کد خبر 483187
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰

هرچند آمریکایی آماده شده‌اند تا از تحریم‌های ایران به صورت مشروط چشم‌پوشی کنند، اما تا زمانی که ایران اقدامات لازم را انجام ندهد، به صورت واقعی کاهش تحریمی رخ نخواهد داد.

 به گزارش مشرق، رویترز اعلام کرد: ایالات متحده آماده شده است تا روز یکشنبه به صورت مشروط از تحریم‌های ایران چشم‌پوشی کند، هرچند این امر تا زمانی که تهران برنامه هسته‌ای خود را براساس توافق هسته‌ای تاریخی محدود نکند، اجرایی نخواهد شد.

چندین تن از مقامات ارشد آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، به خبرنگاران گفتند که علیرغم اقدام روز یکشنبه آمریکا، تا اجرای واقعی توافق احتمالا چندین ماه فاصله وجود دارد. این به معنای آن است که کاهش تحریم‌هایی که ایران به دنبال آن است، بعید است سال جاری (میلادی) محقق شود.

آن‌ها گفتند که زمان‌بندی کاهش تحریم‌های مرتبط به موضوع هسته‌ای، به سرعتِ برداشتنِ گام‌هایی از سوی ایران بستگی دارد که لازمه کار آژانس برای تأیید پایبندی این کشور است.

یکی از مقامات آمریکایی گفت: «ما نمی‌توانیم تصور کنیم که (این کار) کمتر از دو ماه طول بیانجامد».

امروز یکشنبه، موسوم به «روز تصویب» (adoption day) است، موعدی که از زمان دستیابی به توافق تاریخی بین گروه 1+5 و ایران برای برداشتن اغلب تحریم‌ها علیه ایران در مقابل محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، 90 روز فاصله دارد.

مقامات آمریکایی عنوان داشتند که علاوه بر فرمان‌های واشنگتن برای معلق کردن مشروط تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای، ایالات متحده، چین و ایران روز یکشنبه، در مورد پایبندی خود به بازطراحی و بازسازی راکتور تحقیقاتی اراک که پلوتونیومی تولید نخواهد کرد، بیانیه‌ای را صادر خواهند کرد.

سرنوشت راکتور اراک یکی از دشوارترین نکاتی بود که طی تقریبا دو سال مذاکره مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود.

دیگر اقدامات مورد نیازی که ایران باید انجام دهد شامل کاهش تعداد سانتریفیوژهای عملیاتی غنی‌سازی اورانیوم، کاهش ذخیره اورانیوم خود و پاسخ‌دهی به پرسش‌های سازمان ملل در مورد فعالیت‌های گذشته آن است، فعالیت‌هایی که غرب در مورد پیوند آن با تولید سلاح‌های هسته‌ای دچار شک و تردید است.

یک مقام آمریکایی اشاره کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که ایران تاکنون به تعهدات خود برای پاسخ‌دهی به پرسش‌ها و ارائه دسترسی‌ها به آژانس عمل کرده است. این مقام رسمی اعلام کرد زمانی که باید کاهش تحریم‌ها ارا ارائه کرد، کیفیت پاسخ‌هایی که ایران در اختیار آژانس قرار داده است موضوعیت ندارد.

در مورد آزمایش موشک بالستیک از سوی ایران نیز این مقامات آمریکایی تأکید کردند که آزمایش موشک بالستیک، ناقض توافق هسته‌ای نبوده است.

یک مقام آمریکایی گفت: «این امر متأسفانه چیز جدیدی نبود»، وی افزود که آزمایش موشک نباید به عنوان نشانه‌ای از تمایل ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای درنظر گرفته شود.

این مقام رسمی آمریکایی گفت: «این یک الگوی درازمدت است که ایران قطنامه‌های سازمان ملل در مور موشک‌های بالستیک را نادیده بگیرد».
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس