیان این جملات چه تبعاتی منفی در پی دارد.

مشاور وزیر ورزش و جوانان در این مصاحبه مبسوط «فساد فرهنگی» را خطرناک تر از دیگر انواع فساد دانسته و متاسف است از اینکه برخی افراد انتظار دارند مطالباتشان خارج از مسیر قانونی دنبال شود، درحالی که قانون برای همه یکسان است و بی توجهی به قانون نیز یکی از چالش جدی بشمار می رود.

حسنی خو این را هم اضافه می کند که رعایت قانون برای همه آحاد جامعه به لحاظ فرهنگی و درونی باید به یک هنجار تبدیل شود و در این مسیر مسوولین کشور و نیروهای انقلابی باید پیشرو باشند.

وی در بخش دیگر این گفت و گو با گلایه از پررنگ تر شدن حاشیه ها بیشتر از متن ورزش،نسبت به عملکرد مطبوعات ورزشی که به جای مطالبه کردن حقوق مردم به دنبال مدل ساعت و ماشین فلان بازیکن تیم ملی فوتبال هستند، اظهار تاسف می کند.

مدیرکل حراست و مشاور وزیر ورزش و جوانان در گفت و گویی متفاوت به بخش های مختلفی درباره انواع فساد، احساس تبعیض و بی عدالتی و همچنین اقدامات وزارت ورزش و جوانان در برخورد با فساد پرداخت که مشروح آن در زیر می آید:

** 'احساس تبعیض و بی عدالتی' به مراتب بدتر از خود فساد است
حسنی خو در آغاز این مصاحبه درباره انواع فساد و راهکارهای مقابله با آن اظهار داشت: به نظر می رسد قبل از هر اقدامی مسوولین امر برای سالم تر کردن فضای عمومی کشور باید نسبت به پیشگیری آنها اهتمام بیشتری داشته باشند که گام نخست از بین بردن زمینه های ایجاد فساد است.

وی با تصریح بر این که مبنای استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران مقابله با بی عدالتی و هر نوع فساد هست و با هر فردی در هر جایگاهی که مرتکب تخلفی شده است، باید طبق قانون با آن برخورد شود تا شاهد تکرار آن در کشور نباشیم، گفت: پیش گیری مهم ترین اصل در جلوگیری از فساد بشمار می رود.

مشاور وزیر ورزش و جوانان افزود: ما نیز در حوزه وزارت ورزش و جوانان بارها تاکید کرده ایم که از خانواده ورزش هستیم و صیانت از آن، رسالت خطیر ما تلقی می شود. اما نکته ای که قابل تامل است این که فضای کشور 'ضد فساد' و یا اینکه 'همراه فساد' باشد؟ بنابراین وقتی فضای کشور به سمت مقابله با فساد و در جهت سالم سازی حرکت می کند، خود به خود گلوگاه های فساد مسدود و جلوی نهادینه شدن فساد هم گرفته می شود.

حسنی خو در عین حال متذکر شد: 'احساس تبعیض و بی عدالتی' به مراتب بدتر از خود فساد است، اگر فساد در کشور 30 درصد باشد و با آن مقابله نشود، احساس مردم نسبت به فساد در کشور، 100درصد می شود.

وی در این زمینه با ذکر نمونه ایی به موضوع مالیات به عنوان یکی از مشکلات جدی جامعه امروز اشاره کرد و گفت: در اصل اینکه کشور باید با نظام مالیاتی اداره شود، شکی نیست؛ اما با عدالت نه با تبعیض! این که در شرایط یکسان از افراد با نرخ های متفاوت مالیات اخذ کنند، مغایر با قانون، عدالت و نظام جمهوری اسلامی است.

مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان در ادامه خطاب به عده ای که با این قبیل رفتارها در جامعه به دنبال کم رنگ کردن ارزش های انقلاب هستند یادآور شد: دستاوردهای این نظام ریشه در دین، مردم و رهبری دارد و انقلاب بر پایه مقابله هرگونه با فساد و تبعیض بنیان نهاده شد. چرا برخی ها عنوان می کنند 'کلاه خود را بگیر باد نبرد'؟ آیا این افراد توجه ندارند که بیان این جملات چه تبعاتی در پی دارد؟

حسنی خو در ادامه فساد در کشور را به دو دسته «کلان» (یقه سفیدها) مانند اختلاس سه هزار میلیاردی و «عمومی و خرد» که در دستگاه های مختلف وجود دارد تقسیم کرد و توضیح داد: هر چند مقابله با فساد در سطح کلان مهم است اما کم توجهی به فساد نوع دوم بیشتر به مردم آسیب وارد می کند. زیرا مردم به عنوان بزرگ ترین سرمایه کشور این نوع از فساد را بیشتر احساس می کنند. بنابراین اگر در حفظ «اعتماد عمومی» سهل انگاری شود، آثار آن جبران ناپذیر خواهد بود.

** فساد فرهنگی خطرناک ترین فسادهاست/ برخی قانون را دور می زنند
وی همچنین به سه فساد مالی، اخلاقی و فرهنگی اشاره و «فساد فرهنگی» را از همه مهم تر عنوان کرد و گفت: در حالی که قانون برای همه یکسان است متاسفانه برخی افراد انتظار دارند مطالباتشان خارج از مسیر قانونی دنبال شود و اگر نسبت به این موضوع توجه نشود، به فرهنگ و هنجار رایج تبدیل خواهد شد و رواج این نوع نگرش از همه فسادها خطرناک تر خواهد بود. انتظار می رود مسوولین کشور و نیروهای انقلابی در این مسیر، پیش رو باشند.

وی با طرح این سوال که چرا این فضا ایجاد می شود؟ و تهاجم فرهنگی کجاست؟ گفت: تهاجم فرهنگی همین جاست. امروز برخی فکر می کنند امر به معروف و نهی از منکر در حجاب زنان و پوشش مردان خلاصه می شود؛ در حالی که این، بخشی از امر به معروف است. امر به معروف برای همه است؛ ما حتی باید شرایطی را فراهم کنیم که اگر در دستگاهی مدیر هم اشتباه کرد کارمند بتواند امر به معروف کند؛ باید مطالبات مردم را در این موضوع افزایش داد. این مهم بر عهده دستگاه های حاکمیتی است.

مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان بزرگ ترین مانع رفع فساد را بی توجهی به قانون عنوان کرد،گفت: اگر قانون نیاز به اصلاح دارد، اقدام شود؛ نه این که عده ای نسبت به قانون بی اعتنایی کنند. اگر قانون را به درستی اجرا کنیم، جلوی فساد گرفته می شود. اجرای قانون باید از خود مسوولین شروع شود.

**موانع واگذاری به بخش خصوصی باید برطرف شود
حسنی خو دومین راهکار مبارزه با فساد را رفع تصدی گری دولت عنوان کرد و اظهار داشت: هر جا تصدی گری دولتی باشد شرایط فساد در آن بیشتر وجود دارد. باید بخش های دولتی را به خصوصی (مردم) واگذار کرد؛ موضوع مهمی که بارها رهبر معظم انقلاب، قانون اساسی (اصل 44) و حتی رییس جمهوری هم اعلام کرده اند.

وی با بیان اینکه واگذاری صحیح امور به بخش خصوصی و با نظارت دقیق، خود به خود منجر به کاهش فساد، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در جامعه می شود،گفت: درحال حاضر قانونی ابلاغ شده که دولت سالیانه 20درصد از بخش های دولتی را باید به مردم واگذار کند. باید تلاش کنیم تا این قانون اجرایی شود.

مشاور وزیر ورزش بر فراهم کردن مقدمات واگذاری به بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: وزارت ورزش و جوانان تمایل دارد تا بخش های قابل واگذاری دولتی به دست مردم سپرده شود، اما موانعی وجود دارد که مسوولین امر باید آنها را بر طرف کنند تا شکوفایی آن را شاهد باشیم.

حسنی خو با بیان این که ما امروز ورزشگاه افتتاح می کنیم، اما حتی مجوز استخدام نگهبان آن را هم نداریم، گفت: این موضوع در ساختار پیش بینی نشده است. باید نسبت به رفع این خلاء ها هم اقدام کرد و با کمک گرفتن از بخش خصوصی، بر سهم آنها بیش از پیش افزود و به مرور کارها را به مردم واگذار کرد.

**شفاف نبود مسال مالی ایجاد فساد می کند/ مردم حق دارند
مدیرکل حراست وزارت ورزش در بخش دیگری از این گفت و گو، شفاف نبودن مسائل مالی برخی دستگاهای اجرایی را از دیگر موارد ایجاد فساد عنوان کرد و گفت: رسانه ها باید از دستگاه های دولتی و عمومی، از جمله فدراسیون های ورزشی بخواهند تا درآمدها و حامیان مالی خود را به طور شفاف معرفی کنند؛ تا همه بدانند. مگر این بودجه عمومی نیست؟ صرف شعار کفایت نمی کند.

حسنی خو ادامه داد: شفافیت مالی دستگاه های دولتی و در اختیار عموم مردم قرار دادن اطلاعات مربوطه یکی از راه های جلوگیری از فساد به حساب می آید. دستگاه ها باید عملکرد مالی خود را به طور شفاف در اختیار مردم قرار دهند. اگر به دنبال خصوصی سازی هستیم باید اطلاعات آن را در اختیار عموم قرار دهیم. مردم ولی نعمت ما هستند و حق دارند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

** برخی رسانه های ورزشی فقط دنبال حاشیه هستند
وی در بخش دیگری از این گفت وگو به نقش موثر رسانه ها در جلوگیری از فساد هم اشاره و در عین حال نسبت به عملکرد برخی اصحاب رسانه گلایه کرد و گفت: بعضی از رسانه های ورزشی به جای این که از دولت و مسوولین، حقوق مردم را مطالبه کنند؛ به سراغ نوع مدل لباس ،ساعت و دیگر موارد شخصی فلان بازیکن می روند که جای تاسف دارد! مبازره با فساد باید به مطالبه عمومی تبدیل شود و مطبوعات و رسانه ملی در این زمینه نقش موثری بر عهده دارند.

** تصمیمات فردی به فساد منتهی می شود
مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان از دیگر مشکلات موجود و ایجاد فساد را دخالت تصمیمات فردی و سلیقه ای بر خرد جمعی عنوان کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا همه چیز به آیین نامه و قانون تبدیل شود. به عنوان مثال، چگونگی ورود خانواده ها به محل برگزاری مسابقات ورزشی باید به قانونی روشن و شفاف تبدیل شود؛ توجه به شرایط و تفاوت رشته های ورزشی و رده سنی مسابقات از جمله موضوعاتی است که قانون شفاف و روشنی درمورد آن وجود ندارد.

حسنی خو افزود: اینجاست که سلیقه گرایی اعمال و این تصمیمات فردی منجر به بروز آسیب و در نهایت به فساد منتهی می شود.

مشاور وزیر ورزش تاکید کرد: ما در بسیاری از جاها به طور شفاف قانون را عمل نمی کنیم. به ورزشکاران می گوییم اخلاق را رعایت کنند؛ اما باشگاه، فدراسیون و وزارت ورزش خودشان عمل نمی کند. چه انتظاری از بازیکن جوان می توان داشت؟ هرگاه مدیران و بزرگان جامعه ای، پرچمدار اخلاق و آدب بودند، می توان جامعه ای اخلاقی را شاهد بود.

** جلوی دلالی در فوتبال گرفته می شود
حسنی خو در این گفت وگو یکی از راه های مقابله با فساد را توسعه دولت الکترونیک در کشور عنوان کرد و افزود: اداره امور کشور باید به سمت الکترونیکی شدن پیش برود و از این طریق ارتباط مستقیم مردم با کارمندان سازمان های عمومی کاهش یابد؛ مردم باید بتوانند از منزل کارهای خود را پی گیری کنند. تحقق این مهم، ضمن تقویت ابعاد مثبت زیست محیطی و کاهش ترافیک و آلودگی هوا، به کاهش زمینه های فساد و افزایش رضایت عمومی می انجامد.

مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان در همین زمینه به یکی از اقدامات این وزاتخانه در جلوگیری از فساد در ورزش اشاره کرد و گفت: با همراهی و کمک مسوولین فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ و همه دست اندرکاران و با کسب نظر فیفا، آیین نامه های نقل و انتقالات و نحوه دلالی در فوتبال تهیه، تدوین و ابلاغ شده تا جلوی فساد در فوتبال گرفته شود؛ و از این پس شاهد نظم و انضباط مالی بیشتری در فوتبال کشورمان باشیم.

** پناهندگی و مهاجرت برخی از بازیکنان
وی درباره پناهندگی و مهاجرت برخی از اعضای تیم های ورزشی که هر از چندگاهی شاهد آن هستیم ، گفت: حراست وزارت ورزش تاکنون در این امر کوتاهی نکرده و حتی در بسیاری جاها مقابله کرده است؛ اما باید تاکید کنم که نظارت بر این موضوع به عهده مسوولین فدراسیون هاست؛ آنها باید نسبت به این امر توجه بیشتری داشته باشند. ضمن این که باید میان اخذ اقامت و مهاجرت با پناهندگی تفاوت قایل شویم.

مدیرکل حراست وزارت ورزش ادامه داد: در اکثر موارد پناهندگی موضوعیتی ندارد، بلکه مهاجرت و اقامت مطرح است. این موضوع هم پدیده ایست که متاسفانه به دلایل مختلف در همه اقشار جامعه و از جمله ورزشکاران وجود دارد.

** وزیر باید به اندازه اختیاراتش پاسخ گو باشد
مشاور وزیر ورزش در بخش دیگری از این گفت و گو درباره این که برخی نمایندگان مجلس اذعان دارند وزیر ورزش در امور فدراسیون ها دخالت می کند، اظهار داشت: از طرفی می گویند چرا وزارت ورزش در امور فدراسیون ها دخالت می کند؟ و از سوی دیگر معتقدند وزیر ورزش باید به سوالات نمایندگان درمورد مجموعه تحت مدیریتش پاسخ دهد! اگر وزیر باید پاسخ گوی عملکرد فدراسیون ها باشد، پس چرا برای رسیدگی و نظارت بر رفتار و عملکرد فدراسیون ها باید مواخذه شود؟

حسنی خو گفت: وزیر باید به اندازه اختیاراتش پاسخ گو باشد؛ اگر وزیر ورزش، رییس فدراسیون را منصوب می کرد، در آن صورت باید پاسخگوی عملکرد آن هم باشد! اما مگر رییس فدراسیون، مجمع و هیات های استانی را وزیر منصوب می کند؟ همه انتخابی هستند؛ وزیر که حتی رییس مجمع فدراسیون فوتبال هم نیست، چرا باید در زمینه فوتبال پاسخگو باشد، درحالی که این فدراسیون و مجمع فوتبال باید پاسخ دهند.

** بدون سند اتهام نزنیم
حسنی خود در ادامه نسبت به بداخلاقی هایی که در ورزش رخ می هد گلایه کرد و گفت: در بحث فساد در سایر بخش ها حرمت انسان ها رعایت شده و تا قبل از اثبات هر اتهامی در دادگاه صالحه از مطرح شدن نام افراد جلوگیری می شود؛ اما در ورزش اسامی افراد بی پروا و بدون آن که جرم آنها به اثبات رسیده باشد، مطرح می شود؛ این بد اخلاقی است. برخی ها به صرف شنیدن مطلبی، فریاد «فساد» سر می دهند؛ بارها اعلام کرده ایم هر فردی سند دارد، بیاورد تا طبق قانون رسیدگی شود.

مدیرکل حراست وزارت ورزش در عین حال متذکر شد: این که همه می گویند فساد در وزرش زیاد است؛ باید گفت: خیر، افراد خوب و متدین در ورزش زیاد هستند. یک اصل را همه بپذیریم؛ که اصل بر برائت است، مگر خلاف آن ثابت شود. بنابراین بدون سند، دیگری را متهم نکنیم.

حسنی خو افزود: عرصه ورزش را با بد اخلاقی و اتهام زنی آلوده نکنیم. همه باید تلاش کنیم با رفتارهای اخلاقی، روحیه مودت و برادری را در همه سطوح ورزش کشور توسعه دهیم.

مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان در همین رابطه به اقدامات صورت گرفته درباره پرونده مدیران سابق باشگاه پرسپولیس، واگذاری تبلیغات محیطی لیگ برتر فوتبال، رفع تصرف از مجموعه سوارکاری نوروزآباد، ساماندهی وضعیت اجاره اماکن ورزشی طبق ماده 88، برخورد با عاملان زمین خواری در ورزشگاه نقش جهان اصفهان و دیگر موارد اشاره کرد و گفت: دفتر مرکزی حراست وزارت ورزش و جوانان با تمام توان برای مقابله با انواع فساد تلاش می کند و در این مسیر بزرگ ترین مصلحت را، مقابله با مصادیق و زمینه های بروز فساد می داند.

حسنی خو در پایان این گفت و گو اظهار کرد: امروز دشمن به کمک جنگ نرم تمام تلاش خود را بکار گرفته تا ، نظام جمهوری اسلامی ایران را تضعیف کند. حتی به دنبال آن هستند تا مردم را نسبت به نظام و انقلاب بدبین کنند؛ و با نشان دادن تصاویری از داعش، بگویند که دین اسلام، ستیزه جو و خشن است! در حالی که بنا به روایات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب، 'اسلام دین محبت است'.

وی افزود: حفظ نظام و تداوم مقتدرانه آن در گرو تقویت و انسجام پیوند میان مردم و دولت است. بنابراین همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، ملت و دولت، با همدلی و همزبانی باید شرایط پیشرفت، امنیت و تعالی کشور را فراهم کنند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس